Tyra Karoline Persson, född 1901-08-13 i Köpenhamn (födelsestiftelsen)

Startet af Johanna, 14 Jun 2018 - 17:54

Forrige emne - Næste emne

Johanna

Hej!
Letar efter information kring Tyra/Thyra Karoline Persson, född 1901-08-13 på Den Kongelige födelsestiftelse i Köpenhamn, modern var 33 år gammal enligt födelsestiftelsens arkiv. Tyra kom till Tullstop i Sverige som fosterbarn år 1916, jag vet inte var hon har bott fram tills dess.
Vi misstänker att hennes mamma kan vara Elna Kristina Hansson, född 1877-06-01 i Östra Vemmenhög i Sverige, då Tyra blev fosterbarn hos Elnas brors familj.

Tacksam för all hjälp!


Johanna

Tack! Vet du om det går att spåra föräldrarna på något sätt?

Eva Morfiadakis

#3
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16415203#47,38142

Modern är 22 år gammal och barnet utgår tillsammans med modern. Förlåt jag såg fel i kolumnerna. Det är som Inger säger.

Eva M
Eva M

Inger Toudal

#4

Moderen kan ikke findes i Fødselsstiftelsens arkivalier: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/other/other-collection/11

Hovedprotokol: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16415203#47,38142 - nr. 857

- moderen nr. 868 er ugift, 33 år gammel. Barnet udgår med moderen 22. aug. 1901.
- ingen henvisning til Udsætterprotokollen.

Det var mulig at føde anonymt på Fødselsstiftelsen indtil 1. juli 1908 (uden at oplyse sin identitet til Fødselsstiftelsen).

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Mette R Francke

Hei

Fra Hovedprotokollen
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16415203#47,38142

Men jeg klarer ikke å finde morens eller Thyra nr  Udsætterprotokoller
Mor :868
Thyra : 857
Mette R Francke

Eva Morfiadakis

#6
Du skulle kunna se om det finns en inflyttningsattest på landsarkivet i Lund.

Flickan kommer från Köpenhamn 1916,

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00120720_00064?c=0&m=0&s=0&cv=0#?cv=63&z=649.5374%2C1312.2734%2C1363.7046%2C983.3886

Attest nr 6 1916.

Eva M
Eva M

Johanna

Tack för alla svar! Jag har letat igenom en stor del av födelsestiftelsens protokoll från år 1901 men har inte hittat något mer om varken Tyra eller någon förälder. Det kanske är kört att få reda på något mer?

Eva, Tyra finns med i Tullstorps inflyttningslängd från 1916, där står att hon kom ifrån Köpenhamn. Är det någon annan information som skulle kunna finnas på landsarkivet i Lund?

Eva Morfiadakis



Jag har emiweb. Modern har aldrig flyttat från Tullstorp, Stora Beddinge till Danmark. Hon kan ju ha åkt dit för att föda?

Flickan finns inte registrerad som invandrad.

Eva M
Eva M

Johanna

Vi misstänker att Elna Kristina Hansson kan vara mamma till Tyra då hennes ålder stämmer och hon var piga 1899-1901, flyttade sedan tillbaka till sitt föräldrahem året 1901-1902 för att därefter bli piga på samma gård igen år 1902 och framåt. Så det skulle kunna vara så att hon har åkt till Köpenhamn under det året för att föda och sen åkt hem igen. Fosterpappan som år 1916 tar emot Tyra är Elnas bror Johannes Hansson. Vi har dock inte lyckats hitta några "bevis" för att vår teori stämmer.

Eva Morfiadakis

#10
Hansson, Elna Kristina

Tullstorp 7

Död 27/3 1940.

Kyrkobokförd i Tullstorp (Malmöhus län, Skåne).

Född 1/6 1877 i Östra Vemmenhög (Malmöhus län, Skåne).

Ogift kvinna

Har du sett om det finns en bouppteckning efter Elna? Om hon testamenterat något till Tyra?

Inflyttningsattester i Tullstorp tycks finnas bara till 1899.

Eva M
Eva M

Johanna

Jag hade inte koll på när Elna dog, jag ska se om jag hittar en bouppteckning. Tack för hjälpen!

