Vielse 1810 - 1811 i Thisted amt?

Startet af Erik Høgsbro Østergaard, 15 Jun 2018 - 11:48

Forrige emne - Næste emne

Erik Høgsbro Østergaard


Jeg søger vielsesdato og -sted for Simon Nielsen (SN), døbt i Vesløs k., Thisted a. 13-feb-1771 og Maren Kirstine Pedersdatter (MKP), f. 16-dec-1787 i Øsløs s., Thisted a.

SN var 1. gang gift med Anne Marie Andersdatter (AMA), f. o. 1784, begr. 09-jun-1809 på Gøttrup kgd. Død i barselsseng knapt 25 år gammel efter at have født datteren Christine Marie Simonsdatter 30-maj-1809. Vielsesdato og -sted for SN og AMA er heller ikke fundet.

SN og AMK fik sammen i alt 10 børn, hvoraf den først fødte var Niels Peter Simonsen, døbt 08-apr-1811 i Gøttrup k. (begravet 05-maj-1811 på Gøttrup kgd.)

MKP døde 21-aug-1869 i Gøttrup s. Hendes gravsten er bevaret på Gøttrup kgd., og der står på stenen: ... efter 42 års ægteskab med Simon Nielsen ... . SN døde 13-maj-1853 i Bejstrup s., Hjørring a. så vielsen må have fundet sted i 1810 eller 1811?

Alle forsøg på at finde vielsesdatoen og -stedet for MKP og SN har været forgæves, er der én i Forum, der har en god ide eller kan hjælpe?

Venlig hilsen
Erik Østergaard

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anton Blaabjerg

Findes der skifte efter AMA 1809?
Er der slet ingen Pedersen eller Pedersdatter som faddere hos parret i Gøttrup 1811 ff?
Da MKP døde 1869, bør hendes fødesogn fremgå af FT 1845, -50, -55 og -60?
Da SN døde 1853, bør hans fødesogn fremgå af FT 1845 og -50?

Erik Høgsbro Østergaard


Tak og svar til Gitte Johansen:

Jeg har ikke undersøgt, om der er et skifte efter AMA.

Sønnen, Niels Peter Simonsen døde inden fremstillingen i kirken, derfor ingen faddere. I indlægget har jeg fejlagtigt skrevet, at han blev døbt i Gøttrup k., men han er nok blevet hjemmedøbt, se indførelsen link: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=163166#163166,27408312  højre side, midt på.

Jeg vil selvfølgelig se grundigt efter (igen), om der ved de senere fødte børns dåb er faddere, der kan relateres til MKP.

MKP blev født 16-dec-1787 i Øsløs s. – som der også står i indlægget.

SN blev døbt 13-feb-1771 i Vesløs k. – som der også står i indlægget.

Venlig hilsen
Erik

Anton Blaabjerg

Hvorfor er SN og MKP så ikke gift i Øsløs-Vesløs-Arup? Det er sådan set det, der undrer mig. For trolovede/viede synes bevaret siden 1783. Men MKP kan jo have været ude at tjene - et sted i omegnen. Hvordan stod det til med hendes søskende, specielt søstre? 

Erik Høgsbro Østergaard


Først tak til Gitte Johansen for link til og kopi af indførelsen i kbg. for SNs 1. ægteskab med Anne Marie Andersdatter/Valentin.

Derefter tak til Anton Blaabjerg for indlæggene. Jeg har ikke søgt MKPs evt. søskende, men det kunne være en mulighed.

Venlig hilsen
Erik