hjælp til at finde ejere af landejendom

Startet af Birgit Kristensen, 13 Maj 2011 - 18:51

Forrige emne - Næste emne

Birgit Kristensen

Er der nogen der kan fortælle mig, hvordan man finder ejere af landejendomme tilbage i tiden. Helt konkret søger jeg ejere af en gård i Malling på Hedemarksvej 7 - tilbage til tiden mellem 1890 og 1925.

Hanne Bjørn

Ved du om det er matr. 2 Elkjærgård. Den er omtalt i Danske gårde 3. samling ejer fra 1910 Peter Nielsen før ham Niels Møller. Billedet i bogen må være gården med familien Nielsen foran.
hilsen
Hanne Bjørn

Birgit Kristensen

På opslag i Boliga står der matr. 2 a har jeg set. Og Nielsen - det hed de ikke - desværre. Den hed Elkærgård, men jeg har en mistanke om, at der er flere gårde i Malling sogn, der havde det navn. Min slægts navn på det tidspunkt var Christensen.

Børge Nielsen

Jeg har kigget i Topografisk Historisk Håndbog for Århus Amt. Bogen er fra 1949.
Her finder jeg flere gårde i Elkær pr. Malling:
Elkjærgaard, matr.nr. 2a
Elkærslund, matr.nr. 2d, udstykket fra 2a
Elkærgaard, matr.nr.3a, har været tvillinggaard med 2a, adskilt 1858
Elkær Østergaard, matr.nr. 3b
Elkjær Skovgaard, matr. nr. 3i

Kun ved Elkjær Skovgaard finder jeg en Christensen med fornavnet Rasmus, som har ejet gården i tolv år.
Kan han være den du søger?

mvh/Børge

Hanne Bjørn

Hej Birgit
Har du kigget FT 1911. På opslag 170 er Elkjærgård med familien Peter Nielsen. På opslag 161 er der en Jens Kristensen på matr. 3e Elkjær.
Ellers er det jo realregisteret i Viborg eller hvis det er på film på Rigsarkivet.
Har du været i kontakt med Lokalarkiv i området?
hilsen
Hanne Bjørn

Birgit Kristensen

Hej Hanne
Tak for dit svar.
Det er den rigtige Kristensen, du har fundet for mig - tak for det.
Når jeg så søger på matriklen får jeg en byejendom - og det skulle have været en gård. Men tegnet efter matrikelnummeret er lidt svært at tyde, så jeg søger lige videre.
Venlige hilsner Birgit

Inge Johansen

Prøv Beder Malling Egnsarkiv
Tværgade 18
8340 Malling
Email: bemaegn@mail.dk
De kan have billeder af gården, eller andre oplysninger om din familie.
Hilsen Inge

Birgit Kristensen

Svar til Børge
Tak for dine oplysninger.
Jeg har nu i flere folketællinger fundet "min familie", hvor husfaderen hedder Jens Kristensen. AF FT fremgår det, at gårdens matrikelnr. er 3 c. Men den - og flere andre - benævnes Elkær. Så det er svært at sige, hvor den evt. ville ligge i dag - og for den sags skyld også hvor den lå dengang. Den var i i min oldefars eje indtil ca. 1926, hvor han dør.
Hilsen Birgit

Inge Johansen

3c kan findes på gamle matrikelkort, så det er ikke umuligt at finde præcis hvor den lå.
Hilsen Inge

Thorkild Møller Nielsen

Hvis du stadig er interesseret har jeg samtlige ejere af Elkærgård tilbage til 1650.
Hedemarksvej 7 blev udskilt i 1855 hvor den nuværende gård blev bygget

Venlig hilsen
Thorkild