Ebba Munk født 19.5.1874, på fødselsstiftelsen. Hvornår kom hun pleje?

Startet af Inge Nissen, 06 Aug 2018 - 11:56

Forrige emne - Næste emne

Inge Nissen

Ebba Tesch blev født på fødselsstiftelsen i København 19.5.1874. https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=148975#148975,24624163

Iflg. fødselsprotokollen, hvor hun står med Nr. 222 og moderen med Nr. 219, blev hun 22.7.1885 adopteret af sognepræst Frederik Thorvald Tesch og Anna Wilhelmine, født Dampe. Hun var dog allerede plejebarn i familien Tesch ved folketællingen 1880, hvor hun står som Ebba Munk. Da var faderen sognepræst i Them sogn.
I ddd.dda er familiens efternavn tydet som Fisker. I de originale folketællinger står der Tesch for forældrene og Munk for Ebba.

Er det muligt at finde ud af, hvem hendes biologiske mor (forældre) var og hvornår hun blev plejedatter hos pastor Tesch og hustru?
Jeg har kigget i udsætterprotokollen i 1874 uden at finde hende,  men jeg har ingen erfaring i at søge der.

Iflg. fødselsprotokollen blev hun døbt den dag, hun var født, sammen med en masse andre børn, de næste børn bliver døbt 26.5., aflagde en præst besøg på stiftelsen en gang om ugen og døbte de børn, der var født siden sidst? skulle barnet efterfølgende fremstilles i en kirke?, der er jo ikke oplysning om hvem der har foretaget dåben eller hvem der er faddere til barnet.  

Venlig hilsen Inge


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inge Nissen

#2
Tusind tak Gitte - jo det lyder sandsynligt, at hun er kommet i pleje hos præsteparret i 1876, så har hun måske været på børnehjem i 2 år.

Bemærkningerne yderst til højre, kan du vel heller ikke tyde. Foreligget i Børne?? fra 26.9.1875 til 13.6.1876. Var der er børnehjem knyttet til Fødselsstiftelsen, indtil børn kunne bortadopteres, så de var under stiftelsens forsorg.

Venlig hilsen Inge


Inger Toudal


Plejeforældrene Husmand Jens Hansen og Sophie f. Jensen, som Ebba Munch blev udleveret til 26. okt. 1874:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20281863#303719,62160855 - nr. 53

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inge Nissen

#5
Hej Inger

Tusind tak for flere gode oplysninger, ikke kun om den lille Ebba, men også om hemmelige fødsler, mødre eller fædre/familie, der betaler sig fra at tage sig af et "uægte" barn, og den måde barnedåben af disse børn foregik på.

Ebba var altså først på et børnehospital, så kom hun 5 mdr. gammel i pleje i Ringsted, men plejeforældrene kunne åbenbart ikke beholde hende, hvorfor hun kom i pleje hos præsten i Gjellerup, der senere adopterede hende. Måske fik de hende, fordi Fødselsstiftelsen så ikke mere skulle betale for hendes forsørgelse. Mon pastor Møller i Kværkeby og apoteker Møller i Herning kendte hinanden og på den måde formidlede kontakten til præstefamilien som ny plejefamilie?

Præstefamilien flytter flere gange ifb. med ansættelse i andre sogne, først i Jylland, så et par steder på Sjælland (Ebba bliver konfirmeret i Krummerup) og endelig i Stokkemarke på Lolland, Ebba flytter med. 1906 bor hun i Sakskøbing hos en organist og musiklærer, hvor hun sikkert lærer at spille orgel. Hun bliver ikke gift og ernærer sig som organist ved forskellige kirker. Dør 90 år gammel i 1964 og bliver begravet fra Timotheuskirken i Valby, hvor hun tidligere har været organist. Forældrene flyttede også til Valby, da faderen blev pensioneret. Moderen var født Dampe, barnebarn af den doktor Dampe, der kom i strid med kongen og tilbragte mange år i fængsel på Christiansø.

Min interesse for Ebba Tesch skyldes at vi i Dansk Slægtsgårdsforenings arkiv har 5 arkivkasser med skrifter og billeder, hun har samlet om sin familie. Det har intet med landbrug og slægtsgårde at gøre, jeg ved ikke hvorfor det er afleveret til vores arkiv.

Venlig hilsen Inge

Inger Toudal


Jeg læser Fødselsstiftelsens arkivalier således, at Ebba var på Plejestiftelsen indtil 26. okt. 1874, hvor hun blev udleveret
til plejeforældrene Jens Hansen og Sophie Jensen i Bedsted, Kværkeby sogn ved Ringsted.

