Litteratur om DNA og slægtsforskning

Startet af Erik Vrang, 23 Jun 2018 - 15:05

Forrige emne - Næste emne

Erik Vrang

Kan I anbefale nogle bøger for at forstå lidt mere om slægtsforskning og DNA?
På nettet kan man finde meget fragmenteret information, men en god bog vil kunne give en forståelig og sammenhængende beskrivelse af emnet.

Den eneste jeg selv er stødt på er "Genvägar" af Magnus Bäckmark fra 2013 på svensk.
Findes der nyere, bedre på dansk? eller skal jeg anskaffe Genvägar fra foreningens butik?

Med venlig hilsen
Erik

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Erik Vrang

Jeg har nu bestilt den på biblioteket.dk.
Findes der bøger på dansk?

Med venlig hilsen
Erik

Aase Madsen


Det ved jeg ikke, for jeg har KUN hørt om den jeg har anbefalet.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Anders M. Petersen

Nu lyder jeg næppe beskeden, men de fire artikler som Jacob Gren og jeg har skrevet i slægtsforskeren over de sidste 4 numre er nok den bedste introduktion til DNA og slægtsforskning på dansk på det "praktiske" niveau, som du kan læse lige nu.

Som medlem har du adgang til artiklerne her via "Foreningen" > "Bladet" (hvis du ikke har gemt bladet eller er nyt medlem).
Det er numrene 2017-3, 2017-4, 2018-1 og 2018-2 som du skal have fat i.

Peter Sjölunds bog er en mere omfattende introduktion og er klart den bedste bog at læse, hvis vores artikler ikke giver svar nok.

Jeg har også skrevet denne "hands on" guide til FTDNA's "Family Finder" som burde hjælpe en nybegynder godt i gang når Family Finder resultatet foreligger: http://morup-petersen.dk/FamilyFinder.pdf

Den er skrevet til Family Finder, men da MyHeritage reelt køber deres tests hos FTDNA, så er der også en del hjælp at hente til MyHeritage testen også.

Alle disse artikler ligger gratis til rådighed til dig som DIS-medlem online.

Hilsen
Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Erik Vrang

Jeg har naturligvis allerede læst artiklerne i Slægtsforskeren med stor interesse.

På nettet er der også en masse information, men jeg savner alligevel mere sammenhængende og dybere fremstillinger.
Jeg vil nu læse Peter Sjölunds bog, og supplere med nettet.

Med venlig hilsen
Erik

Anders M. Petersen

Hej Erik!

Beklager det sene svar, men hvis du vil vide mere om DNA og slægtsforskning og det ikke skal være på engelsk, så er Peter Sjölunds bog (i den nyeste udgave) klart det bedste sted at starte.

Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Erik Vrang

Tak for svaret, Anders.
Litteratur på engelsk kan også være interessant.

I første omgang læser jeg Peter Sjölunds bog, men herefter kan det da godt være at jeg vil anskaffe mig nogle gode engelsksprogede introduktioner.
Med venlig hilsen
Erik





Jens Martin Sørensen

Hej Erik og Anders

Jeg kan anbefale at læse "Genvägar" af Magnus Bäckmark fra 2013 som du selv forelår Erik.
Hvis man ikke er så stiv i svensk skal man regne med at kigge lidt i ordbogen

Den næste bog som jeg også kan anbefale:

Genetic Genealogy in Practice, skrevet af Blaine T.Bettinger og Debbie Parker Wayne
Bogen er på engelsk og kan købes via Amazon. Pris som paperback ca. 30 dollar og som
Kindle udgave 12 US. Jeg foretrækker paperback'en, idet man visse steder markerer
i bogen for at kunne svare på opgaverne.

Denne DNA bog giver en meget fin indsigt i at forstå hvordan det hele er opbygget.
Bogen som bør læses fra start til slut indeholder opgaver som det er meningen at man
selv løser. "Facitlisten" til opgaverne findes i bogen med meget fine forklaringer på
løsningerne eller forslag til løsningerne.

Virkelig en bog der kan anbefales for såvel begyndere som lidt viderekomne.

På dansk følger jeg selvfølgelig med i Anders' gode artikler.

Hilsen Jens

Kathrine Tobiasen

Bare til orientering:

Bogen Genvägar kan købes i foreningens online butik: https://www.slaegtogdata.dk/foreningen/butik-ikke-medlem

Medlemspris 150 kr. inkl. forsendelse.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Erik Vrang

Hvordan køber man Genväger som medlem til 150 kr, når den kun står i butikken for ikke-medlemmer?

Med venlig hilsen
Erik

Kathrine Tobiasen

Det må være en fejl, at bogen ikke optræder i butikken for medlemmer.

Men send en mail til Arne i ekspeditionen ekspedition@dis-danmark.dk. Han skal nok finde en løsning.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Keld Herbst

Citat fra: Anders M. Petersen [15495] Dato 24 Jun 2018 - 07:25
...

Jeg har også skrevet denne "hands on" guide til FTDNA's "Family Finder" som burde hjælpe en nybegynder godt i gang når Family Finder resultatet foreligger: http://morup-petersen.dk/FamilyFinder.pdf

Den er skrevet til Family Finder, men da MyHeritage reelt køber deres tests hos FTDNA, så er der også en del hjælp at hente til MyHeritage testen også.

Alle disse artikler ligger gratis til rådighed til dig som DIS-medlem online.

Hilsen
Anders




Tusind tak for din glimrende vejledning. Nok den bedste jeg endnu har set :)

Venlig hilsen

Keld
Keld Herbst (f. Pedersen)

Mit website: https://www.herbst-pedersen-family.dk/