Meningsfyldt opgradering af FF + Y37

Startet af Lars Erik Bryld, 28 Jun 2018 - 16:10

Forrige emne - Næste emne

Lars Erik Bryld

Nu har jeg kastet omkring 1100 kr efter DNA-analyser.

Resultatet har ikke været imponerende, men det var jeg forberedt på, og jeg kunne stadig godt finde på at kaste lidt flere mønter efter det senere. Men som den gnierpind, jeg også er, vil jeg gerne have max værdi for min investering.

Jeg er lige blevet færdig med Peter Sjölunds glimrende bog, og særligt hans illustration på s 42-43 om fortyndingen af autosomalt DNA over bare 3 generationer og tilfældigheden af DNA-forekomst blandt nærtbeslægtede var lidt af en øjeåbner.

Hvis man - som jeg - senere måske gerne vil kaste nettet lidt bredere ud for at finde uerkendte sidelinjer til forfædrene og teste nogle af de uægteskabelige forbindelser, så kunne det måske i virkeligheden være mere rentabelt at teste autosomalt DNA på hele sin nære familie frem for at opgradere sin Y-test til 67 / 111 / Big-Y  :o

Når alt kommer til alt, kan man få temmelig mange FF-test for prisen på en Big-Y  ;)

Er der nogle her på linien, som har en mening herom?

Anders M. Petersen

Meninger er jo gratis, så du får to her:
For det første, så er meget få danskere endnu Y37-testet, så man skal nok ikke satse på nære matches, der kan spores i kirkebøgerne. Der er også langt mellem matches, for Y-DNA grene er af natur meget smalle, da de forudsætter søn efter søn efter søn...
Du vil opleve helt det samme med BigY, men det er fordi værdien af BigY ligger på de helt store historiske linjer.

For det andet skal man tænke sig MEGET godt om inden man tester nær familie for bare at teste. Man ender jo med at blive en slags 'DNA-politimand' som dømmer familiemedlemmer inde eller ude af slægten. Så hvad er formålet så?
Jeg vil opfordre til at man tænker over hvorfor man tester, og hvad man vil bruge oplysningerne til...

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Lars Erik Bryld

Jeg kommer vist til lige at vise illustrationen for at anskueliggøre, at jeg ikke tænker på at teste bare for at teste.

Når man ser, hvor lidt halvkusinerne i eksemplet i princippet kan risikere at have til fælles, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, at jo flere stumper autosomalt DNA, fra nærtbeslægtede, som man inddrager, jo større bliver chancen for at opnå et match med en fjernere familiegren.

Jørgen Kanters

For at svare korrekt på spørgsmålet er det relevant at vide hvad du ønske?

Family Finder er den der giver mest at vide oim slækten. Den kan være svært at arbejde med. Man skal være forberedt på at lave slægtsarbejdet for evt matches. FF er bedst når man har flere test i familien. Start med en enkelt se om du har gode matches af tilpas længde >60 cM gerne længste blok > 10 cM. Har man det og kan man ikke lige regne ud hvorfra i stamtræet det kommer er det en god ide med en fra henholdsvis fædrende og men fra mødrende side.

Y-DNA er historisk interesant. Fortæller hvor ens aner rendte rundt i sten- og bronzealderen. Sjovt og spændende, men sjældent at det giver noget i ens stamtræ. Leder man efter en ukendt far el farfar er det dog her man skal være heldig

mt-DNA er endnu værre end Y-DNA men jeg synes da det er sjovt at være i familie med Davy Crochett og Ötzi the Iceman (ham fra gletcheren).

Så test bare og så spørg

Anders M. Petersen

Nu forstår jeg hvad du mener!

Man får naturligvis samlet mest muligt af autosomale DNA-tests og dermed bedst mulighed for at matche, ved at teste så mange personer som muligt, men man skal vurdere om udbyttet står mål med omkostningerne.

Med autosomale tests gælder det først og fremmest om at teste de ældste generationer først - forældre eller onkler og tanter. Hvis det ikke er muligt, så giver det også en fordel at teste fætre og kusiner, men den er mindre end en test på en onkel eller en tante.

Med mtDNA og Y-DNA er det faktisk næsten lige meget hvilken generation man tester - på BigY får man endda flest mutationer for pengene ved at teste en søn!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Lars Erik Bryld

Ja, det indledende indlæg var nok misforståeligt. Det er bestemt ikke mine egne børns paternitet, som jeg er interesseret i at kontrollere. Dem mener jeg (som så mange andre naive hanrejer), at der er styr på - de er begge undfanget under ret kontrollerede omstændigheder på Rigshospitalet.

Derimod har jeg via min afdøde farfar en tipoldemor født anonymt på Fødselsstiftelsen, og min svigermors afdøde far havde ingen udlagt barnefader (og jeg har været rundt i alle arkiver, jeg kunne tænke mig, han kunne være gemt hen).
Det er her, jeg måske håber på, en dag at kunne støde på et brugbart match, og her tænkte jeg, at sandsynligheden kunne øges ved at teste begge mine unger frem for kun den ene som nu.

Anders M. Petersen

Hej Lars Erik!

Dine børn har ikke noget DNA fra dine forfædre, som du ikke selv har, så du får ikke noget ud af at teste dem i forhold til dine egne aner.

Såfremt børnenes mor fortsat lever, så er det også meget bedre at teste hende frem for børnene.

Hvis man har muligheden er det altid bedst at teste egne forældre og bedsteforældre - og gerne så hurtigt som muligt. Dernæst én selv. Så evt. onkler og tanter på begge sider (mor og far) og så evt. fætre og kusiner på begge sider. Men værdien af at teste så fjernt er tvivlsom i forhold til omkostningerne.

At finde en ukendt ane via DNA, hvor man ikke har en 'mistænkt' som man målrettet kan teste på er en meget kompliceret opgave, som også kræver stort held (et den rigtige fremmede person tester). Og for hver generation tilbage som den ukendte ane ligger, stiger kompleksiteten i anden potens. Bare for lige at sikre mig, at du ikke har for store forventninger.

Med en konkret mistænkt, som højest er på tipoldeforældre niveau og med mulighed for at teste en officiel nulevende efterkommer er der til gengæld gode muligheder i en autosomal DNA test.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Jørgen Kanters

Altid teste den ældste i den relevante linje. DNA fortyndes med 50% for hver generation. Men selvfølgelig hjælper det ikke at test sin mormor hvis der er ens far man er ude efter

Lars Erik Bryld

Nej, jeg tror ikke, at jeg har misforstået noget vedrørende udfortydningen, og jeg ved godt, at for at undersøge konkrete blinde linjer, som dem, jeg nævnte som eksempel, så gav det bedst mening at undersøge mine egne forældre/svigerforældre, altså i de specifikke eksempler min far og min svigermor.

Men min forespørgsel handlede nok mere generelt, hvordan man mest omkostningseffektivt kunne kaste det bredeste trawl ud. I mit primære aneprojekt, er det jo mine børn, som er probanderne, og der er forhåbentlig mange andre fjerne slægtninge, som det kunne være skægt at støde på. Efterhånden som mine muligheder for at komme tilbage i anerækken tørrer ud, så begynder jeg at krabbe mig ud af sidelinjerne for at have noget at tage mig til. Ellers har jeg ikke noget at lave, før eventuelle børnebørn støder til.