Maren Stockholm gift med præten i Vorning Jens Blicher

Startet af Jens Ole Jensen, 12 Jul 2018 - 20:19

Forrige emne - Næste emne

Jens Ole Jensen

https://www.danishfamilysearch.dk/cid15905350
Vorning 1860

Hvor blev Maren Stockholm født og hvad hed hendes forældre?



Gravsted i Vorning

Maren Blicher f. Stochholm
Alder: 80 år og 2 måneder
00.04.1801??
03.06.1881?? passer den dato døde hun ikke i 1901 se herunder
København

Utydelig. Dødsdato iflg. kirkebog
Vorning_132d

Datteren Karen Margrethe Blicher giftede sig 20. marts 1875 som 52 årig med den 29 år yngre jurist Frederik Theodor Kattrup, en præstesøn fra Voldum-Rud, og fulgte ham til København, hvor han fik en fin karriere.  
Maren flyttede med og da hun døde der 28. maj 1901 indrykkede svigersønnen samme dag annonce i Berlingske Tidende med teksten:  "At den algode Gud idag har hjemkaldt vor kjære, gamle Moder Maren Blicher, født Stockholm, i hendes 81de Aar, be- kjendtgøres med inderlig Vemod for fraværende Slægt og Venner.  København


Jens Ole Jensen, Aalborg

Gitte Johansen

https://wiberg-net.dk/192-Dollerup.htm

15. 12/9 1798, o. 24/10, Jens Stochholm; [14/8 1801 Vammen-B.-L.; see Aalbg. Bud. K.].


Viborg, Sønderlyng, Vorning, Vorning Skoledistrikt, Vorning By, Præstegaarden, 1, FT-1860, D5845

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jens Blicher     69     Gift     Husfader. Sognepræst          Vorning Sogn, Viborg Amt 
Maren. f. Stockholm     59     Gift     Hans Kone          Fallesgaard Præstegaard, Finderup Sogn, Viborg Amt !! 
Karen Margrethe Blicher     38     Ugift     Deres Barn          Bjerregrav Sogn, Viborg Amt 
Maren Stockholm     39     Ugift     Plejedatter          Rødding Sogn, Viborg Amt 
Christian Carl Jens Stockholm     33     Ugift     Personel Kapellan          Aalborg By 
Niels Nielsen Væver     40     Ugift     Avlskarl          Nørbæk Sogn, Viborg Amt 
Christen Nielsen     21     Ugift     Tjenestekarl          Finderup Sogn, Viborg Amt 
Christen Pedersen     60     Ugift     Tjenestekarl          Vorning Sogn, Viborg Amt 
Morten Mortensen     10     Ugift     Tjenestedreng          Vorning Sogn, Viborg Amt 
Elna Nielsdatter     28     Ugift     Tjenestepige          Sverige 
Thyra Poulsdatter     30     Ugift     Tjenestepige          Sverige 
Inger Christensen     17     Ugift     Tjenestepige          Vorning Sogn, Viborg Amt 
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=160958#160958,27043638


21. 5/6 1829 [Aalbg. Frue K. og T. 15/8 27] Jens Stochholm, f. Hors. 5/3 71; F. Nic. Nielsen S., Organist og Kbmd.; M. Maren Jensdtr. Fischer; St. Hors. 90; C. 22/4 93, l.*; Alumnus p. Borchs Coll. 96–98; Sp. Dollerup-F.-R. 21/9 98, o. 2/10; Vammen-B.-L. 14/8 01; Apr. 10/7 12; R.* 25/5 26; vicarierende Biskop i Aalbg. 27/11 27; 1 ~ 00 Karen Margrethe Friborg af Vorde-F.-R., d. 29/4 80, † 11/9 15; 2 S., 6 D.; 2 ~ 17 Anna Svendsen, f. p. Skjerngd., d. 10/3 93, † Vibg. 22/6 72; F. And. S., Godsbest.; M. Anna Ring; 7 S., 4 D.; see Peter W. S. i Ledøie-S.; J. Blicher i Vorning-K.-H.; Jens R. S. i Grinderslev-G.-T.; Christian C. J. S. i Ulstrup-G.; [† 21/2 1833; nidkjær men stridbar; E. 3/751 og S. 3/387; N. 586].
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Klaus Guldager

#6
Gravstedet i Vorning:

KB Vorning 1881
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128300#172746,29002749
Maren Blikker, enke efter sognepræst Jens Blikker, 80½ år.

Det er:

Viborg, Sønderlyng, Vorning, Worning sogn, Præstegaarden, 1, FT-1845, b8108
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Jens Blicher     53     Gift            Sognepræst      Worning  
Maren Stochholm     43     Gift            Hans kone      Finerup sogn Wiborg amt

Viborg, Sønderlyng, Vorning, Vorning Skoledistrikt, Vorning By, Præstegaarden, 1, FT-1860, D5845
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Jens Blicher     69     Gift      Husfader. Sognepræst            Vorning Sogn, Viborg Amt  
Maren. f. Stockholm     59     Gift      Hans Kone            Fallesgaard Præstegaard, Finderup Sogn, Viborg Amt !!  
Karen Margrethe Blicher     38     Ugift      Deres Barn            Bjerregrav Sogn, Viborg Amt  
Maren Stockholm     39     Ugift      Plejedatter            Rødding Sogn, Viborg Amt






og datteren Karen Margrethe i København:

København, København (Staden), Forhaabningsholms Alle, , 24 bp, 399985, FT-1880, D3035
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Frederik Theodor Kattrup     33     Gift      Husfader      Konstitueret protokolfører      Skælskør  
Karen Margrethe Kattrup     52     Gift      Husmoder            Bjerregaard pr. Randers  


Der er vel så plejedatteren Maren f. ca 1820, der dør i Kbh. 1901.

