Sønderjyde i dansk krigstjeneste i 1848

Startet af Jens Ole Jensen, 18 Maj 2018 - 10:45

Forrige emne - Næste emne

Jens Ole Jensen

Jeg slægtsforsker i en ung mand fra Skodborg ved Haderslev, om hvem der 1848 står, at han tjener i den danske arme.
Da der ikke blot står at han tjener i hæren/armeen betyder de vel at det var lidt usædvanligt?
Jeg har læst at mænd fra Slesvig nægtede at tjene i den danske hær men gjaldt det samme for området ved Haderslev?


Søger man på erindringsmedaljer er der ikke noget fra Haderslev amt.
Skyldes det at der ikke var nogen der søgte?

Hvor kan jeg event. på nettet finde flere oplysninger om hans krigstjeneste?

Jens Ole Jensen Aalborg

Inger Buchard

Jeg slægtsforsker i en ung mand fra Skodborg ved Haderslev, om hvem der 1848 står, at han tjener i den danske arme.
Da der ikke blot står at han tjener i hæren/armeen betyder de vel at det var lidt usædvanligt?
Jeg har læst at mænd fra Slesvig nægtede at tjene i den danske hær men gjaldt det samme for området ved Haderslev?


Det var jo et politisk varmt emne op til 1848, om hertugdømmernes undersåtter skulle indgå i den danske hær. I Haderslev amt var problemet ikke så stort, da befolkningen her overvejende var dansk-sproget.

Søger man på erindringsmedaljer er der ikke noget fra Haderslev amt.
Skyldes det at der ikke var nogen der søgte?


Det er nok snarere sådan, at de, der kæmpede med i 1848, knap nok levede længe nok til at ansøge om medaljen - de måtte jo vente med at søge til efter genforeningen.

Har du ledt efter ham i lægdsrullerne?
DAISY siger
Arkivserie:
Diverse land- og søruller fra Fyn samt Haderslev, Vejle og Ribe amt (1840 - 1870)
Arkivskabere:
3. udskrivningsdistrikt (1840-1851) , 4. Udskrivningsdistrikt (1851-1870)
Afventer registrering. Bestilling af disse arkivalier i Daisy er derfor ikke mulig

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jens Ole Jensen

Tak for svaret.

Han får barn i 1868, men jeg har ikke kunnet finde ham død.
Var det ikke 1879 de blev uddelt?


Men der er der mange andre der fik erindringsmedaljen 1848 kan jeg se i andre amter.


Havde ikke tænkt over lægdsrullerne så tak for tipset.


Jens Ole

Helle Jespersen

Hertugdømmet Slesvig kig jo til Nord for Haderslev.

Så nok derfor de skriver at han var i den danske arme, da han jo boede i Slesvig.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Inger Buchard

Ja, du har ret i, at han kunne når det før 1864-krigen, hvis de altså blev uddelt så tidligt? Som preussisk undersåt kunne han jo ikke ansøge om en medalje i den fremmede stat Danmark
Af
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/other/index-creator/15/5122753/16997203
fremgår det, at de sønderjyske ansøgninger er fra 1920 og frem

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jens Ole Jensen

Tak fro svarene.

Når man ser i de sønderjyske erindringsmedaljer står der at de er tildelt i 1876?
Jens Ole

Hans Chr. Baagøe

Hej

Du er vel opmærksom på at en del af Skodborg hører under Ribe amt, lægd 3, Ødis? Det må være den del af sognet, der hører under Riberhus eller Trøjborg. Det har derfor nok kun været unge, tilhørende Haderslevhus distrikt, der har været udskrevet til et Slesvigsk regiment. I en hel del af kirkebogsregistringerne i Skodborg er jurisdiktionen nævnt, så du der igennem kan få et tip til, hvor du skal søge yderligere oplysninger om hans militærtjeneste.

Du skal nok ikke regne med at han har søgt om en medalje, med mindre han er flyttet nord for grænsen.

Når du ikke har kunnet finde ham død, så var der en del, der flyttede til et af nabosognene i kongeriget, især hvis der var nogle sønner, der nærmede sig en indkaldelse. Andre tog sammen med de unge en tur til Amerika.

Du skal også være opmærksom på at dødsfaldet måske kun findes i Personregistret, hvis han ikke døde i bopælssognet, hvis han døde i Sønderjylland.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Jens Ole Jensen

#7
Det med personregistret hvordan fungerer det?
Er lidt usikker hvor jeg skal lede i lægsrullerne

Han blev født i Skodborg ved Vejen 7/1 1823 i Ribe amt men hans forældre flyttede 1823 til Skodborg, Frøs herred hvor de begge døde 1829. De efterlod sig 8 sønner og 2 døtre.
Han blev konfirmeret i Skodborg Frøs herred 24/3 1839.

