Hvor er skøde og købskontrakt i kopi/afskrift ??

Startet af Keld Sørensen, 05 Jul 2018 - 16:12

Forrige emne - Næste emne

Kurt Dahl

Hej Keld

Jeg tvivler på at du finder dem i kopi eller afskrift; men derimod burde du kunde finde dem på Rigsarkivet, under det der hedder Skøde- og servitutgenparter. Prøv at fremsøge det i Daisy.

VH

Kurt Dahl
Venlig hilsen

Kurt Dahl

Keld Sørensen

Citat fra: Kurt Dahl [335] Dato 29 Jul 2018 - 11:19
Hej Keld

Jeg tvivler på at du finder dem i kopi eller afskrift; men derimod burde du kunde finde dem på Rigsarkivet, under det der hedder Skøde- og servitutgenparter. Prøv at fremsøge det i Daisy.

VH

Kurt Dahl

Det har jeg prøvet, men det er "for nyt", tror jeg.

Men det virker da underligt, at man ikke i linket - eller på en anden måde - giver adgang til de "underliggende" bilag/dokumenter - det er vel, som er meningen med hele denne digitaliseringsproces.
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Judith Olsen

Hej Keld

Da ejendommen har skiftet ejer efter 1989, findes genpart af skødet desværre ikke i den indscannede akt, som kan findes på www.tinglysning.dk ved at fremsøge ejendommen via dennes matrikelnummer og ejerlav. Aktnummeret findes under "Øvrige oplysninger" i tingbogen.

Som du kan se i dette link (men det kender du måske allerede), skal du bede Tinglysningsretten om en udtagelsesdato:

https://www.sa.dk/da/hjaelp-og-vejledning/rigsarkivets-online-vejledninger/ejendomsoplysninger-kom-godt-gang/
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Keld Sørensen

Citat fra: Judith Olsen [3273] Dato 29 Jul 2018 - 12:07
Hej Keld

Da ejendommen har skiftet ejer efter 1989, findes genpart af skødet desværre ikke i den indscannede akt, som kan findes på www.tinglysning.dk ved at fremsøge ejendommen via dennes matrikelnummer og ejerlav. Aktnummeret findes under "Øvrige oplysninger" i tingbogen.

Som du kan se i dette link (men det kender du måske allerede), skal du bede Tinglysningsretten om en udtagelsesdato:

https://www.sa.dk/da/hjaelp-og-vejledning/rigsarkivets-online-vejledninger/ejendomsoplysninger-kom-godt-gang/

Tak for svaret, men uha, så begynder det pludselig at koste penge ;-)

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Judith Olsen

Er du sikker på, at det koster noget ?

Du kunne jo i morgen prøve at ringe til Tinglysningsretten og spørge, om der skal betales noget for at få oplyst en udtagelsesdato.

Og umiddelbart synes jeg ikke at det fremgår af linket til Rigsarkivet, at der skal betales noget for at få den relevante arkivkasse frem.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Georg Brandt Christensen

Hej
Det koster ikke noget at få taget en arkivkasse frem, men det kan godt koste noget at få oplysninger fra tinglysningsretten.

Hvis materialet er nyere end tilgængeligshedstiden underskriver man en fortroligshedserklæring på Rigsarkivet og får derefter umiddelbart adgang til arkivaliet.

Desværre bliver ikke alt digitaliseret. Det er der simpelthen ikke penge til - bl.a. pga. regeringens 2% sparekrav hvert år - så det er hovedsageligt protokoller og søgemidler - mere sjældent løse papirer i kasserne - der bliver digitaliseret.

P.t. er der digitaliseret mellem 1-2% af de arkivalier som findes i Rigsarkivets besiddelse.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Vibeke Jespersen


Indtil digitaliseringen af Tinglysningen i 2009 vedlagde man en genpart/kopi af skøde, pantebreve, ejerpantebrev mv.
Denne genpart blev på Tinglysningskontoret og lagt i et 'Akt skab'. ( se øverst på din side på tingbogen)

Disse genparter er endnu ikke skannet ind, så de kan ikke ses på AO.

Jeg er ikke klar over hvor disse genparter er, men spørg på Tinglysningen eller på Landsarkivet.

Mvh
Vibeke

Keld Sørensen

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com