Peter Johannes Hansen f. 20. Feb. 1888 i Slagelse

Startet af Kjeld Frederiksen, 16 Maj 2018 - 20:38

Forrige emne - Næste emne

Kjeld Frederiksen

For et par år siden fik jeg lavet en Family Finder test ved FTDNA i håb om, at den kunne lede mig på sporet af min ukendte farfar, hvis navn iflg. en gammel politirapport skulle være Jørgen Hansen. Nu har jeg haft det held, at jeg har fået kontakt til en amerikansk kvinde, som jeg tilsyneladende deler forfar med, da vi har et match på  147cm/34lb (2nd cousin - rd3 cousin). Min mors slægt kan udelukkes da min halvsøster ikke har samme match på hendes profil.
Fra mit match i USA har jeg fået oplyst at  hendes bedstefar, der emigrerede til USA var Peter Johannes Hansen f. 20 jan 1888 i Slagelse, men desværre har jeg ikke kunnet finde manden hverken i folketællinger eller kirkebøger. Hvis nogen har et godt råd til, hvordan jeg kommer videre herfra, jeg være meget taknemlig.
Med venlig hilsen
Kjeld Frederiksen
kjeldfr@gmail.com

John Damm Sørensen

Hej Kjeld,

Har dine amerikanske slægtninge ikke nogle officielle dokumenter, de kan henvise til?

Hilsen
John

Inger Toudal

#2

I emnelinjen har du skrevet 20. feb., i teksten 20. jan. ??

Kunne være denne, der er født 20. jan. 1888:

Navn:    Hansen, Peter Joh's   Stilling:    Arbejder
Alder:    19   Bestemmelsessted:    Millard
Kontrakt nr.:    261000   Forevisningsdato:    16-05-1907
Fødested:    Snesere   Fødesogn:    Snesere
Sidste oph.sogn:    Præstø   Sidste oph. amt:    Præstø
Sidste oph.sted:    Præstø   Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    Millard   Bestemmelses stat:    ?
Skibsnavn:    United States
Bemærkninger:    ANM: U. States.   IDkode:    D0708H1312

- kilde: http://www.udvandrerarkivet.dk/udvandrerprotokollerne/

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118599#156515,26231731 - nr. 4

Præstø, Baarse, Snesere, Snesere, Snesere sogn, Bårse herred, Præstø Amt, 81 - Hus, 91, FT-1890, C3802
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Jens Hansen     32     Gift      Huusfader      Huusmand      Snesere  
Ana Alagrode Hansen     28     Gift      Huusmoder      Medhjælper      Kan ikke læse hvad der skal stå  
Jørgen Christoffer Hansen     6           Barn      Der er anført "      Snesere  
Karen Marie Hansen     4           Barn      Der er anført "      Snesere  
Peder Johanes Hansen     2           Barn      Der er anført "      Snesere  

Præstø, Baarse, Snesere, Snesere, 6g, 115, FT-1901, D4482
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Jens Hansen     12/2 1858     Gift      Husfader      Parselist      Snesere S. Præstø A.  
Ane Magredte Hansen     17/9 1861     Gift      Husmoder      -      Nestelsø S. Præstø A.  
Peder Johannes Hansen     20/1 1887     Ugift      Barn      -      Snesere  
Hanne Rasmine Andrea Hansen     5/10 1893     Ugift      Barn      -      Snesere  

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal


Nu ved jeg jo ikke, om det er den rigtige, men her er lidt mere:

