Hans Andersen, Nr Herlev, selvmord 1891 - hjælp til Daisy

Startet af Bodil Andersen, 03 Aug 2018 - 18:20

Forrige emne - Næste emne

Bodil Andersen

Kære alle.
Min oldefar: Hans Andersen, født den 06.11.1845 i Tjæreby sogn, begik selvmord 45 år gammel den 24.05.1891. (i Nr Herlev). Efterlod enke og 6 ukonfirmerede børn.
Engang har jeg her i Forum set, at man kan se rapporter over alle selvmord i Danmarks statistik.
Er jeg på rette spor, hvis jeg bestiller: Rapporter over selvmord som arkivserie - under Danmarks statistik som arkivskaber?
Jeg har fundet året 1891 - Øerne under nr 30.
Tror I, at der måske kunne være en forklaring i en sådan rapport - om hvorfor han tog sit liv?
Eller vil det bare være en beskrivelse af findested osv.?
På forhånd tak.
Venlig hilsen Bodil Andersen.

Birte Wienecke

Der står ved dødsfaldet henvisning til Skifteretsattest og lægeattest, dem ville jeg finde.
mvh Birte

John Damm Sørensen

Nogle gange finder man en lille historie om personen på dødsattesten.
Jeg fandt engang en dødsattest over en ung mand, der var kørt over af et tog. Her var der en del detaljer omkring håndteringen af liget.

Hilsen
John

Anton Blaabjerg

prøv retsbetjentens fogedprotokol, der plejer af give 1-1½ side forhør vedr. dødsfaldet.

Bodil Andersen

Hej Birthe, John og Anton.
Mange tak for jeres hjælp. Til Birthe: Jeg har fundet ud af, at der blev holdt privat skifte, og der stod intet om dødsårsag dèr.
Til John: Jeg har fundet dødsattester på nettet i tiden omkring 1920, men disse findes vist ikke online. Hvordan finder man dødsattester fra 1891 i Daisy? (Jeg har prøvet med Hillerød byfoged, Frederiksborg amt, Nr Herlev sogn m.fl. som arkivskaber - og så skrive dødsattester - men jeg får ikke nogen frem). Og jeg tror også, at der kunne stå noget på dødsattesten om Hans.
Og til Anton: Ja, det vil jeg prøve - fogedprotokollen kunne jeg godt finde i Daisy.
Endnu engang tak for al hjælp, det er fantastisk, hvad I kan udrette :) :) ;) :D

Bodil Andersen

Hej John. Nu har jeg fundet ud af, hvordan man bestiller dødsattester i Daisy - så tak for sporet, som jeg vil forfølge.
VH Bodil

Bjørn Marcher

#6
Hej Bodil m.fl.,


Det hjælper dig ikke direkte, men i en anden tråd har vi søgt og fundet oplysninger vedrørende et selvmord i min kones slægt:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,13606.0.html

Det kan måske give dig et indtryk af hvad der kan stå i dødsattesten. Klart og præcist, men uden at give et motiv.
Vi har ikke ledt eller fremskaffet nogen rapport over selvmord - er ikke sikker på der vil være én, ud fra dødsattesten så det ud til at man ikke gjorde det store ud af et formodet selvmord.

Bliver spændende at erfare, hvad du kan nå frem til. Har ingen fornemmelse af hvad der kan gemme sig at oplysninger, måske indsigt i et lille familiedrama?

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bodil Andersen

Hej Bjørn. Tak skal du have - jeg havde faktisk læst din tråd før, det var jo spændende, om nogen kunne bidrage til løsningen af gåden - og det kunne de.
Her er simpelthen så mange kloge mennesker herinde, så det er en fantastisk hjælp man får.
Jeg vil klart prøve at finde dødsattesten, og det vil jo være en medico-legal attest (det var din kones slægtning jo også).
Tak :) :)
Venlig hilsen Bodil

Inger Toudal

#8

En vejledning fra Landsarkivets tid og før Daisy:

http://www.msff.se/Forska/Danmark/docs/landsarkiv/LAK-Selvmord.pdf

- men der må jo også være en lægeattest med Øvrighedens tilladelse til begravelse af 25. maj 1891, som der står i kirkebogen.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Bodil Andersen

Kære Inger.
Mange tusind tak, der er jo så både en dødsattest og en lægeattest med øvrighedens tilladelse til begravelse (og tak for oversætttelsen, jeg havde svært ved at læse bemærkningen i KB).
:) :)
Nu vil jeg prøve at finde begge attester.
Også godt med den praktiske vejledning, jeg har før læst om de brune kasser.
Venlig hilsen Bodil

Inger Toudal

#10

Der må jo dels være en rapport over selvmordet fra Danmarks Statistik, se
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,137907.msg729830.html#msg729830

- desuden forhør mv. i foged-/politiprotokollen
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17032729#134424,20966394

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17032729#134424,20966292

- og en lægeattest, der jo nok i dette tilfælde er det samme som en dødsattest.

http://www.dodsattester.dk/index.php/resten-af-danmark
Citat

Fra 1850-erne til 1941
Bestil via Daisy: Søgeord i linje 3 'dødsattest' og indsæt årstallet i begge felter under 'Periode'. Så finder du attesterne. Nogle er arkiveret under Sundhedsstyrelsen og andre er gemt under lægedistrikter eller lægekredse og kan fysisk befinde sig på de 'lokale' Rigsarkiv, men alle kan bestilles til den læsesal, der ligger nærmest din bopæl.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Bodil Andersen

Kære Inger. Tusind tak for al din hjælp.
Den første, du skrev om, var Danmarks statistik - og lige den tråd havde jeg set tidligere - og den statistik  havde jeg også tænkt mig at prøve at se nøjere på. Men nu har du jo hjulpet mig rigtig godt til også at søge de andre steder - så jeg skal vist bruge en dag inde på arkivet - dejligt. Nu ved jeg også, hvordan jeg skal bestille de forskellige ting - endnu en gang tak :) :)
Venlig hilsen Bodil

Karsten Jacobsen

Danmarks Statistik er helt klart vejen!

Forslagene ovenfor er absolut udmærkede, men hver især er vejen til enkeltstående brikker, du skal samle for at få hele puslespillet til selvmordet.

Men: I sagen i Danmarks Statistik finder du hele puslespillet samlet ién sag ét og samme sted: (nøjagtig samme) dødsattest, (nøjagtig samme) forhørsprotokoller og (og nøjagtig samme) andet til afklaring af grunden til selvmordet.

MVH
Karsten

Bodil Andersen

Hej Karsten. Hvor dejligt, at du skriver dette, jeg havde læst din tråd tidligere, men var alligevel lidt i tvivl om, hvordan jeg bedst fik alle oplysninger.
Jeg bestiller nu denne rapport, og så finder jeg altså det hele på èn gang, super. :) :)
Venlig hilsen Bodil