Preussisk underofficer i 1864

Startet af Anders Egede Larsen, 20 Jun 2018 - 20:54

Forrige emne - Næste emne

Anders Egede Larsen

Jeg forsker i en Marquardt-slægt fra Egernsund. Den første af denne slægt i Egernsund var Wilhelm Georg Johann Marquardt.

Han er født 14. juni 1839 i Deibow, som dengang lå i provinsen Brandenburg. Så vidt jeg har fundet ud af, er det nu i Geminde Milow, Amt Grabow i Mecklenburg-Vorpommeren.

Hans forældre var Jürgen Heinrich Marquardt og Luise Schulz, som jeg ikke har kunne finde mere på.

Ifølge familietraditionen er Wilhelm kommet til Danmark som preussisk underofficer i 1864. Efter at Danmark var slået, skulle han være blevet som en del af "besættelsesstyrken". Og på et tidspunkt har han så forladt militæret og har fundet sig en dansk pige, som han har giftet sig med.

Det historie kunne jeg godt tænke mig at få verificeret. Er der nogen, der kan forestille sig, hvor man skal lede, for at kunne finde noget om sagen? Så vidt jeg ved, gik de tyske militærarkiver fra før 1868 tabt i Berlin i 1945.

Wilhelm blev gift første gang med en pige, der hed Christine Hansen. Jeg har ikke kunnet finde det ægteskab i nogen af sognene i Als Nørre herred, Als Sønder herred, Nybøl herred eller i Gråsten, Rinkenæs, Adsbøl, Kværs, Holbøl eller Bov sogne i Lundtoft herred. Der var ingen børn i dette ægteskab.

Men den 29. september 1872 bliver han gift anden gang med Cecilie Magdalene Hansen i Broager. Hun dør i 1875. Men inden har de i 1874 fået en datter, som dør i 1876. I 1874 er Wilhelm teglarbejder på teglværket Grønland i Egernsund. I 1876 bliver han gift tredje gang, og derfra har jeg overblik over familien.

Jeg kan se på kirkegårdene i det sønderjyske, at der har været regimenter fra Brandenburg med i kampene, så historien kan da godt have noget på sig. Men hvor skal jeg lede efter oplysninger?