Ansigtsgenkendelse på fotos

Startet af Kaj Ahlburg, 26 Maj 2018 - 11:27

Forrige emne - Næste emne

Kaj Ahlburg

Er der nogen, der har erfaring med programmer, der kan klare ansigtsgenkendelse på fotos?

Man hører i pressen, at kineserne scanner store menneskemængder på gaden for at fange forbrydere eller hvad de nu er. Så der må vel findes noget (sikkert mindre avanceret) software efterhånden.

Google har noget ansigtsgenkendelse på deres fotos, men det fungerer ikke rigtig her hos mig.

Ud over slægtsforskning arbejder jeg en del på vores lokalarkiv, hvor der ligger store mængder uidentificerede fotos. Men der ligger også store mængder fotos, der er identificerede. Der er garanteret sammenfald her, men mængden er i høj grad uoverskuelig for et normalt menneske.
Jeg er godt klar over, at der ikke findes en snuptagsløsning, men min tanke er, at når vi digitaliserer billederne (uid og id) og lægger dem i en fælles pulje, må der efterhånden være noget software, der kan finde sammenfald.

Alle inputs modtages med glæde  ;D

M.v.h. Kaj Ahlburg.

Arne Christiansen

Hej Kaj
Adobe Lightroom der desværre er et betalingsprogram, har funktioner for at finde ansigter på fotos og at komme med forholdsmæssigt begavede forslag som man så kan acceptere eller afvise.
Venlig hilsen
Arne Christiansen
Venlig hilsen
Arne Christiansen
Bruger Legacy 9.0 og FTDNA

Marianne Lund

#2
Hej Kaj

Jeg har Picasa på min PC, og det program har ansigtsgenkendelse.

Ved en søgning på Picasa, kom jeg til dette netsted:
https://teknikalt.dk/7755/farvel-til-picasa-goddag-til-google-fotos/ (Farvel til Picasa – goddag til Google Fotos)

Med venlig hilsen Marianne

Kaj Ahlburg

Tak for inputs.

Som sagt har jeg ikke kunnet få Google Photos til at virke (3 forslag på 10.000+ billeder).

Jeg har også prøvet en 7-dages fuld gratisversion af Adobe Lightroom CC, som angiveligt skulle kunne ansigtsgenkende. Men de knapper, som skulle trykkes på, var ikke i min version  >:( S¨å det er sin sag at betale 1000 kr for en funktion, som måske ikke eksisterer i denne version.

Lige nu afprøver jeg Foto Bounce, som ind imellem imponerer, men også kommer med underlige forslag. Jeg håber, det bliver bedre med flere godkendte genkendelser.

Hilsen Kaj.

Arne Christiansen

Jeg har vedhæftet et billede med lidt tekst på så du måske lettere kan finde de relevante knapper.

venlig hilsen
Arne Christiansen
Venlig hilsen
Arne Christiansen
Bruger Legacy 9.0 og FTDNA

Kaj Ahlburg

Hej Arne.

Tak for ekstra forklaring.

Jeg var godt klar over, at jeg skulle finde ansigtsknappen, men det lykkedes mig ikke i første omgang. Nu får Adobe lige en chance mere, så må vi se.

Hilsen Kaj.


Kaj Ahlburg

Jeg har nu afprøvet Adobe Lightroom CC og Foto Bounce.

Mit indtryk er nogenlunde det, at programmerne ikke kan meget mere end sortere mine fotos/ansigter (hvilket naturligvis kan være fint for nogle). Når jeg afviser en identificering, smides ansigtet hen i den næste folder, hvor man så kan afvise den igen senere, indtil det (måske) lander det rigtige sted.

Jeg anerkender, at der finder en vis gruppering sted af mange ansigter med samme personer, men uden at de bliver knyttet til allerede identificerede ansigter, selvom mappen måske indeholder 500+ eksempler på positiv id.

På nettet har jeg læst mig frem til, at alegoritmerne til genkendelse i høj grad går på samme farve, sted, tidspunkt o.l. og det hjælper ikke lige mig.

Hvad jeg egentligt søgte er nok et program baseret på alegoritmer, der analyserer selve ansigtet og hvad, der allerede er fundet og identificeret.

Som sagt: Man læser i pressen, at menneskemængder på gaden i Kina løbende scannes for at finde "eftersøgte" - vist med succes? Jeg har også lige læst, at politiet i Wales ved en sportsbegivenhed scannede publikum med 92% fejlpositive. Meget røde ører, men dog arrestationer.

Det bliver spændende at følge fremover. Den hidtidige anbefaling om at smide gamle uidentificerede billeder ud på arkiverne mener jeg i hvertfald ikke bør følges.

Hilsen Kaj.

Jesper Beenfeldt Nielsen

Jeg bruger Google Fotos' ansigtsgenkendelse.

Det er ganske overbevisende og har fundet mange af mine slægtninge, som jeg ikke selv havde set på det pågældende billede, men det selvfølgelig ikke ufejlbarligt. Især er det dårligt til billeder af store grupper f.eks. fra et skolefoto, hvor hvert ansigt er ret lille. Generelt bliver resultaterne bedre, jo bedre billederne er.

Også programmets fejl kan være interessante - når nogle personer bliver forvekslet, er de nemlig ofte i familie med hinanden, og dermed bekræfter fejlen jo et formodet slægtskab. Det mest fascinerende er, at Google Fotos ofte er i stand til at gruppere billeder af personen helt fra lille barn til voksen og gammel. Brugere gætter på, at programmet også kigger i navn og billedtekst og dermed får hjælp fra os selv.

Google Fotos er tilgængelig for alle og gratis, men det kræver, at man opretter en Google-konto (også gratis). Ansigtsgenkendelsen virker imidlertid ikke i Danmark, tilsyneladende på grund af nogle EU-regler. Den forhindring kan man komme uden om, men det kræver lidt manuelt pilleri.

Kort sagt skal man bruge en VPN-funktion og derefter lade som om, man befinder sig i USA. Derefter kan man gå ind i Google Fotos og slå ansigtsgenkendelse til. Herefter slukker man for sin VPN og er igen dansker over for Google, men funktionen virker stadig.

VPN er en sikkerhedsfunktion, som betyder, at man for eksempel kan logge på sin arbejdsplads netværk uden sikkerhedsproblemer. VPN bruges også til for eksempel at se film, som kun er tilgængelige i bestemte lande og lignende. Til brug for denne Google Fotos-manøvre kan man klare sig med lidt. Jeg hentede programmet TunnelBear, som kan bruges gratis inden for visse grænser - www.tunnelbear.com.

God fornøjelse
Jesper

Keld Sørensen

Jeg synes det er betænkeligt, at billederne skal "uploades" - Google har jo ganske givet en bagtanke med dette, hvad den så end er.

De moderne digitale billeder er jo næsten "stemplet" mht. tid og sted, det er vel mere interessant at kunne bearbejde gamle billeder, som vi selv har scannet ... og det allervigtigste ... at man kan behandle dem lokalt på computeren.

Er der nogle af de nævnte programmer, som kan det ?

... og så skal programmerne jo også helst være gratis  :P
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com