Præstø, Baarse, Snesere, Aaside, 6a, 175, FT-1906, D4374
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Andrea Christiane Kaalund     22/11/1834     Enke      Husmoder      Forpagterske       
Anna Sophie Nielsen     15/7/1881     Ugift      Tyende      -       
Anna Kristine Hansen     13/2/1883     Ugift      Do [Tyende]      -       
Frederikke Marie Larsen     24/8/1890     Ugift      Do [Tyende]      -       
Kristine Nielsen     25/9/1891     Ugift      Do [Tyende]      -       
Hans Søren Larsen     15/4/1884     Ugift      Do [Tyende]      -       
Lars Jørgensen     24/5/1884     Ugift      Do [Tyende]      -       
Peter Johannes Hansen     20/1/1888     Ugift      Do [Tyende]      -      
Niels Rasmus Jørgensen     26/1/1891     Ugift      Do [Tyende]      -       
Hans Frederik Hansen     11/5/1857     Ugift            Kreaturpasser      

https://www.libertyellisfoundation.org/show-manifest-big-image/czoxNzoidDcxNS0wOTA2MDQ2My5qcGciOw==/1 - linje 3
- destination: Millard, Nebraska

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Kjeld Frederiksen

Hej Inger
Øv ja :'(, jeg har skrevet forkert i overskriften, det skal være 20. jan. 1888
Datoen passer på den første af de to, du har fundet - Hansen, Peter Joh's. Det kalder på en grundig granskning, da jeg kan se, han har en bror Jørgen Christoffer Hansen, som godt kunne være den Jørgen Hansen jeg leder efter.

Tusind tak for hjælpen
Med venlig hilsen
Kjeld Frederiksen

Kjeld Frederiksen

Så lykkedes det at få identificeret min farfar
En Family Tree dna test og nogle deraf nyfundne grandkusiner i USA, og ikke mindst med hjælp fra dette forum er det nu lykkedes mig at få identificeret min farfar. Tilbage i 1906 kunne en udpeget barnefader sværge sig fri for faderskab/paternitet, hvilket min farfar Jørgen Kristoffer Hansen valgte at gøre, og af den årsag står han ikke anført som barnefader i kirkebogen, men takket være 2 tætte Family Finder dna match, viser det sig nu - 112 år senere, at han faktisk var min fars biologiske far og dermed min farfar. Matchet underbygges desuden af folketællingen 1906 hvoraf det fremgår, at både min farmor og JKH har haft opholdt  i Mesinge på tællingstidspunktet - 10 måneder før min far blev født.
I et brev fra 1915 som den ene af mine amerikanske match er i besiddelse af, omtales Jørgen Kristoffer Hansen som værende meget syg af tuberkulose, og det fremgår videre, at han tre gange i løbet af efteråret 1915 har været indlagt på sanatorium, men ikke hvor. Det fremgår også af brevet at Jørgen  Kristoffer Hansen har familie, men desværre er hverken deres navne eller adresse nævnt.
Jeg vil rigtig gerne vide noget mere om Jørgen Kristoffer Hansen og hans familie, så hvis der i dette forum er nogen, der har et godt bud på hvordan det kan gøres, vil jeg være meget taknemlig for enhver hjælp, råd og vejledning.
Med venlig hilsen
Kjeld Frederiksen

John Damm Sørensen

Et oplagt sted at søge efter tuberkulosepatienter er Øresundshospitalet i København. Her var også indlagte fra provinsen.

Hilsen
John

Inger Toudal

#7

Præstø, Baarse, Snesere, Brøderup, 4a, 203, FT-1901, D4482
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Hans Hansen     12/8 1826     Enkemand      Husfader      Landbrug. Gaardejer      Snesere  
Lars Hansen     20/4 1869     Ugift      Barn      Gaardejer      Næstved  
Marie Hansen     4/6 1877     Ugift      Barn      Husbestyrerinde      Snesere  
Lise Petersen     15/2 1886     Ugift      Tjenestepige      -      Faxø  
Jørgen K Hansen     29/5 1883     Ugift      Tjenestekarl      -      Snesere  
Frederik Hansen     19/4 1870     Ugift      Plejesøn      -      Kallehave  

Fødsel: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118599#156515,26231716 - nr. 13

Tilgangsrulle 1901, Snesere: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481037#19144,1341745 - Æ 7

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal


Kjeld Frederiksen

Mange tak for jeres indput.
Øresundshospitalets afdøde register 1915- til 25 gav desværre ikke noget hit.
Mvh.
Kjeld