1/2 1855 Andrup i Steppinge
Niels Jepsen Meyland, 33, Gift, Skodborg Husfader og Daglønner
Kirsten Mikkelsen, 28, Stepping, Hans kone
Søren Mayland, 2, Stepping, søn
Lauritz Povelsen 66

1/2 1860 Haderslev, Sommersted sogn
Niels Jepsen Mayland, 38, Gift, Skodborg Husfader og Arbejdsmand
Kirstine født Mikkelsen, 36, Stepping, Hans kone
Ane Cathrine Mayland, 12

Sidste gang han får børn er i 1868 og da arbejder han på teglværket i Taabdrup i Sommersted.

Jens Ole

Helle Jespersen

Personregistrene blev jo indført efter slaget ved Dybbøl i 1864.
Så hvis han er død efter det, som det jo ser ud til når han får barn i 1868, så burde du kunne finde ham i dem.

De fungere som almindelige kirkebøger. Sogn, herred, amt.

Sommersted finder du her:
http://ao.salldata.dk/index.php?type=personregister&n1=Haderslev&n2=Sommersted
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Jens Ole Jensen

Jeg er ikke ret godt hjemme i lægdsrullerne for Sønderjylland

I Lægdsrullen i Vejen henviser man til at han 1 år gammel er flyttet til Haderslev 4 lægd 32 1824

Men det kan jeg ikke finde i Haderslev der starter med 1847.

Og i 1847 kan jeg ikke finde lægd 32?

Jens Ole


Jens Ole Jensen

Ja det er ham

Han fik 1 mere i 4/12 1864 i Vamdrup. 

Jeg ved jo at han dermed levede i 1867/8 men hvornår døde han?


Jens Ole

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal

#14

Den eksakte ordlyd ved datterens fødsel 1848 i Stepping:

... der p.t. skal tjene ved den danske Armee, navnl: Niels Pedersen Meylandt.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17217278#202493,38381454 - nr. 39

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17217282#202503,38383440  - nr. 39

Vielse 1849 i Sommersted: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17217258#202450,38373744 - nr. 6

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17217258#202450,38373740 - venstre side, nr. 3

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jens Ole Jensen

Utrolig flot at du fandt hans ansøgning om erindrings medalje.
Nu ved jeg jo ovenikøbet at han levede på det tidspunkt da han fik medaljen.


Måske kan jeg så også finde hans død i kirkebogen.

Tak

Jens Ole

Jens Ole Jensen

#16
Ser lige dit opslag Inger.

Hvorfor mon han bliver kaldet Niels Pedersen?
Der står jo ved hans trolovelse at hans far hedder Jeppe Poulsen?


Jens Ole

Inger Toudal


Det er vel en fejl i kirkebøgerne. Han var jo ikke selv til stede ved datterens dåb.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal


Han er jo nok her i FT-1870: https://www.danishfamilysearch.dk/cid9218147

Vejle, Nørre Tyrstrup, Ødis (Kongerisk), Drenderup Mark, Drenderupgaard, 228, FT-1870, D4180
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Jens Jensen Fuglsang     27     Ugift      Tjenestetyende      Forvalter      Maustrup Sogn 
Lauritz Nielsen Møller     21     Ugift      Tjenestetyende      Tjenestekarl      Hammelev Sogn 
Christian C. Dransfeldt     21     Ugift      Tjenestetyende      Tjenestekarl      Todsbøl Sogn 
Nicolaus Lydi Eilsen     19     Ugift      Tjenestetyende      Tjenestekarl      Hurup Sogn 
Niels Poulsen     47     Enkemand      Tjenestetyende      Tjenestekarl      Veien Sogn Ribe Amt
- - - - - - - - - -

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal


Inger Toudal

#20

Lige en kommentar: I og med at han er født i Vejen sogn (nord for Kongeåen, i Kongeriget Danmark),
var han vel ikke sønderjyde, selvom familien flyttede syd for Kongeåen, da han var 1 år gammel?

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jens Ole Jensen

#21
Det har du helt ret i.
Men jeg tror ikke drengen mindes sin barndom i Vejen.
Jeg tror han betragtede sig selv som som Sønderjyde.

Det viser også ved at præsten skriver at han var i den dansk arme = det var åbenbart lidt specielt når han boede på Haderslevegnen.

Men formelt var han ikke Sønderjyde.


Da han søgte erindringsmedalje bor han på Elisalund i Hjarup ved Kolding
Så måske skal jeg søge ham død her?

Jens Ole