Kan jeg finde min biologiske far med dna?

Startet af Viki Ehlers kjær, 01 Aug 2018 - 16:31

Forrige emne - Næste emne

Viki Ehlers kjær

Hej alle
Jeg er ny her inde. Har meldt mig ind fordi jeg tænkte på om i måske kan hjælpe mig på vej til at finde min biologiske far.
Sagen er den at min mor hyggede sig sammen med 4 forskellige mænd da jeg blev lavet. Der var en fadeskabssag på de 2 af dem men ingen af dem var min far. De 2 andre var nogen hun kun mødtes med 1 nat og hun kunne ikke engang huske deres fornavne, så der er ikke meget at komme efter her.
Jeg har tænkt på om det måske er muligt at finde ham via dna. Men jeg har ingen anelse om hvor og hvordan jeg skal gøre dette. Jeg har søgt på Google og kan se at man kan lave sådan nogle test flere steder men de er alle udlandske. Og da min penge ikke er så store vil jeg helst ikke blive taget ved næsen ved at vælge den eller de forkerte.
Hvordan vil I forslå at jeg begynder? Og hvor?

Kathrine Tobiasen

Hej Viki

Velkommen til!

Det er en vanskelig sag, du står med.
En DNA-test ville godt kunne give dig svar på spørgsmålet om, hvem din far er, men forudsætningen er, at du ved hvilke personer der skal testes - og i næste omgang, at de også er indstillet på at lade sig teste.
Med de meget sparsomme oplysninger, du har fra din mor, ser det unægtelig ikke lyst ud.

Testen, der kunne bruges, fx en autosomal test fra FamilyTree DNA https://www.familytreedna.com, koster ikke en formue, men alle de relevante personer skal testes. Og problemet for dig er lige nu at finde frem til disse.

Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Anders M. Petersen

Hej Viki!

Som Kathrine siger, så er det en svær case, når du ikke har nogle 'mistænkte' som du målrettet kan teste.

Men ingen grund til at investere i dyre tests hos diverse dyre private bureauer.

Den test du skal bruge hedder Family Finder og fås hos FamilyTreeDNA (se link ovenfor). Den ses et par gange om året på tilbud til lige under 400 kroner inklusive porto - og prisen falder løbende en smule.

I udgangspunktet kan du starte med at teste dig selv. Hvis du så havde en eller flere 'mistænkte' kunne du teste dem (eller deres nære slægtninge) med samme type test og så ville du hurtigt få vished, hvis den pågældende virkeligt var din far.

Uden 'mistænkte' bliver det en del mere usikkert og det vil kræve meget arbejde og endnu mere held. Her vil det være en fordel, hvis du også tester din mor (hvis du har mulighed for det?). Når I så begge er testet, så vil du på FamilyTreeDNA få en del matches. Alle dem, som din mor også har er fra din mors familie og dem kan du se bort fra. Men der er en knap til at frasortere disse i visningen og de nære matches ud af dem der så er tilbage må jo være fra din far.

Nu er det så om at skrive til disse matches og forklare din sag og håbe på samarbejde om at spore din far, men det bliver svært. De fleste matches stammer måske fra en fælles ane i 1800-tallet og I ved jo ikke engang hvem I leder efter. Derfor får du nok kun et gennembrud, hvis du er så heldig at få mindst TO nære matches og kan få deres hjælp til at finde ud af hvilken forfader som de har til fælles - han må jo også være forfader til din far (det kaldes triangulation). Det giver ikke resultatet på et sølvfad, men nu kan du spore dig ind på en mindre gruppe af mulige fædre. Men bare det at få to matches der er så nære, at det giver mening kræver en del held - ingen er jo herre over, hvem der ellers har DNA-testet.

Så det er et projekt som kræver tid, tålmodighed, held, samarbejde, en del læring og så fodarbejde. Hvis jeg skal være helt ærlig, så må jeg sætte dine chance for succes til ca. 5%. Det nemmeste vil være at få din mor til at prøve at se om ikke hun kan huske lidt mere - hvor kom de fra osv. Hvis man kan indkredse en bestemt person, så øges odds for at få faderskabet dokumenteret ved en DNA-prøve betydeligt.

Og uanset hvad et privat bureau tilbyder, så kan de ikke gøre det bedre uden en 'mistænkt' - kun (MEGET) dyrere.

Du kan øge dine chancer for at finde et godt match ved at kopiere din og din mors test fra FamilyTreeDNA til f.eks. Gedmatch og MyHeritage - man øger sin chance for "bid" ved at fiske i flere søer!

Held og lykke!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Jørgen Kanters

Chancen er lille men ikke nul. Men tester man ikke er chancen nul. Der er tilbud lige nu på family Finder på FTDNA.com resten af august. Så hop ud i det, og som anders siger så overvej om du ikke skulle teste både dig selv og din mor. Så træder dine aner fra fars side tydeligt frem.