Dagmar, Marie Jessen f. 1.4 1892 Flensborg

Startet af Mary Linda Lassen, 02 Jun 2018 - 10:37

Forrige emne - Næste emne

Mary Linda Lassen


Jeg har ledt og ledt efter Dagmar Jessens konfirmation. troede den var i Odense, fordi hun blev sendt på en skole der  da hendes far Jens Jessen Redaktør for Flensborg Avis døde i 1906. Da mange danske jo blev sendt på danske skoler og blev konfirmeret i Danmark, er det jo sandsynligt, men det er ikke lykkedes mig at finde hende i Odense.

Så måske er hun alligevel blevet konfirmeret i Flensborg. (hvor jeg  så heller ikke har kunnet finde hende, men heller ikke ved, hvor jeg skal lede.
Kan nogen hjælpe mig med at finde ud af om det er tilfældet. Det sandsynlige er at det er i  1907.

Heidi Ilsoee

I 1925 og 1930 er hun i Bov sogn, Aabenraa:

Name    Dagmar Jessen
Event Type    Census
Event Date    1925
Event Place    Bov, Bov, Lundtoft, Åbenrå, Denmark
Event Place (Original)    Bov, Åbenrå, Lundtoft
Gender    Female
Marital Status    Single
Relationship to Head of Household (Original)    DAUGHTER
Birth Date    01 Apr 1892
Relationship to Head of Household    Daughter

Name    Dagmar Kristen Marie Jessen
Event Type    Census
Event Date    1930
Event Place    Bov, Åbenrå, Danmark
Event Place (Original)    Bov, Åbenrå, Denmark
Gender    Female
Marital Status    Single

www.familysearch.org



Mary Linda Lassen

tak for det. jeg har netop i dag været på Bov arkiv for at se om jeg kunne finde noget der -hun boede på Fjordmark (Kollund) om sommeren fra ca 1895 og helårs fra omkring 1910 - oh til hun døde i 1943.
så hun er næppe konfirmeret i Bov - hun var som nævnt på en skole i Odense 1906 -7  eller 8  men jeg kan ikke finde hverken hendes adresse i Odense eller en konfirmation, og heller ikke i Flensborg. og Winteler skole har ikke efterladt et arkiv. så det tegner svært.

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Jeg kender en fra familien til redaktør (Flensburg Avis) og politiker Jens Jessen 1854-1906 - men måske er vedkommende for ung til at vide det.

Mvh
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej igen.

Tage Jessen født 1898 var også redaktør på Flensburg Avis.

Måske har de nogle flere infos som dem du søger i Haderslev slægtforskningsforening.

Mvh
Lise Østerberg Bahr

Gitte Johansen

#5

Hun er da her. Nok konfirmeret lidt sent på grund af fars død m.v.


nr. 14

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=180648#180648,30662534

Bor på Klostervej, hvor skolen ligger.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lise Østerberg Bahr

Hej igen.

Ja netop. Fibiger slægten er jo en del af den her.
Det er jo kendte slægter vi her har med at gøre.

Mvh
Lise Østerberg Bahr

Gitte Johansen

Det tror jeg, Linda ved alt om, Lise

Det skulle ikke undre mig, om der udkommer en bog af forfatterinden om den familie. Det må man da håbe. ;)

Linda har jo bl.a. skrevet om Henriette Gubi.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal

#8
Venlig hilsen
Inger Toudal

Mary Linda Lassen

tusind tusind tak til jer alle. Så fik jeg da ret i at det var mens hun gik på Wintelers skole ( på historiens hus i Odense sagde de der ikke var elevarkiver!) jeg har ledt hele 1906 og 1907 igennem -  og troede også det var skt. knuds domsogn og at hun måske boede i nærheden. men troede ikke hun var der i 1908 og blev konfirmeret som 16 årig.
og jeg har også set folketællingerne igennem - men jeg tror ikke hun var kostelev på skolen, for i et af de breve jeg har læst, "brokker" Marie Jessen, altså Dagmars mor sig over at datteren har lånt et af sine 2 værelser ud til en veninde fra Flensborg, et værelse Marie Jessen regnede med at bruge når hun besøgte datteren. og Dagmar skal ikke sige noget til sine værter, der også er Maries venner.
måske er det stiftamtmanden Frederik de Jonquieres, der var stiftamtmand i Odense indtil 1909 og gift med Jeannina Emilie,( født Stampe) København. (1861 - 1911) en nær veninde – men dem kan jeg så heller ikke finde i folketællingerne og det kan jo også være alle mulige andre steder. men Dagmar bor nok hos en "fin" familie, for Wintelers pigeskole var for "de fine" og Lise har jo ret i at det er "fine" familier vi har med at gøre.

