Peder Kofoed, født cirka 1821 i Aaker sogn Bornholm, men kan ikke finde dødsåret

Startet af Niklas Kofoed, 08 Maj 2018 - 19:21

Forrige emne - Næste emne

Niklas Kofoed

Hej!

Mit navn er Niklas Kofoed, jeg er 20 år gammel og har studeret min slægt i cirka 5 år nu.

Jeg er meget interesseret i at undersøge min faderlinie, hvis det er det rigtige ord for det, men jeg har de sidste 4-5 år siddet fast på min 3*tipoldefar, Peder Kofoed.

Jeg har noget amerikansk familie, gennem Peder's søn, som har studeret slægten forholdsvist meget, og de er kommet frem til en fader ved navn Jeppe Bertelsen. Jeg synes bare det lyder utroligt mærkeligt, og det hænger ikke rigtig sammen med alt det andet, specielt også fordi de har været meget sløsede med resten af informationen. Blandt andet har de en helt forkert person som datter til Peder Kofoed, nemlig Oliva Antonette Kofoed, som jeg kan aflæse fra hendes anebog overhovedet ikke er Peder's datter. Derudover har den samme person 2 stamtræ, og de har markeret 2 forskellige navne til Peder og 3 forskellige koner, selvom jeg kan se at han i 1880 var gift med den samme kone. Dette er blot to ud af mange tilfælde af sløsethed, så derfor er jeg meget skeptisk overfor den information. Derudover har hende, jeg har informationen fra, ikke kunne vise mig nogle konkrete beviser for det, udover at hun fandt en søn som hed Peder Kofoed Ipsen, men der er mindst 2 andre drenge med navn Peder Kofoed fra 1821, og Peder Kofoed Ipsen er fra 1822.

Jeg ved forholdsvist meget omkring ham, udover hans præcise fødselsdato, hvilket gør at jeg ikke kan komme længere.

Her er alt hvad jeg ved om ham:

Han hedder Peder Kofoed, selvom han også er registreret som Kofod og Koefoed i forskellige folketællinger.

Han er født i enten 1821 eller 1822, selvom 1821 er mest sandsynligt. Han er fra Aaker sogn, på Bornholm. Der er flere med det navn i Aaker's kirkebøger på det årstal, og jeg vil gerne finde den rigtige person.

Han blev i 1850 gift med en kvinde ved navn Kirstine Marie Nielsen. Hun går oftest også under navnet Stine Marie Nielsen, og hun er født 1824 i Østerlarsker. Hun er lidt problematisk at finde på danishfamilysearch med søgefunktionen, da hun både står som Stine Marie og Krestine Marie, hvor det sidstnævnte nok blot er en trykfejl.

De har fået enten 3 eller 5 børn. Jeg ved der var 3 i 1880, hvoraf den ældste, min Tip-tipoldefar Hans Nicolai Kofoed blev født i 1856 i Rutsker, og 2 yngre søstre på 12, Christine Marie, og 15, Oliva Knuddine Cathrine, født i Klemensker. Jeg har set folketællinger fra 1860 som gengiver de 3 personer igen, med næsten de samme navne, hvor Hans Nicolai blot er den yngste, men jeg konkluderer nok at døtrene er døde i barndommen. En af dem har jeg fundet frem til døde som 6-årig. Det mærkelige er bare, at de hedder næsten det samme, de to/fire døtre.

Jeg ved, at Peder Kofoed i 1880 har markeret sit erhverv som at han levede af sit jordlod i Klemensker, med sin kone og 2 døtre. Hans Nicolai var møllersvend i Aakirkeby, hvis jeg husker rigtigt, på det tidspunkt, så vidt jeg ved. Det er det allersidste jeg kan se af Peder og (Kir)Stine Marie. Efter 1880 er de forsvundet.

