Helbefaren jf sørullen - Johan Bekker f. 1852

Startet af Teddy Becher, 17 Jun 2018 - 22:41

Forrige emne - Næste emne

Teddy Becher

Kære alle

I denne sørulle fremgår der hos de helbefarne en henvisning til f.eks. "Befaling No 946 af 3. kreds".

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=10397212#308576,63280841

Nogen der ved hvor man kan finde disse befalinger?

Mvh.
Teddy


John Damm Sørensen

Hej,

Jeg har set lidt rundt i lægdsrullerne, og "Bef" synes at betyde Befarenhed i stedet for Befaling. Ved at søge videre på befarenhed ser det ud som om befarenhed er tilknyttet Helbefaren. Hvad nummeret angår, kunne det være søfaretsbogens (før 1861 søpatentets) nummer. Jeg mener ikke, at der findes kopier af søfartsbøger hos myndighederne.

Hilsen
John

Mikkel Eide Eriksen

#2
Hej

I sørullerne før 1860 (som jeg primært har kigget på) findes en kolonne for Befarenhed (en af: Usøevant/Søevant/Halvbefaren/Heelbefaren). Dertil en kolonne med Fik Søe-Patent Anno, hvorunder nogle gange også skrives nummeret.

Søpatentet var så vidt jeg ved en lap papir med fortrykt påskrift der blev udfyldt med navn og nummer, lidt som en kokoppeindpodningsattest. Denne kunne så fremvises til øvrigheden ved lejlighed, og blev – hvis muligt – tilbageleveret når vedkommende døde (har jeg set noteret i flere søruller).

Jeg forestiller mig (men ved ikke!) at der i dette tilfælde efter 1860 er tale om et Befarenhedstegn/-pas/-patent nr. 946 af 3. kreds med nogenlunde samme funktion, altså at påvise eens indrulleringsstatus & befarenhed.

Det kan muligvis afklares via Jørgen Greens Slægtsforskning i lægdsruller og søruller og i hærens og søværnets arkiver.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Teddy Becher

Kære Mikkel

Tusind tak for hjælpen. Det er rigtigt nyttigt. Jeg må have fat i Jørgen Greens udgivelse.

Mvh.
Teddy