Stiftede sjælemesser 1427 - Stensgaard v. Fåborg

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 13 Jun 2018 - 08:22

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Jeg må lige have det på det rene, hvad det egentlig nærmere betyder:  "stiftede sjælemesser"

Det ses hos: Jachim Bjørnsen Bjørn fra Stensgård Gods ved Fåborg, hvor han og hans hustru var medindbefattede i fru Cathrine Kistesdatters stiftede sjælemesser

På nettet har jeg ikke kunnet finde en forklaring på begrebet: stiftede sjælemesser  =  Requiem

Mvh.
Karl-Peter

Inger Buchard

ODS: katolsk messe som afholdes i forbindelse med dødsfald eller begravelse, med bøn for den dødes sjæl i skærsilden

Denne messe er oftest en del af selve begravelsesritualet, men
https://www.bestattungen.de/ratgeber/trauerhilfe/seelenamt.html:
In der Regel geht ein Seelenamt auf ein sogenanntes Messstipendium zurück. Ein Messstipendium ist eine besondere Aufwendung, die Gläubige der Kirche übergeben. Sie erbitten für ihre Zahlung von der Kirche die Feier einer Heiligen Messe ,,mit Intention", also in einem besonderen Anliegen. Dieses Anliegen ist in den meisten Fällen die Fürbitte für einen Verstorbenen, also ein Seelenamt. Auch eine einmalige Zahlung für jährlich abzuhaltende Messen ist möglich; diese werden dann als Jahrzeiten bezeichnet und im sogenannten Seelbuch notiert:

man kan/kunne donere en sum penge til kirken, så der senere læses en sjælemesse (eller flere) for den afdøde

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Karl-Peter Dammeyer

Mange tak for svaret, men også en lille udfordring, jeg har nogenlunde styr på den tyske tekst, men efterlader dog en vis usikkerhed - ordet: Seelenamt - findes ikke i tysk/dansk versionen på nettet (en bank med indbetalte penge til at afholde sjælemesse ved dødsfald) = min forklaring!?

Det var jo i den katolske tid, hvor man betalte for sin sjæls ve og vel, bl.a. altså også i forbindelse med sin død og begravelse, hvor man betalte et beløb, et særligt men dog mindre beløb til kirken, så der kunne leveres en hellig messe med særlig vægt på den afdøde og dennes efterladte

Også én gang om året kunne afholdes en messe for de afdøde - i november - det vi kalder: Alle-helgen

En konklusion på den eksakte betydning af den refererede sætning;                                                                           
    "medinbefatterede i de af fru Cathrine Kistesdatters stiftede sjælemesser"

- at de var med til udførelsen/afviklingen af disse dødsmesser/Requiem og bønner/sjælemesser for at undgå skærsilden og et bedre liv hinsides

Mvh.
Karl-Peter 


Inge Hedal

Hej
Ordet Seelenamt betyder sjælemesse, if. Gyldendals røde Tysk-dansk ordbog.
Mvh Inge




Karl-Peter Dammeyer

Fint! - tak for det, godt at være overbevist!

Mvh.
Karl-Peter