Jeg har kigget hele folketællingen fra Klemensker i 1890 igennem, og der er de der ikke. Jeg har også kigget Klemensker's kirkebøger igennem for døde mandkøn & kvindekøn mellem 1880 og 1892 i Klemensker, og der er de heller ikke. Der er en der minder rigtig meget om, en Kirstine Marie Kofod, gift med en Peder Kofod, udover at der står, at hendes pigenavn er Frederiksen, og at hendes alder i kirkebogen er cirka 11 år yngre end den rigtige person.

Ser I, der er ikke nogen tilgangs- eller afgangslister i Klemensker's kirkebøger efter 1876, så der kan jeg heller ikke kigge.


Er der nogen af jer, der tilfældigvis ved, hvad jeg så kan gøre for at undersøge det nærmere?



Mvh.,

Niklas Kofoed

Inger Toudal


Viser lige folketællinger med familien:

Bornholm, Nørre, Klemensker, Omgangs Skoledistrikt, et Huus, 4, FT-1855, C3320
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Peder Kofoed     34     Gift      Daglejer. Huusfader            Aaker  
Stine Marie Nielsen     31     Gift      Hans Kone            Østerlarsker

Christine Margrethe Ipsen     5     Ugift      Deres Datter            Klemmersker  
Olibe Cathrine Kofoed     2     Ugift      Deres Datter            Klemmersker  

Bornholm, Nørre, Rutsker, Søndre Skoledistrikt, et Hus, 66, FT-1860, C3458
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Peder Koefoed     38     Gift      Daglejer, Husfader            Aaker sogn  
Stine Marie F. Nielsen     36     Gift      Hans Kone            Østerlarsker sogn
 
Christine Marie Koefoed     10     Ugift      Deres Datter            Klemensker sogn  
Oliva Cathrine Koefoed     7     Ugift      Deres Datter            Klemensker sogn  
Hans Nicolaj Koefoed     4     Ugift      Deres Søn            Klemensker sogn  

Bornholm, Nørre, Klemensker, Klemensker 15 Distrikt, et Hus, 8 61 Slgd. Gr., FT-1870, C3951
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Peder Koefod     47     Gift      Husfader      Arbejdsmand      Aaker Sogn  
Stine Marie F. Nielsen     45     Gift      Husmoder      Ovennævntes Kone      Østerlarsker Sogn
 
Hans Nicolai Koefod     13     Ugift      Søn            Rutsker Sogn  
Oliva Knuddine Kathrina Koefod     5     Ugift      Datter            Klemensker Sogn  
Kathrina Maria Koefod     2     Ugift      Datter            Klemensker Sogn

Bornholm, Nørre, Klemensker, Klemensker, et Hus, 400, FT-1880, C3964
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Peder Kofoed     58     Gift      Husfader, lever af sin Jordlod            Aaker sogn  
Krestine Marie Kofoed F. Nielsen     55     Gift      Hans Kone            Østerlarsker sogn
 
Oliva Knuddina Kathrine Kofoed     15     Ugift      Deres Datter            Klemensker sogn  
Kathrine Marie Kofoed     12     Ugift      Deres Datter            Klemensker sogn  

Bornholm, Nørre, Hasle Købstad, , Forhus No 196 [Matr.], 293, FT-1890, C0121
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Stine Maria Kofoed føt Neilsen     65     Enke      Husmoder      lever af sine Midler      Østerlarsker  

Bornholm, Nørre, Rutsker, -, 95b, 151, FT-1901, D8914
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Thorvald Albinius Hansen     18670322     U      Husfader      Daglejer i stenværk      Rutsker Sogn, Bornholm  
Karoline Tisen     18310406     F      Slægtning      Husbestyrerinde      Rutsker Sogn, Bornholm  
Kristine Marie Kofoed     18241201     E            Lever af formuen      Øster Larsker Sogn, Bornholm

Flyttet til kommunen:   1900
Sidste opholdssted:   Øster Larsker Sogn, Bornholm
Gift hvornår:   1850   Ægtefælle død:   1889
Antal levende børn:   5   Antal døde børn:   5
Kildekommentarer:   - er anført med et N foran navnet for midlertidigt nærværende. Hasle

Peder Kofod døde 22. jan. 1889 i Hasle: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17115648#204022,38700579 - nr. 2

Flere oplysninger i kontraministerialbogen, hvor navnet står som Peder Kofoed:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17115652#150826,25017140 - nr. 2 i 1889

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Niklas Kofoed

Hej,

Tusind mange tak skal du have for det.