Inger Toudal


Elna f. 1877 er ikke 33 år i 1901 !!

Det er vel mere sandsynligt, at moderen hed Persson tll efternavn?

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis



Jag räknade också precis ut att åldern inte stämde. Frågan är ju om modern hette Persson. I så fall född omkring 1868.

Eva M
Eva M

Johanna

Nej men jösses, det har ni ju helt rätt i! Skulle ha dubbelkollat matematiken..  ;D

Eva Morfiadakis

#15

Jag har letat lite i emiweb om det kan vara en person i Tullstorp el. Östra Vemmenhög som utvandrat tidigare till Danmark som familjen känt. Hittar ingen som passar åldersmässigt.

Jag läste nyligen om Maria Ribbing (Ribbingska sjukhemmet i Lund). Hon startade tillsammans med svenska kyrkan i Köpenhamn hjälpverksamhet för svenskar som hade det svårt där.  Det kan ju vara genom kyrkans försorg som flickan kom till Tullstorp.

Om flickan var konfirmerad i Köpenhamn bör det finnas en konfirmation någonstans eller ett skolprotokoll.

Eva M
Eva M

Johanna

Tusen tack Eva, vet du var man kan hitta konfirmations- eller skolprotokoll från Köpenhamn? Jag har ingen koll alls på hur släktforskning i Danmark fungerar.

Eva Morfiadakis

Hej,
danishfamilysearch.dk har man börjat registrera skolprotokollen för Köpenhamn.

Skolprotokollen finns på Köbenhavns stadsarkiv men för att söka i dem måste du veta var hon bodde och vilken skola hon kan tänkas ha gått i.

Likaså vad gäller konfirmation måste du också veta var hon bodde när hon var  ca 14 år.

Det är inte säkert att hon bodde i Köpenhamn. Prästen i Tullstorp har kanske bar haft hennes födelseattest och där har det stått Köpenhamn.

Eva M
Eva M

Johanna

Stort tack för all info, jag ska se om jag hittar något mer!

Johanna

Är det någon som vet vad det fanns för barnhem i Köpenhamn 1901 som Tyra kan ha hamnat på? Hon lämnade visserligen födelsestiftelsen tillsammans med sin mor men eftersom hon sedan blev fosterhemsplacerad kanske det kan vara värt att söka vidare bland barnhem.

Eva Morfiadakis

#20

Jag kan tänka mig att det fanns en hel del barnhem i Köpenhamn. Sen kan jag också tänka mig att fosterhemsplaceringar inte alltid sköttes av de offentliga myndigheterna utan att de gjordes privat.

Sen är det ju inte helt säkert att hon varit i Köpenhamn. Prästen i Tullstorp kan ha skrivit ankomst från Köpenhamn utifrån hennes födelseattest. Han har helt säkert haft tillgång till den eftersom han skrivit "Kungl födelsestiftelsen i Köpenhamn" som födelseort.

Se om du kan finna något på Köpehamns stadsarkiv: https://www.kbharkiv.dk/#/

Det känns lite som att leta efter en nål i en höstack. Kanske om något år dyker hennes namn upp i en folkräkning. Alla folkräkningar är inte registrerade fullständigt ännu.

Jag vet inte vad du har för relation till Tyra men hon hade barn som förmodligen inte lever nu men barnbarn. Kanske finns det något dokument kvar eller någon berättelse om mormor/farmor.

Eva M

PS Jag har tittat på originalet av prästens i Tullstorp redogörelse 1916 till SCB om folkmängden i församlingen. Det året fanns det ingen som kom från främmande land.
Eva M

Eva Morfiadakis

#21

Jag har funderat på flickans namn om modern kan ha gett henne ett av sina namn. Tyra är inte så vanligt i Sverige så jag inriktade mig på Karolina.

I Skurup föddes den 2/10 1868 en Elic?/Elis Caroline.  Hon utvandrade till Köpenhamn den 30/5 1892.

Hon hade två bröder: Nils som flyttade 1887 till Tullstorp (1900 är han obefintlig) och Hans Alfred som flyttade till Lilla Beddinge 1889.

