Hans Peter Jensen 1877 - 1902 Muskegon, Michigan, USA

Startet af Carl Pedersen, 18 Jun 2018 - 23:21

Forrige emne - Næste emne

Carl Pedersen

En af mine slægtninge, Ane Kirstine Jørgensen Temberg, (f.09-08-1878, Hasmark, Norup sogn, Lunde herred, Odense amt – død 3008-1948 Muskegon, Michigan USA)
datter af Jørgen Nielsen ( f. 1822 Skeby sogn-d.10-10-1886 Hasmark )
og hustru Ane Nielsdatter ( f.02.10.1839 Baagø, Skeby sogn) )
Ane Kirstine Jørgensen Temberg, som nævnt ovenfor, født den  09-08-1878 I Hasmark, blev som 9 årig sendt over at bo sammen med sin onkel og tante i  Muskedon, Michigan USA

Det er familietraditionen der siger, at det var en onkel og  tante , Hans Peter Jensen and Mathilde,  hun blev sendt over til.
Familien i USA og mig, som de har bedt hjælpe, kan ikke finde dette ægtepar i Muskedon omkring denne tid. (1887 – 1902)
Familie traditionen blev fortalt af nu afdøde Edna Brandt, Anna Kirstine Jørgensen Tembergs datter i ægteskab med Carl Brandt..

Anna Kirstine Jørgensen Temberg blev forøvrigt senere fulgt af to brødre der  også immigrrede til USA
Karl Peter Jørgensen Temberg (f.1869 Otterup sogn- d. 1944  Muskegon Michigan USA) der i 1909 med kone og børn immigrerer til Muskegon, Michigan USA
Og Knud Laurits Jørgensen Temberg (f.30-04-1881- d.08+04+1965 New York USA) der i 1913 emigrerer til Muskegon Michigan USA, hvor han bliver gift.

Er der nogen der ved/kan finde ud af, hvem var Hans Peter Jensen and Mathilde i Muskegon , Michigan UsA og hvordan var de i familie med de 3 Temberg søskende der modtog.

I  Muskegon blev den nu 23 årige  Anna Kirstine Jørgensen Temberg den 18-05-1902 viet til Carl Brandt (fra Vejle Danmark)
Ved vielsen optræder  H.P. Jensen (Hans Peter Jensen ) som vidne for Anna Kirstine ifolge "Michigan, Marriage,Records, 1867-1952 anført for den 18 May 1902 • Muskegon, Muskegon, Michigan: P Rasmussen witness for Carl Brandt; H P Jensen witness for Anna"

Hans Peter Jensen er altså nævnt i skriftlige samtidige kilder, men hvordan var han beslægtet til Temberg søskendene og hed hans hustru Mathilde eller beror navnet Mathilde på en fejlhuskning.
Er der nogen der kan hjælpe med at kaste lys over denne sag?

John Damm Sørensen

Lidt uden for emnet, men Karl Peter Jørgensen Temberg og familie ankommer til USA i 1912.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C9TH-56R9?i=290&cc=1368704

Hilsen
John

Egon Sørensen

God aften!

Peter Jørgensen Temberg udvandrede første gang i 1888


Navn:   Temberg, Peter Jørgensen   Stilling:   Arbejder
Alder:   18   Bestemmelsessted:   Muskegon, Mich.
Kontrakt nr.:   360400   Forevisningsdato:   25-04-1888
Sidste oph.sogn:   Norup   Sidste oph. amt:   Odense
Sidste oph.sted:   Hasmark, Odense   Bestemmelses land:   USA
Bestemmelses by:   Muskegon   Bestemmelses stat:   Michigan
Skibsnavn:   Indirekte
IDkode:   I8889T0114

Måske har Anna Kirstine ikke været helt alene, men måske en tid været sammen med broderen i Muskegon.
Peter jørgensen Temberg må jo være rejst tilbage Danmark igen og atter udvandret med familie i 1912

Mvh.

Egon Sørensen

Egon Sørensen

God morgen!

Det er ikke det der bliver efterspurgt, men jeg bringer linket da det er en spændende historie.

https://www.danishmuseum.org/explore/danish-american-culture/viewed-through-the-lens/carl-peter-johnson.


Mvh.

Egon Sørensen


Carl Pedersen

Jeg siger mange tak for de, for mig nye, oplysninger; især dem om Carl Peder Johnson I den amerikanske hær. og hans frem og tilbagerejser til Danmark.
Jeg har sendt oplysningerne til Anne Kirstine Jørgensens Tembergs , tipolderbarn i Arizona USA ,som er en ivrig slægtsforsker.
carl pedersen