Navneskik og retskrivning

Startet af Jesper .Balle, 17 Jul 2018 - 11:55

Forrige emne - Næste emne

Jesper .Balle

Hej

I gamle dage, d.v.s. helt frem til omkring år 1900, var der især i landbefolkningen en nedarvet navne-
skik. Det var ofte sådant, at den ældste søn blev opkaldt efter sin farfar, den ældste datter efter sin 
mormor, den næstældste søn efter morfaderen og den næstældste datter efter farmoderen. Når disse   
navne var brugt op, begyndte man at opkalde efter barnets oldeforældre. Der ses dog mange variatio-
ner.


I det foreliggende tilfælde har jeg en stamfar f. omkring 1755, som jeg ikke kan gå/finde længere tilbage til
ved navn Peder Laursen ( måske Larsen ).

Hvis vi rent hypotetisk prøver at fastholde denne navne skik med hans 3 sønner, har vi

1, søn                 Lars Pedersen                  opkaldt efter farfar
2. søn                 Søren Pedersen               opkaldt efter morfar
3. søn                 Mads Pedersen                opkaldt efter oldefar på farens side

Er der nogen der på det grundlag har et bud på, hvad Peder Laursen ( Larsen) s far og farfar hed?


Lise Andersen

Hans far har i hvert fald haft fornavnet Laurs eller Lars. Hvis din teori er rigtig har han desuden heddet Madsen. Farfaren har så været Mads ?.
Når du ikke ved, hvad nummer i rækken Laurs/Lars var (ældste søn eller...), så er det svært at sige noget om, hvem han kan have været opkaldt efter.

Venlig hilsen
Lise Andersen

Jesper .Balle

Hej Lise

Tak for din betragtning

Ja du har ret, jeg ved ikke hvor nummer  Peder Laursen/Larsen var af sin søskende flok

Men om hans søn nr. 2 Søren Pedersen har jeg følgende om hans mor:

-Maren Sørensdatter
f. 1784 Hvinningdal Balle, Hids
ægtremand: Peder lauridsen f. 1756

Hun var datter af
-Søren Poulsen
f. 1750 Overgaard, Balle Hids

så her formoder jeg måske, at deres søn nr. 2 er opkaldt efter sin morfar.

Det slår mig lige, at måske Peder Laursen/Larsen/lauridsen og Søren Poulsen måske kender hinanden fra deres ungdom, idet der kuin er en 6 års forskel.

Så et tillægsspørgsmål er om der findes noget godsskifte om Overgård?