Så vidt jeg ved, er Stine Marie født d. 3. December 1824, angående den sidste kilde hvor fødselsdatoen er angivet som d. 1. December 1824. Det virker dog meget tæt på hinanden, så jeg kan vel antage, at det nok er den samme person.

Det eneste jeg tænker på, er at der står angivet at hun havde 5 døde børn i 1901.
Jeg ved, at Hans Nicolai Kofoed døde den 27. Juni 1916 i Rønne, hvilket jeg læste i en kirkebog.
Kan det blot være, at de mistede kontakten med hinanden, og hun gik ud fra, at Hans Nicolai var død, eller at det er en anden person, måske?

Mvh.,
Niklas Kofoed

Inger Toudal


i FT-1901 er det oplyst, at hun havde 5 børn, der var levende på det tidspunkt, og 5 afdøde børn, så hun skulle have født i alt 10 børn.

Du bør finde den originale FT-1901 for at tjekke, hvad der står.

Kender du http://www.bornholmere.dk/ - hvor du kunne prøve at finde de øvrige børn.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Niklas Kofoed

#4
Okay, på den måde, tak skal du have. Det var lidt flere børn end jeg havde regnet med. Tak skal du have.

Jeg kigger på nuværende tidspunkt i kirkebøgerne fra Aaker på datoen, hvor kirkebogen fra 1889 skrev, at Peder Kofoed skulle have været født, den 13. oktober 1820. Der er umiddelbart ingen registrerede på den dato. Det forstår jeg ikke helt.

Mvh.,
Niklas Kofoed

Inger Toudal


Ved vielsen i Klemensker er det noteret i hovedministerialbogen, at han er 29 år gammel:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17224250#204741,38846674 - nederst

- i kontraministerialbogen, at han er 28 år gammel:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17116750#152795,25442410 - nr. 13

Oplysningerne ved hans død stemmer ikke - eller også er der mangler i kirkebøgerne
for Aaker sogn omkring tiden for hans fødsel.

Har du forsøgt at finde hans konfirmation?

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal


Umiddelbart vil jeg mene, at 'din' Peder Kofoed må være én af de to, der er født i Aaker sogn 1821:

Fornavn   Peder
Efternavn   Kofod
Slægtsnavn   Kofod
Køn   Mand
Født   1821-05-13 i Aaker
Yderligere informationer   Mads Kofod`s søn

Fornavn   Peder
Efternavn   Kofod
Slægtsnavn   Kofod
Køn   Mand
Født   1821-10-19 i Aaker
Yderligere informationer   Jep Bertelsen`s søn

- desværre har Bornholmere.dk ikke dødsdato for disse to personer.

Der er ingen PK født i Aaker 1820, og PK født i 1822 dør allerede i 1826:

Fornavn   Peder
Efternavn   Kofod
Slægtsnavn   Kofod
Køn   Mand
Født   1822-12-27 i Aaker
Død dato   1826-06-07
Død sted   Aaker
Begravet dato   1826-06-11
Begravet sted   Aaker Kirkegård
Yderligere informationer   Poul Anthoni Müller`s søn

Ved PK's død i 1889 oplyser hovedministerialbogen, at han skulle være født i 1821.