Den KB Gitte har fundet - er oplysningerne i den rigtige?

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=149675#149675,24765858

"Maren Blicher, f. Stockhol, Enke efter Pastor Blicher ..."

mvh
Klaus


Klaus Guldager

#7
OK

KB Vorning 1881
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128300#172746,29002749
Maren Blikker, enke efter sognepræst Jens Blikker, 80½ år.

er den samme som

den Gitte har fundet -
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=149675#149675,24765858
"Maren Blicher, f. Stockholm, Enke efter Pastor Blicher ..."




Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Jens Ole Jensen

#10
En meget stor tak for usædvanlig flot hjælp.


Er i gang med en slægtsbog for min kusine, som stammer fra Stockholm slægten.
(Niels Nielsen Trædballe/Stockholm, som er far til Nicolai Stockholm far til provst Jens Stockholm far til Maren Stockholm gift Blicher).

Var der noget med der også er en biskop Stockholm i slægten?

Lidt spændende når man støder på den slags i en slægt.

Jens Ole

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jens Ole Jensen

Tak for hjælp med hvem der var Biskop.
Han må jo så kun have været biskop efter den forrige biskop indtil de fik en ny indsat.


Jens Ole

Gitte Johansen

#13
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anton Blaabjerg

"Biskop" Stockholm hed Jens og var stiftsprovst i Aalborg. Slægten S. har sit navn fra et lille hus på Engelsholm hovedgårdstakst i Nørup Sogn ved Vejle.

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anton Blaabjerg

Helt rigtigt at bringe Ole Bech Knudsens oplysninger på bane. De stammer fra dengang han og jeg dyrkede kronprins Frederiks daværende kæreste Katja Storkholm. Hendes morfar, kunstmaleren Tommy S. kunne i sin tid ikke få lov til at bortkaste et -sen-navn, så han måtte indføje et helt uvedkommende r i navnet, så det blev ændret fra Stokholm til Storkholm, som - til gengæld - ikke har en disse at gøre med den efterhånden sjældne fugl storken.
For de, der arbejder med slægten Sto(c)kholm fra huset ved Engelsholm, er det jo sjov lille krølle. Og tillige kendt fra andre navne-ændringer, at stavemåder også må ændres for at få bevillingen igennem. 

Gitte Johansen

Hej Anton

Tommy Storkholm var min onkel gift med min faster Anny Martha Strand, de blev så skilt.

Har du en relation til Tommy?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anton Blaabjerg

nej, kun interessen for undertøj, Katja og Frederik. Husker nok vores udforskning at Strand - fra bl.a. Randers - vist med forbindelse til journalisten Kurt Strand. I min kælder ligger vel en stabel på 40-50 cm om Katjas forslægt på alle ledder og kanter, som blot blev arkiveret der, da hun ikke blev kronprinsesse og undersøgelsen tabte drastisk i værdi. - Ja, sådan kan det jo gå, og sådan gik det også med "de andre øvelsesobjekter", om man så kan sige. Du er velkommen på min mail: blaab@webspeed.dk - eller tlf. 8661 0436.

Gitte Johansen

Tak, men jeg har hendes slægt, eller min fars slægt, tilbage til Norge og Holland, samt en masse i Randers.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jens Ole Jensen

#20
Hej igen

Utrolig flot side du henviser til Gitte.

Dog faldet over at Maren Pedersdatter f. 1719 blev gift 1731 med Niels Nielsen Trædballe.

Studsede lidt over at hun blev gift 12 år gammel.

Denne oplysning er blev delt på et utal hjemmesider om Stockholm slægten.

Jeg har derfor undersøgt kirkebøgerne parret blev trolovet i Skibet sogn 20/5 1731 - ikke i Nørup som opgives.

Og da Maren døde opgives hendes alder til: født ca. 1710 - så åndede jeg lettet op for hun var ikke barnebrud. ;D

Sjovt hvordan en lille trykfejl bliver delt ukritisk..
Ved godt det med trykfejl for i min overskrift skriver jeg Præsen i stedet for Præsten.
-- Skal vist købe nyt tastatur, da nogle bogstaver ikke virker optimalt....

Anton: Ved du hvor huset Stockholm lå/ligger i Nørup?


Jens Ole

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jens Ole Jensen

Stor tak for hjælp. Som kom jeg lidt tættere på stedet.

Jens Ole

Jens Ole Jensen

Jeg har læst om Ådum sogn:
Hun boede i et hus tæt vest for Vejle, som nu er gården Sophiesminde, men tidligere kaldet
Stochholm.

Kan det passe?


Jens Ole