Sønderjysk myndighed - hvilken?

Startet af Claus Bülow, 05 Jun 2018 - 20:43

Forrige emne - Næste emne

Claus Bülow

Iflg. Lintrup kirkebog "findes" et lille pigebarn hos Søren Andersen Møller på Lintrup mark, Haderslev. I kirkebogen er ikke noteret forældre - og barnet har altså ikke noget efternavn:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17217038#201972,38285403

Barnet døbes den 5. december 1818 Kirsten Mari(e/a). Hun kalder siden hen sig selv for "Ludvigsdatter". Hun fødes formentlig i Gram sogn af enken (?) Ficken eller Sophia Andersdatter, der er søster til førnævnte Sørens Andersen. Det er uklart om Sophia gifter sig igen efter sin (første) mands død: Jeppe Lauridsen af Aarup (far til Laue Jepsen nævnt herunder). Måske er hun enke i Lintrup eller Gram sogn, da hun føder sit barn i slutningen af 1818. Mon det sker gedulgt?

Kirsten Maries Halvbroder Laue Jepsen rejser i 1830 med sin mor og Kirsten Marie fra Gram til Folding Sogn. I 1845 bor moren stadig hos sønnen, Laue jepsen i Folding, og moren dør i 1854 i Folding sogn.
Kirsten Marie gifter sig i 1843 i Rødding sogn med væver Laurids Warming. Parret ender deres liv i Ribe i starten af 1900-tallet.

Der er arbejdet en hel del med denne sag. Ikke mindst Inger Toudal har ydet en stor hjælp og under "Aneafterlysning" bidraget med mange relevante data. Se evt. sagen der.

Men mit spørgsmål er nu kort og godt: hvor/ved hvilken sønderjysk myndighed kan man forvente at finde data, der kaster lys over, hvordan man forholdt sig til et barn, der i slutningen af 1818 "blev fundet" hos Sørens Andersen på Lintrup mark - og døbt uden efternavn.

Målet er naturligvis at finde barnets far, Ludvig???

v.h.
Claus Bülow


Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Christian Grøndberg

#2
Ja, det må være hende. Hun opholder sig også hos samme i FT-1834.

Jeg tror dog ikke, at der står "hos faderen" ved konfirmationen, men hos broderen "Lauge Orup Hmd i Kokkenborg".

I FT-1834 kaldes broderen for Lauge Jepsen: https://www.danishfamilysearch.dk/cid3252932 .

Se også en anden tråd om samme: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,138041.msg730160.html


Mvh. Christian

Claus Bülow

Ja, der er tale om broderen.

Jeg har i min indledning i denne tråd forsøgt at korte sagsbeskrivelsen ned til et minimum og har henvist til tråden i "Aneefterlysning".

Spørgsmålet der står tilbage er hvor/ved hvilken sønderjysk myndighed kan man forvente at finde data, der kaster lys over, hvordan man forholdt sig til et barn, der i slutningen af 1818 "blev fundet" hos Sørens Andersen på Lintrup mark - og døbt uden efternavn.


Mit mål er pt. at identificere Kirsten Maries far

Jeg har fundet frem til forskellige muligheder, men det kan sikkert være så mange andre:


1.
Der dør en Ludvig Hadderup [Haderup?] i Folding sogn i 1832 (30. oktober), toldkontrollør ... kan han være faderen?

2.
Haderslev, Nørre Rangstrup, Bevtoft, Beftoft Bye, , 25, FT-1801, B8859
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Ludwig Ludwigsen  27 Ugift  Huusbonde  Gaard Besid. 
Marie Christensdatter  62  Gift  hans Moder  Knipler 
Jørgen Jepsen  52  Gift  hans Stedfader  Aftægts Mand 
Gunder Ludvigsdatter  34  Ugift  hans Søstre  Knipler 
Christiana Ludvigs  32  Ugift  hans Søstre  Knipler 
An Ludvigsdatter  29  Ugift  hans Søstre  Knipler

3.
Ribe, Ribe, Ribe Købstad, Ribe Købstad, Præstegade (256), 328, FT-1834, C4696
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Ludvig Martin Meier  40  Gift  Told og Coinsumtions Underbetjent 
Elisabeth Marie Møller  37  Gift  Hans Kone 
Christian Thorbjørn Meier  14  Ugift  Deres Børn 
Else Magrethe Meier  12  Ugift  Deres Børn 
Johan August Meier  10  Ugift  Deres Børn 
Ludvig Martin Meier  3  Ugift  Deres Børn 
Karen Andersen  26  Ugift Tjenestepige 

4.
Ribe, Malt, Malt, Maltbek, Controlleurboligen, 40, FT-1834, C5400
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Adam Ludvig Frederik Styrup  37  Gift  Patruillebetjent ved toldgrænsen 
Henrikke Laurense Fuglede  28  Gift  Hans kone 
Georg Kristopher Styrup  1  Ugift  Deres søn 
Maren Petersdatter  19  Ugift  Tjenestepige 


Det spiller måske en rolle, at Aarup i Gram sogn er et gl. toldsted (trap Danmark, 1930, bind 9, side 187



Claus Bülow

#4
I et forsøg på at gå en anden/den modsatte vej, kunne det være interessant at se Ludvig Had(d)erups skifte (død 30. oktober 1832 i Folding) .

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122676#161913,27201255


Måske det ville kunne afsløre et slægtsskab mellem Kirsten Marie og Ludvig.

Er der nogen, der ved, hvilken myndighed, der skiftede med toldkontrollører (her i Foldingbro). Har kigget i Malt Herred, Ribestift/- Birk og Sønderskov Gods uden resultat.

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Buchard

Når der i kirkebogen står, at hun blev 'fundet hos Søren Andersen på Lintrup mark', må hun være Lintrup sogns problem.
Sognet var delt i Kalvslund herred og Riberhus birk. Hvad den enkelte familie hørte under, kan man måske se ved at finde dem i en folketælling.
Jeg har forsøgt at finde formynderprotokoller for sognet under de to arkivskabere. Der ligger en formynderprotokol for Riberhus birk på www.sa.dk, men i 1822 er der ikke nævnt nogen Kirsten Marie i Kalvslund. Under Kalvslund herred fandt jeg ikke noget relevant, men prøv selv.

Jeg ved fra Tinglev sogn, at det er præsten, der bestyrer fattigkassen.

Under kildeskaberen Kalvslund sogn kunne der stå noget om en udgift til barnets ophold i sognet i
Lintrup Kirkeregnskabsbøger (Officielt)
De ligger på RA Aabenraa

Hvis det kan fastslås, at barnet er født i Gram sogn, må der ligge en korrespondence mellem Lintrup og Gram sogn om fordelingen af udgifterne. Der kunne altså være noget at finde i https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19876306#265876,50105759

Inger

Redaktør på DIS-Wiki

Claus Bülow

Tak for de rigtig gode og relevante inputs :) Jeg har været i gang med/er i gang med at gennemlæse relevante arkivalier. Desværre endnu uden resultat. Flere arkivalier skal jo også bestilles.