men igen TAK! nu kan jeg endelig få lukket det hul i puslespillet. og tak for de pæne ord om Men sko må jeg ha. ja jeg håber ... arbejder i hvert fald på andet år på "sagen"

Lise Østerberg Bahr

#10
Hej igen

Selvtak. Hvis vi brugte lidt mere tid på sagen kunne vi sikkert connecte nogle af de led jeg har ledt efter også - fordi Østerberg slægten jo kom til Fyn også. Odense.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

også med norske grene via-
von Krogh slægten (tysk adel) - aner også indgift i Jessen slægten (har vist selv hat et indlæg om slægt Drewsen også ) nogle af disse må også stå på www.alsnissen.dk websiden


Karina C

Hej,
My danish grammar is not very good, so I am writing in english.  My relative Anna Margrethe Krebs was friends with Dagmar Kirsten Marie Jessen.  There are several letters from Dagmar to her.  I could not figure out who Dagmar was until a photograph of Marie Jessen that was with a very sweet poem from Tage to my relative that gave a clue.  There were also letters written to Anna Margrethe Krebs when she later stayed later with the Jessen family in Kollund.

I have tried to upload a photograph that perhaps was taken at Winterlers Skole in Odense? It may be earlier, I'm not sure.

I couldn't figure out the link to the Winterlers skole student list, I would like to check for the Krebs name.  In any case the Krebs family seemed to live in Odense between 1906 and 1909 in looking at the letters we have.

Dagmar writes in 1930 in a very kind sympathy letter  "Jeg had taknemmelighed mindedes gamle Dage med hyggelige Timer i hjemmet i Odense"

Feel free to respond in Danish, I just did not want to subject anyone to my written danish  :)

Hilsen,
Karina

Karina C


Inger Toudal

Citat fra: Karina C [59065] Dato 15 Mar 2019 - 18:36

I couldn't figure out the link to the Winterlers skole student list, I would like to check for the Krebs name.  In
any case the Krebs family seemed to live in Odense between 1906 and 1909 in looking at the letters we have.

It's a link to documents that can be seen at Rigsarkivet in Odense (not online).

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Mary Linda Lassen

er lidt mystificeret - har svaret afsenderen af besked og billede som personlig besked??? men læser det  som at det er dig, Inger Toudal der skriver at der findes et link til navnelisten på Wintelers skole. den kan jeg ikke se ud af svaret - og jeg har iøvrigt været på Daisy flere gange for at se hvad de havde fra Wintelers skole - og fandt ingen navneliste. måske er det mine manglende engelskkundskaber - og andre kundskaber. jeg er jo vældig intereresseret i at  få mere at vide om Relationen mellem Dagmar Jessen og familien Krebs i Odense - og  få mre at vide om indholdet i brevene - og om hvem der er på billedet?

Inger Toudal

#15

Det link, jeg henviser til, er dette (ses længere oppe i tråden):

https://www.sa.dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=&b=&c=winteler&d=1&e=1911&f=&g=&h=&ngid=446964&ngnid=3045833&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

- som Karina C åbenbart havde problemer med at finde ud af.

Så vidt jeg kan forstå, er Karina ikke sikker på, om det billede, hun har vedhæftet, er fra Wintelers Skole.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Karina C

Thank you for the clarification and information.

I'm in the U.S. -- so I am afraid Odense rigsarkiviet is too far away...   :'(

Another student at Wintelers Skole in Odense I am aware of:
Edele Schiøtz b. 1894(senere gift Brandt) (friends with Anna Margrethe as well.)