Fadern hette Jöns Persson. Bröderna hette Jönsson i efternamn men dottern kan ju ha använt namnet Persson i Danmark.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0068975_00291?c=0&m=0&s=0&cv=0#?cv=290&z=-96.1506%2C485.1726%2C3468.3425%2C1994.5035


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00139009_00045?c=0&m=0&s=0&cv=0#?cv=44&z=608.1747%2C443.6112%2C1134.1879%2C817.8805

Kanske är kvinnan från Skurup modern? Bara en tanke.

Eva M
PS
I prästens rapport till SCB 1892 står det så här:

Förnamn:   Elin Karolina   Efternamn:   Jönsson
Födelsedatum:   1868--   Civilstånd:   OG
Yrke/titel:   Piga   Kön:   K
Utfl år:   1892   Nationalitet:   
Utfl församling:   Skurup   Utfl län:   Malmöhus
Destination:   Danmark
Eva M

Anne Messmann

Hvis Thyra Karoline ankom til Sverige i 1916, kan hun være konfirmeret dér.

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Eva Morfiadakis


Hon skrivs in i församlingsboken att hon får ta nattvarden. Den fick man bara ta om man var konfirmerad så hon har nog varit konfirmerad när hon kom till Tullstorp.

Tyvärr finns det inga konfirmationsböcker i Tullstorp.

Eva M
Eva M

Johanna

Jag ska kika på kbharkiv.dk och titta närmare på Elin Carolina i Skurup, tack för tipsen!
Tyra var min farmors mamma, hon dog någon gång mot slutet av 50-talet. Min pappa minns henne men vet tyvärr ingenting om hennes bakgrund.

Eva Morfiadakis

Andersson f. Persson, Tyra Karolina

Beddingestrand Nr.1

Död 6/9 1959.

Kyrkobokförd i Tullstorp, Klagstorps kn (Malmöhus län, Skåne).

Född 13/8 1901 (ingen uppgift om födelseort)

Änka (9/1 1948).

Jag har tittat på konfirmationer i församlingarna runt omkring Svenstorp, Källstorp och (Ö) Klagstorp. Det är många församlingar i området.

Eva M
Eva M

Johanna

Jag har tittat lite på Elis/Elic/Elie/Elin ( ;D tycker mest det ser ut som ett e på slutet) Karoline Jönsson, följde familjen i husförhörslängderna i Skurup under 1860-1890 talet. Hon hade förutom bröderna även en syster, Matilda (f. 1866). Jag hittade Elis/c/e/n i utflyttningslängden för 1892, hon flyttade till Köpenhamn den 30 maj. Det står ingenting mer om henne. Har sökt efter henne på kbharkiv.dk i Politiets registerblade men hittar henne inte där.

Eva Morfiadakis

#27
Jag har heller inte kunnat finna henne i Danmark och hon tycks inte ha återvänt till Sverige.

Sen är det ju inte säkert att hon stannat i Köpenhamn.



Eva M
Eva M

Johanna

Eftersom Tyra lämnade födelsestiftelsen tillsammans med modern så borde de ju finnas någonstans tillsammans därefter, frågan är bara var man ska börja leta ;D Eller så lämmade modern bort Tyra någon annanstans efter att ha lämnat stiftelsen.

Eva Morfiadakis



I Tullstorp finns det en del bilagor till kyrkobokföringen 1913-1990. Eftersom boken slutar 1990 är den inte tillgänglig och man får nog inte själv söka i den. Landsarkivet tar betalt för arbetet.

Jag har för mig att enl. någon gallringsförordning skulle dopattester och andra utländska dokument som använts som inflyttningsattest sparas. Kanske har man satt in Thyra C. P:s dopattest (jag utgår från att det är den hon haft) i mappen 1913-1990.

Det är liksom lite chansning. Det kan finnas ett dokument men inte säkert. Kanske kan Landsarkivet upplysa dig om vad mappen innehåller.

Jag antar att hon aldrig blev adopterad. Hon var ju halvvuxen när hon kom till familjen i Tullstorp. Hade hon blivit adopterad hade det väl stått i församlingsboken.


Eva M
Eva M