Måske kunne 9-tallet i hans fødselsdag være blevet læst forkert som et 3-tal, og fødselsåret 1820 være en fejl i kontraministerialbogen,
men oplysningen om, at hans far skulle være Jeppe Jørgen Ipsen, passer slet ikke med, at han skulle være født i Aaker ??

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Niklas Kofoed

Tusind tak for hjælpen.
Jeg er ked af jeg ikke har fået svaret før nu - jeg har haft travlt med mine studentereksamener.

Nu kan jeg i hvert fald med sikkerhed angive hans fødselsår som 1821, det er jo altid noget.

Af de to personer fra 1821 kan jeg umiddelbart finde dette om dem fra kirkebøgerne:

Peer Kofod
Født 13. maj 1821
Far: Mads Kofod
Mor: Birthe Cathrine Mogensdatter

Peer Kofod
Født 19. oktober
Far: Jep Bertelsen
Mor: Else Katrine Jeppesdatter

Hvilket jo egentlig bare er det samme som det, du har fundet.
Er der noget man kan gøre, når der er 2 mennesker, som er sandsynlige? Eller bør jeg bare acceptere at jeg sidder fast?

Mvh.,
Niklas.

Inger Toudal


Peer Kofod født 13. maj, døbt 20. juni 1821, bliver konfirmeret 1836 i Aaker:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17225104#206747,39254348 - nr. 4

Han kunne være her:

Bornholm, Sønder, Aaker, , 17. Selveiergaard, 164, FT-1834, C0127
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Jens Michael Kofoed     34     Gift            Gaardeier       
Karen Marie Pedersen     26     Gift            hans Kone       
Mads Kofoed     22     Ugift            Tjenestefolk       
Peder Kofoed     13     Ugift            Tjenestefolk       
Bendithe Cathrine     14     Ugift            Tjenestefolk       
Johanne Cathrine     17     Ugift            Tjenestefolk      

Peer Kofod født 19. okt., døbt 4. nov. 1821, er her:

Bornholm, Sønder, Aaker, , 1 Huus 67. Selveiergaards grund, 7, FT-1834, C0127
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Jeppe Berthelsen     49     Gift            Daglønner og har fattigskat       
Else Cathrine Jeppesen     47     Gift            hans Kone       
Peder Kofoed Ipsen     13     Ugift            deres Børn       
Jørgen Kofoed Ipsen     10     Ugift            deres Børn       
Rebecha Cathrine Marie     1     Ugift            deres Børn 

Han bliver konfirmeret 1839 i Aaker: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17225104#206747,39254358 - nr. 34
- mon anmærkningen næsten blind vedrører ham eller nr. 33?

Hvis oplysningen ved død om, at faderen hedder Jeppe, holder stik, burde det jo være sidstnævnte. der bliver gift 1850 i Klemensker.
Desværre er der ingen oplysninger om, hvornår brudgommen er vaccineret (Anmærkninger: Begge vaccinerede).

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal


Bornholm, Sønder, Aaker, , et Hus, 16, FT-1845, A0592
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Jeppe Berthelsen     65     gift            Fattiglem      Poulsker Sogn - Bornholms Amt 
Elisabet Catrine Ipsdatter     54     gift            hans kone [Jeppe Berthelsen] - Fattiglem      Poulsker Sogn - Bornholms Amt 
Jørgen Koefoed Ipsen     21     ugift            deres barn      Åker Sogn - Bornholms Amt 
Rebakka Catrine Marie Ipsdatter     12     -            deres barn      Åker Sogn - Bornholms Amt 

Jeppe Berthelsen døde 13. juni 1848: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=3103291#206750,39255200 - nr. 13

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119939#159139,26753661 - nr. 13

Bornholm, Sønder, Aaker, Østre Skoledistrikt, Et Huus, 13, FT-1850, C2304
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Elisabeth Cathrine Ipsen     61     Enke            Spinderske, Huusmoder      Poulsker Sogn 
Jørgen Koefoed Ipsen     26     Ugift            Kostebinder, Enkens Børn      Her i sognet [Aaker] 
Rebecca Cathrine Marie Ipsen     17     Ugift            Enkens Børn      Her i sognet [Aaker] 

