Sognefoged i 1600-tallets Nordsjælland

Startet af Peter Pedersen, 15 Maj 2018 - 19:22

Forrige emne - Næste emne

Peter Pedersen

Hej,,,,

Jeg har en ane NIELS RASMUSSEN - omkring 1600/1672, der var sognefoged i Asminderød sogn og residerede på Sandgården i Dagelykke by.

Desværre har ikke rigtigt kunne finde litteratur, der belyser hvad, der i det daglige lå i embedet. 

Senere beskrivelser fortæller, at sognefogeden selv fritaget for at yde hoveri, men skulle overvåge arbejdets udførsel, hvilket jo nødvendigvis må have betydet, at han ikke samtidigt kunne dyrke sine egne marker, hvorfor jeg kan undrer mig over, hvori det attraktive i embedet bestod.

Jeg efterlyser derfor henvisninger til litteratur, der kan kaste lys over datidens sognefogeders arbejdsopgaver og virke.

Med venlig hilsen
Peter Pedersne

Peter Pedersen

Erik Kristensen

Hej!
Den bedste reference er formentlig DANSK KULTURHISTORISK OPSLAGSVÆRK Bd. II Pag .819 Spalte 2.
I 1600 og 1700 tallet talte man om Bondefogeder. Sognefogedinstitutionen blev formaliseret ved Forordning af
11 11 1791. Der var et vist overlap imellem Bondefogederne og Sognefogederne men også forskelle.
mvh.
Erik Kristensen

Peter Pedersen

Hej Erik,,,

Jeg takker for henvisningen - bogen er bestilt, ligesom jeg glæder mig til at blive klogere på bondefogedernes virke.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

Erik Kristensen

Hej

Slægten - Forum for Slægtshistorie
har udgivet et fint hæfte.
Sognefoged, Lægdsmand og Dannebrogsmand.
ved Øskov og Blåbjerg.
Det fås måske stadigvæk
Det er på 20 sider.
Her er alle Sognefogedens pligter.
mvh
Erik Kristensen

Peter Pedersen

Hej Erik,,,

Jeg takker nok engang.
Bogen er bestilt. Jeg er så spændt på hvorvidt den også omhandler bondefogeder.

mvh Peter Pedersen
Peter Pedersen