Forståelse af The Shared cM Project

Startet af Torben Schæfer, 16 Mar 2024 - 15:20

Forrige emne - Næste emne

Torben Schæfer

Jeg har behov for hjælp til forståelse og brug af "The Shared cM Project". Vedhæftede diagram viser familierelationerne mellem mig (Torben Schæfer) og Match A1 og Match B1.
Match A1 vil jeg betegne som mine tip-3-oldeforældres tip-4-oldebarn og Match B1 som mine tip-2-oldeforældres tip-3-oldebarn. Er det korrekt?
Med henblik på at finde ud af hvor mange cM, disse familierelationer svarer til, har jeg valgt en dansk udgave af "The Shared cM Project" (side 82 i Peter Olsens bog om DNA-slægtsforskning). Her kan jeg ikke finde tip-3-oldeforældres tip-4-oldebarn (svarende til Match A1). Tip-2-oldeforældres tip-3-oldebarn finder jeg til 28 (0-126).
Jeg har derefter søgt i en mere omfattende engelsk udgave (version 4.0, marts 2020). Trods ihærdige forsøg er det ikke lykkedes mig at opnå en fuldstændig forståelse af de engelske betegnelser. Svarer 4C1R til tip-2-oldeforældres tip-3-oldebarn? Er tip-3-oldeforældres tip-4-oldebarn det samme som 5C1R?
Er der en hjælpsom slægtsforsker, der vil reducere min forvirring?









Diagram, triangulering, A og B.pdf

Anders M. Petersen

#1
Hej Torben!

Jeg har lidt svært med at forstå, hvad du helt konkret vil vide, men jeg bruger selv denne side:
https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4

Her kan du i feltet midt toppen indsætte et antal cM og så fremhæves de mulige relationer i skemaet nedenunder. I selve skemaet ses de lidt kryptiske amerikanske betegnelser og klikker du på et felt, så vises en normalfordeling for denne type relationer.

Mit tip til at finde ud af de amerikanske relationer er at du printer skemaet og vælger din testperson (dig selv?) som "Self" og så skriver du navnet på den forælder, som du mener relationen går gennem i "Parent", navnet på den bedsteforældre i "Grand parent" osv - altså skriver de relevante navne på skemaet, også gerne ned ad de relevante sidegrene. Så bliver det lidt nemmere at overskue synes jeg.

Bemærk i øvrigt at du kan skrive en 3tip over den lilla kasse "GGGG Aunt / Uncle".

Se evt. også side 11 og frem her: https://morup-petersen.dk/FamilyFinder.pdf

Håber det hjalp?
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Torben Schæfer

Hej Anders
Hermed en stor tak for dit svar.
Du beskriver situationen, hvor man indtaster personens cM og derefter får vist alle de mulige familierelationer. Mit udgangspunkt er det modsatte. Jeg har ved traditionel slægtsforskning fundet nogle bestemte familierelationer og ønsker derefter at finde ud af hvilket cM-interval, der svarer til de pågældende familierelationer. For at kunne gøre det har jeg behov for de engelske bogstav/talbetegnelser for de familierelationer, der er vist i det tidligere vedhæftede diagram. Jeg er usikker på, om de to betegnelser, jeg har fundet frem til, er korrekte. Det, jeg gerne vil vide fra en mere erfaren slægtsforsker, er, om de er korrekte.
Jeg har straks benyttet mig af dit forslag om at skrive anernes navne ind på en kopi af cM-skemaet. Dermed nåede jeg igen frem til, at min familierelation til Match A1 kan betegnes som 5C1R og til Match B1 som 4C1R. Selv om jeg føler mig mere sikker nu efter at have fulgt din vejledning, vil jeg føle mig mere tryg, hvis du eller en anden kan bekræfte, at jeg er nået frem til det rigtige resultat.
Jeg har haft fornøjelse af dine links nu og vil helt sikkert også få fornøjelse af dem i fremtiden. Det er dejligt, at du orker at bruge tid på at gøre os uerfarne klogere på DNA'ens udfordringer.
M.v.h.
Torben