Anna Margrethe Krebs b. 1893 (mor: Johanne Lassen Busch b. 1858, far: Frederik Christian Krebs b. 1855)

In 1913 Anna Margrethe spends part of the summer in Fjordmark i Kollund with the Jessens, we have a postkort til AM Krebs and

in 1914 there is a postkort (med foto of the Fjordmark  eller Flensborg house?) from Dagmar to Anna Margrethe from Flensborg to A.M. Krebs in København.

There is mention in both the postcard and letter of Inger (?) who seems to be a good friend with them both. Inger? Maybe another Wintelers skole pige?




Are there any photos of Tage?  Of Dagmar? We have a signed photo of Marie Jessen til Anna Margrethe.
We have a number of unidentified photos so maybe some of these are Dagmar or Tage??


I am curious of the Krebs families stay in Odense, Frederik Christian Krebs was a general and the family seems to have rooms at Odense Slot 1906-1909.
In 1910 the family moves to København where Anna Margrethe's father is Chef for Hærens Officersskole 1910-1915.

I will scan the letter in the next couple day from 1930 from Dagmar to Anna Margrethe that is a very thoughtful letter.  Her handwriting is quite lovely.
Karina

Karina C

I am new to slægtogdata website, I see there is also a place to post things directly to people.
That makes sense :)

Mary Linda Lassen

Det er så spændende, alt det du har. jeg vil være interesseret i både billeder og breve - her eller "bagom". En anden pige, der gik på Wintelers, i hvert fald  det første år, Dagmar gik der  - altså fra sommeren 1907 -1908 hed Tommy Elisabeth Bredsdorff. Hun er to år ældre end Dagmar, men de var  veninder hele livet. Bredsdorff-familien boede i Flensborg - og i Kollund, indtil 1913, hvor Thomas Bredsdoff døde. Tommys ene søster Magdalene - blev kaldt "LE" og fik en lampe opkaldt efter sig. Le Klint lampen. hun døde af den spanske syge i 1918. dette er jo kun interessant for dig, hvis du er ude efter at finde flere Winteler elever.
Jeg er også meget!!!! interesseret i at vide, hvor familien Jessen boede  i 1920 - om de stadig havde bolig i Flensborg eller om de boede i Kollund på Fjordmark. Jeg tror nemlig de er flyttet permanent til Fjordmark omkring 1910, men jeg ved det ikke. vh Linda

Inger Toudal

#19

Fandt dette om Anna Margrethe Krebs:

FT-1901, Aarhus: https://www.danishfamilysearch.dk/cid20288196

Familien flyttede til København i 1904: https://kbharkiv.dk/permalink/post/17-1049689

AMK til Odense i marts 1908: https://kbharkiv.dk/permalink/post/17-1049650

AMK's forældre i Københavns Kommune 1916 - 1921: https://kbharkiv.dk/permalink/post/17-67577

Faderen Frederik Christian Krebs døde i 1930:
https://www.danishfamilysearch.dk/churchbook/sogn591/churchlisting5942/opslag2242072 - øverst

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#20

Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 17 Mar 2019 - 15:22

AMK's forældre i Københavns Kommune 1916 - 1921: https://kbharkiv.dk/permalink/post/17-67577

Det er ikke AMK's forældre, men hendes bror Frederik Christian Krebs og dennes hustru.

Beklager forvekslingen, men det er ikke let, når der er flere i familien ved navn Frederik Christian og Margrethe.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Karina C

Tusind Tak for Slægtsforskere hjælp:

Thanks to all the information here I was able these identify unknown photos as Dagmar and Tage Jessen
(The older photo is identified as April 1918--no date for the earlier photo)

Hilsen,
Karina

Karina C


Karina C


Mary Linda Lassen

Mit gæt er at det ældste billede er fra 1905/o6. Jens Jessen havde bedt sin bror, Peter Jessen, der havde erhvervet et fotografiapparat om at komme og tage billeder i sommeren 1905. I "Barn i Flensborg" og på arkiv.dk findes et billede af familien Jessen foran Fjordmark. Det ser ud som om Tage Jessen har samme alder, som på dette billede.