Er der nogen, der kan huske den sydlige side af Vestergade i Brovst i 1950?

Startet af Helen Jepsen, 09 Jul 2018 - 17:41

Forrige emne - Næste emne

Helen Jepsen

Er der nogen, der kan huske husene, evt. har et foto af den sydlige side af Vestergade i Brovst fra Kirkegade til Vandtårnet?

Min nabo og jeg er begge opvokset i Brovst, han er dog ti år yngre end jeg, der er født 1944.
Vi er kommet til at tale om, hvilke huse, der var i Vestergade vest for Kirkegade.

Da jeg var barn og inden Sparekassen blev bygget og der blev etableret et lille anlæg med springvand,
var der på hjørnet en købmandsforretning.
Derefter skrædder Møllers skrædderi med telefoncentral.
Det gamle anlæg og derefter Alderdomshjemmet.
I det næste røde hus boede en mand, som jeg mener var skrædder og måske hed Frandsen - det er min nabo og jeg ikke helt enige om!
Jeg er usikker på om der boede flere i det hus.
Derefter karetmager Knøsgård.
I det næste hus der havde nogle små søjler under vinduerne boede en familie Godske.
Set på Google map er der et hvidt hus, som jeg ikke erindrer noget om.
I det sidste lille røde hus boede en familie, der havde tvillinger. Konen i huset syede tøj for folk.
Dernæst den gamle Møllegård og
til slut fagborgen.

Som nævnt er det mest de første huse efter Kirkegade, vi er i tvivl om.

Kan min hukommelse be- eller afkræftes?
venlig hilsen
Helen Jepsen

Britta Hansen

#1
Hej Helen

Måske kan FT1940 hjælpe jer.

3æh Bratskov Hgd, Brovst Vestergade 2 - i dag Vestergade 3 Skrædder Møller
3ao Bratskov Hgd, Brovst Vestergade 6 – i dag Vestergade 11B Skræddermester Frandsen
3at Bratskov Hgd, Brovst Vestergade 8 – i dag Vestergade 15 Karetmager Knøsgaard
Den næste Vestergade 10 – i dag Vestergade 19-25 familien Poulsen Næste blad familien Christensen; der bor en del familier på Vestergade 10
Prøv selv at bladre videre.
Familien med tvillingerne må du kunne finde i kirkebogen.

Tingbogen for perioden I drøfter findes desværre ikke on-line. Den kunne måske have hjulpet jer til yderligere afklaring.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jytte Klausen

Hej Helen

En mulighed kunne også være at skrive til en lokalarkiverne som nævnt her:

https://arkiv.dk/soeg?searchstring=brovst



De ligger som regel inde med en del oplysninger og billeder. Jeg har selv fået god hjælp fra div. lokalarkiver.

mvh
Jytte

Mikkel Eide Eriksen

Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Helen Jepsen

Tak for svarene.
FT 1940 giver svar på de første beboere. Jeg har søgt videre i FT. Det er ikke alle navnene jeg genkender,
men det har nok den forklaring, at jeg er født mellem 40 og 50 og der kan jo sagtens være sket ændringer.

Jeg kendte ikke kraks kort fra 1954. Jeg kan heller ikke helt finde ud af, hvordan man kan få begge kort op ved søgning.
Det gamle kort bekræftede mig i, at der lå en hjørneejendom, hvori, der var en købmandsforretning. Jeg genkender bygningens udseende.

Tak for hjælpen, der var med til at løse problemet.
venlig hilsen Helen Jepsen


Mikkel Eide Eriksen

#6
Hej igen

Du kan få krak til at vise 1954-kortet efter en søgning ved at klikke hvor der står "Kort: Hybrid etc ▾" øverst i højre hjørne (se vedhæftede).

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Helen Jepsen

Tak for brugsanvisning til kortet og
for henvisningen til arkiv.dk. Der er en del billeder, som jeg gerne vil se,
men jeg kan ikke få dem frem.
venlig hilsen Helen

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Hvis det er "registreringen må ikke vises" du hentyder til, så vil jeg tro at der er tale om nyere billeder som enten er klausulerede eller under ophavsret. De kan så kun ses på de forskellige lokalarkiver.

Jeg plejer selv at sætte et øverste år når jeg søger billeder på arkiv.dk, fx:
https://arkiv.dk/soeg?searchstring=brovst&til=1950&registreringstypegruppe=2

Så er der flere der er mulige at se online (og man kan som regel skrive og få lov til at få en bedre udgave hvis man spørger pænt).

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Helen Jepsen

Ja, det hjælper at sætte årstal, men det ser ud til, at det ikke er alle lokalarkiverne,
der tillader, at man ser billederne, og netop ikke fra Brovst.
Tak for hjælpen.
venlig hilsen Helen

Lillian Larsen

Kære Helen

Arne Sloth Kristoffersen.Brovst som arbejderby - kender du den?

MVH
Lillian

Helen Jepsen

Kære Lillian
Ja, jeg har bogen "Brovst som arbejder by" og deri er der mange billeder, men ikke lige netop det
hus, der er tale om. Jeg har også alle Han Herred bøgerne og har bladet dem alle igennem for at se
om jeg kunne finde noget.
På krak kortet har jeg set, at det pågældende hus ikke eksisterer mere, så jeg tror mysteriet er opklaret.
Min genbo har nemlig været i Brovst for nylig, men det hus han har set, er så vidt jeg kan bedømme et nyt hus.

Du kan sikker også huske købmandsforretningen, der lå på hjørnet ved siden af skrædder Møllers hus?
Jeg har en fornemmelse af, at han ikke kunne få forretningen til at gå, så det var måske godt, at huset blev revet ned
da den nye sparekasse blev opført.

Håber alt vel.
Kærlig hilsen Helen

Lillian Larsen

Kære Helen

Var det ikke en Brugsforening? prøv at kontakte Henning Olesen i Brovst.

MVH
Lillian

Helen Jepsen

Ved en tilfældighed har jeg nu fundet et foto af det, som jeg mente var en købmand og som
viste sig, at være en arbejderbrugsforening.
Det findes i Han Herred Bogen 2010 side 53 og endvidere i
Jens Møller Gregersens bog Brovst side 39.
Man ser tydelig, den skrå facade ud mod krydset, som jeg husker så godt.
Der er flere gamle foto i "Brovst" og det kan næsten se ud, som de har bestræbt sig
på, at få den skrå facade ud mod krydset.
Den er også på apoteket og købmand Terndrups forretning.
venlig hilsen
Helen