Frederik Lorentz Jacob Littau født i København omr. 1780

Startet af Tove Nielsen, 28 Maj 2018 - 17:17

Forrige emne - Næste emne

Tove Nielsen

Hej

Jeg søger hjælpe til at finde ovennævntes fødsel.
Han er død i Korsør d. 29.6.1828, han var Hjulmand.

Hans far hed Johan Jacob Littau han var tømmermand ved Holmen og boede ved FT-1787 i Klædebo Kvarter, Peder Hvidtfeldts Stræde 128.

mvh
Tove Nielsen

Christian Konstmann Autzen

Jeg har ham som:


Jacob Frederich Lorentz Littau, født ca. 1782 i København, som søn af Johan Jacob Littau, født ca. 1755/57 i Kønigsberg, Østpreussen gift 14. juni 1782 i Garnision kirke, opslag 107 nr. 17, med Susanne Christiane Stripp, født 21. januar 1765, døbt 25. januar 1765 i Frederiks tyske kirke i København.

Ved hans død i 1828 i Korsør står hans alder opført som 48 år. Hvis det er korrekt, så er han født ca. 1784, men om det så betyder, at hans fødsel kan findes, kan da være spørgsmålet - jeg har ikke fundet det.

Jeg har så dette stående om Littau (fremfundet af andre):


I kirkebogen for Smerup sogn, Stevns herred, Præstø amt (1726 -1814, opslag 115) kan læses følgende, og hvor Johan Jacob Littau så helt sikkert har været den ene af de 5:

Ao: 1773.
Den 2. juni blev Trolovede Tømmermand Johan Christoph Marotzky, fød i Kønigsberg i Preusen, hvor han og har lært sit haandværk er 29 Aar gl. Hand kom for ca. 5 Aars Tid siden fra Hamborg til Kiøbenhavn med 5 andre Tømmersvende, hvorfra de var foreslagne for at gaae til Bergen at arbejde der efter Ildebranden; men da der ej blev noget af den Rejse, har han siden arbejdet i Køhvn. paa Hircholm, Bregentved og andre Steder. Nu er han antaget at være Klostrets Tømmermand og har fæstet det Huus i Store Taarøje, som den forrige Tømmermand, Christoffer Hofmann før havde. Fæstemøen er en Pige Mette Jensdatter, Gaardmand Jens Johansens 20 Aars Datter i St. Taarøje. At der er intet i Lov og Forordninger, som kand hindre dem i deres Trolovelse og paaføl. Copulation, det cavere vi underskrivende
Christopher Hofman   Niels Friis

http://da.wikipedia.org/wiki/Kaliningrad

Kaliningrad er en by i Rusland, der fra 1255 til 1946 hed Königsberg. Byen var hovedstad i Østpreussen, det tidligere hertugdømme Preussen, og var en gammel tysk hansestad. I slutningen af 2. verdenskrig blev den erobret af Sovjetunionen og i 1946 omdøbt til Kaliningrad efter Sovjetunionens statsoverhoved Mikhail Kalinin. Byen ligger i dag i Kaliningrad oblast, der er en russisk eksklave mellem Polen og Litauen. Ved folketællingen i 2006 havde byen 423.651 indbyggere.


Hvor er du henne i Littau-slægten i Danmark ? - I min hustru's Mærsk-kusinerække forekommer Littau.

Mange hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Tove Nielsen

Hej Christian

Mange tak for alle de gode oplysninger.

Min ene svigersøns mor er en Littau født på Fyn. Hendes far og farmor er ligeledes født på Fyn.  Farmorens far er født i Korsør (28.2.1836) og hans mor igen er født i Korsør (Susanne Christiane Littau, født 19. oktober 1813). Det er hendes far som jeg har efterlyst fødsel på. (Jacob Frederik Lorentz Littau).

Vend endelig tilbage, hvis jeg kan hjælpe.

mvh
Tove