Bornholm, Sønder, Aaker, Aaker, et Huus, 2, FT-1855, C3325
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Elisabeth Cathrine Ipsen     68     Enke      Karte og Spinderkone            Poulsker sogn 
Jørgen Koefoed Ipsen     31     Ugift      hendes Søn. Høstbinder            Aaker sogn 
Rebekka Marie Ipsen     21     Ugift      hendes Datter            Aaker sogn

Bornholm, Sønder, Aaker, Aaker Sogn, et Hus, 42, FT-1860, C3461
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Elisabeth Cathrine F. Ipsen     74     Enke      Husmoder            Povlsker sogn 
Rebekka Cathrine Marie Ipsen     27     Ugift      Hendes Datter            Aaker sogn

Bornholm, Sønder, Aaker, Aaker, Hus paa 9. Slg. Grund, 352, FT-1870, C3962
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Elisabeth Cathrine Ipsen     86     Enke      Husmoder      Forsørges af Fattigvæsenet      Povlsker Sogn 
Rebekke Cathrine Marie Ipsen     36     Ugift      Barn            Aaker Sogn 

Jørgen Kofod Ipsen f. 5. jan. 1825: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17225104#206747,39254229 - nr. 9

Fornavn   Jørgen
Efternavn   Kofod
Slægtsnavn   Ipsen
Køn   Mand
Født   1825-01-05 i Aaker
Død dato   1862-09-08
Død sted   Aaker
Begravet dato   1862-09-13
Begravet sted   Aakirkeby Kirkegård
Yderligere informationer   Jeppe Bertelsen`s søn

Har præsten/degnen mon blandet navnene på Peder Kofods far og bror sammen i Peders dødsoptegnelse (Jeppe Jørgen Ipsen)?

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Hej Niclas.
Du skal være opmærksom på, at Kofod/Kofoed/Koefoed bruges i flæng, og du bør søge på alle 3 stavemåder hver gang, du leder efter en Kofod elektronisk. Man tog ikke stavningen højtideligt helt op i begyndelsen af 1900-tallet. Således staves min fars (1913), farbrors (1923) og farfars (1885) Kofod på hver sin af de tre måder. Jeg har en enkelt gang endda set det stavet Koefod.

Jeg har ikke selv forbindelse til din familie ud fra dine oplysninger, men har en hel del om slægterne Kofod, når vi kommer længere tilbage. Kender du disse to værker:
1) J. Bidstrup: Familien Koefoed A & B (1886 & 1887) og
2) Jørgen Klindt: På spor af de første Kofod´er. Dette er et hovedværk om slægten Kofod! Simpelthen et "must".
God fornøjelse. Jan

Niklas Kofoed

Tusind tak, Inger.
Jeg må jo nok konkludere, at det er Jeppe Bertelsen der er hans far så, eftersom der er så mange ting der leder hen på det.
Det undrer mig bare lidt, at Peders familie til sidst blev forsørget af fattigvæsenet, selvom Peder døde som particulier, og hans enkekone levede af formuen før hendes død, men der kan være mange årsager bag det.
Så er det bare et mysterie for mig, hvorfor Jeppe Bertelsen gav efternavnet Kofoed til sine sønner. Måske havde jeg et lille håb om at der lå mere i mit efternavn, men det er da også okay for mig.

Tak for det Jan, dem må jeg kigge nærmere på. Fra Peder Kofoed og Hans Nicolai Kofoed er der ikke særlig mange mennesker, jeg kan koble mig frem til på internettet. Det er nok for tæt på nutiden, til at der er nok mennesker med interesse i slægtsforskning til at undersøge det.
Men jeg vil kigge på bøgerne, tak igen

Mvh.,
Niklas.