Vedr. Nis Henrichsens hustru i Bylderup - Anna Clementsdatter

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 10 Jul 2018 - 09:03

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer


Hej!
Jeg sidder og roder lidt frem og tilbage med forældrene til herredsfoged Nis Henrichsens hustru i Bylderup - hun kom fra Vellerup
Anna Henrisch  født Clementsdatter 1492 - 1557 

Opslag på linket om hendes forældre viser, at faderen Erich Clementsen er født 1,1,1530 - og moderen Dorothea Cortesdatter er født 1545
Hvilket er noget misvisende i forhold til datterens fødsel i 1492 - opslaget er fra MyHeritage, som jeg ikke abonnerer på, men de umiddelbare oplysninger der popper op burde man vel kunne stole på - eller hvad???


http://www.ourtree.dk/web/familytree/ancestor.php?ancid=200267

Mvh.
Karl-Peter

Christian Konstmann Autzen

Hej Karl-Peter

Stole på ? - ja det er jo altid det gode spørgsmål.

Jeg har aldrig set hende nævnt andet som Anna evt. med tilnavnet Nisses/Nissen.

Jeg har nedenstående om Nis Henrichsen, og med kildeangivelse - og om det så kan stå til troende lader jeg gerne andre afgøre.

Da parret fik 12 børn vil disse givet også være opkaldt efter både farforældre som morforældre, og med den viden vil man vel så måske kunne finde mor og far til Anna, hvis eller der findes sådanne tilgængelige oplysninger. Vellerup er jo nævnt som hendes fødested - og hvis der har fandtes en Erik Clemmensen der, så kan det jo være korrekt. Denne Erik vil vel så skulle have været af rimelig god familie, ellers ville datteren næppe være blevet gift med en søn af en herredsfoged - her således Nis Henriksen som søn af herredsfoged Henrik Pedersen og Ellen.


Nis - Henriksen eller Hinrichsen - var ejer af Hajstrupgård i Bylderup sogn, Wrågård i Burkal sogn og Vollerup Frigård samt herredsfoged i Slogs herred.

http://www.bylderupsogn.dk

Én slægt har præget Bylderup Kirke: herredsfoged-slægten fra Hajstrupgård. Normalt udpegede den enevældige konge forskellige personer til denne post,  men her gik stillingen i arv fra Far til Søn i  8 slægtled i over 300 år.  Om slægtens historie fortælles der på mindetavlen ( 1619) midt på nordvæggen.

Stamfaderen var Nis Hinrichsen, der som den eneste stemte på den senere Frederik den l mod de forsamlede bønder på Urnehoved  Ting i 1523. Han blev forfulgt og hans af  pile gennemborede røde kappe blev ophængt i kirken,  men er nu forsvundet( mølædt ).

Nis Hinrichsens ligsten blev i 1927 opstillet i Våbenhuset. Tidligere var den placeret i gulvet ved prædikestol og i nogle år anbragt på kirkegården.  Bemærk hans bomærke: Økse ophængt i et akantusblad og  med et Andreas-kors.  Nis Hinrichsen var herredsfoged i 36 år. Hans søn Hans Nissen var herredsfoged i 14 år og han  skænkede i 1585 prædikestolen. Foroven på lydhimlen kan ses slægtens våbenskjold: Halv, springende hjort med slange i munden samt et blad. Våbenskjoldet genfindes på sønnens epitafium på nordvæg ( foroven til venstre og højre).

På epitafiet ( 1618) ses Nis Hansen ( herredsfoged i 25 år ) og hans hustru Anna Nissen og deres 12 børn  ved foden af den korsfæstede.
På nordvæg ved orgelet epitafium fra 1701 for herredsfoged Hinrich Funck og hustru Anna Dorothea . Under portrætterne af de to et dommedags maleri med  afbildning af helveds pinsler.

..................
Nis Hinrichsen * omk. 1478, Hajstrupgård, herredsfoged 1519-54, & gift omk. 1516 med Anna, født i Vellerup, død efter 1557, Hajstrupgård. Nis død: 3-dec-1554, Hajstrupgård.

Nis Hinrichsen er en af de få historiske personligheder i Sønderjylland, som er blevet en sagnfigur. Om ham handler sagnet om "den røde frakke i Bylderup Kirke" (se Jessen/List-Petersen: Sagen und Geschichten aus Nordschleswig - Husum 1991). Sagnet fører tilbage i tiden da der kømpedes om kong Christian II. af Danmark. Mod denne havde byen Lübeck, hertugdømmerne og Sverige sluttet sig sammen. Også den danske adel havde fravalgt Christian og valgt hertug Frederik til konge.

Mange borgere og bønder holdt dog med Christian, fordi de frygtede en priviligering af adelen igennem Frederik. Efter voldelige overgreb ved Frederiks krigere mod Aabenraa's borgere sluttede de utilfredse sig sammen. Bønder fra alle herreder i Nordschlesvig kom i 1524 sammen på det gamle Landsting "Urnehoved" og ville med magt tvinge Christians tilbagevenden på tronen.

Da tog Nis Hinrichsen, herredsfoged for slogsherred, som var megte velanset i befolkningen, ordet og formanede de ophidsede bønder, ikke at stride imod hertugen med den lille magt, de havde. Kun en del af bønderne var dog indforstået. De andre trak deres våben og forsøgte at dræbe Hinrichsen. Fem pile blev hængende i hans røde frakke og han undslap den ophidsede mængde kun med voldsome sår. Kong Fiedrik I. belønnede hans trofasthed på det rigeste. Han havde allerede givet ham godset Hajstrup "i Feste", gav ham frihed fra alle afgifter, undtagen den almene landebede, og gav ham og hans efterkommere godset Wraagaad (1527) i sognet Burkal, en "bondegård" i Bylderup, en del marker i Nolde (1530) og forpagte (før 1533) hele tolden i slogsherred til ham for ialt 8 mark lübsk per år og meget mere.

Kilde: Nis-Edwin List-Petersen


Jeg har 6 børn stående: Henrik (vel farfar), Peder (vel farfars far - oldefar), Anna, Cathrine, Hans, Kirstine. En Ellen mangler jeg så i hvert fald.


Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Karl-Peter Dammeyer

Hej Christian!

Mange tak for din gode fyldestgørende beskrivelse af den modige Nis Hinrichsen, som giver et par ændringer i min egen tekst
Har bl.a. skrevet, at de fik 8 børn, og at de seks nåede voksenalderen, men det var altså 12 børn og kun de seks der nåede at blive voksen

Det tog lidt tid at få svaret, beklager, men sommeren her været udfarende med mange ting, og varm, så kommer man let ud af trit med noget af det man har gang i

Mvh.
Karl-Peter