Plejen var imidlertid ikke god, og i september 1875 blev hun indlagt på Børnehospitalet pga. af bylder mv.

Den 13. juni 1876 blev hun "overtaget" af pastor Tesch til videre forsørgelse som eget barn uden plejehjælp fra Stiftelsen.
Paa Foranledning af Apotheker Møller i Herning.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inge Nissen

Ok, jeg vil læse det hele mere omhyggeligt igennem - tak

Vh Inge

Inger Toudal


Det er vel denne pastor og denne apoteker, der er nævnt i Fødselsstiftelsens arkivalier:

https://dis-danmark.dk/bibliotek/907056.pdf - s. 22 og s. 34 (note 74) i pdf-filen

Sorø, Ringsted, Vigersted, Vigersted By og sogn, gaard, Præstegaarden, 3, FT-1880, B0477
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Christen Jensenius Møller     69     Gift      husfader, sognepræst, R. D.            Kjøbenhavn 
Caroline Emilie Louise Møller født Groth     60     Gift      hans hustru            do [Kjøbenhavn] 
Caroline Emilie Louise Wolff     31     Ugift      plejedatter hos præsten            Aarhuus 
Catharina Christine Isidora Schram     19     Ugift      elev, sammesteds            Roskilde 
Karen Mogensen     26     Ugift      tjenestepige            her i sognet [Vigersted] 
Maren Frederiksen     23     Ugift      do [tjenestepige]            do [Vigersted] 
Lars Hansen     25     Ugift      tjenestekarl            Borup, Roskilde 

Ringkøbing, Hammerum, Herning, Herninggade, Et huus, 16, FT-1870, D3363
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Jens Christian Møller     44     Gift      Huusfader      Apotheker      Aalborg 
Zephora Helen Claudine Møller     36     Gift      Huusmoder            Mariager 
Charlotte Sophie Møller     12     Ugift      Adoptivbarn            Herning 
Christian Evard Møller     4     Ugift      Adoptivbarn            Kjøbenhavn 
Ole Bull Wimmer     20     Ugift      Tjenende      Exam. pharm.      Stubbekjøbing 
Søren Borgesen Vandborg     27     Ugift      Tjenende      Cand. pharm.      Ringkjøbing 
Cathrine Lund     18     Ugift      Tjenende      Huusjomfru      Viborg 
Ellen Marie Jeppesen     24     Ugift      Tjenende      Tjenestepige      Herning 
Poul Christian Jepsen     27     Ugift      Tjenende      Tjenestekarl      Herning 

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inge Nissen

Hej Inger

Den ene har en plejedatter og den anden 2 adoptivbørn, de har begge taget sig af børn, der måske var uønskede, eller i hvert fald havde behov for forældre.

Vh Inge

Susan kirkeberg Johansen

Kære Inge Nissen

Ikke fordi jeg ved så meget men du kan altid søge adoption i familiestyrelsen , så kan du være heldig og få forældre navne. Hvis du ikke ved hvordan du skal gøre kan jeg godt hjælpe dig , med en hurtige vej. Men det kræver lige en hurtig vej fordi arkivet , jeg kan muligvis give dig adoptions nr som du kan søge i daisy og få på arkivet , jeg kan måske også køre fordi få dig ?? men tingene tager tid. Vi kunne også lige se om hendes mor stod i amme protokol på fødselsstiftelsen , kan ikke  lige husk om den går så langt op. Du kan altid skrive en privat mail til mig, hvis du har brug for hjælp.

Hilsen Susan Johansen

Inger Toudal

#11

Ifølge nedenstående starter Ankestyrelsens (tidl. Familiestyrelsens) kartotek først 1887:

https://www.sa.dk/da/hjaelp-og-vejledning/rigsarkivets-online-vejledninger/adoptionssager-kom-godt-gang/

Moderen eller hendes familie eller barnefaderen har betalt et alimentationsbidrag til Fødselsstiftelsen, så det vil nærmest være umuligt at finde forældrene:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,38059.msg202930.html#msg202930
Citat

Alimentationsbørn på Fødselsstiftelsen er børn, hvor der en gang for alle er betalt et alimentationsbidrag  for at Fødselsstiftelsens overtager barnet og sørger for
dets udplacering i en plejefamilie eller i en adoptivfamilie og for at sikre indbetalerens og moderens anonymitet. Man kan finde indbetalingen af det pågældende
beløb, som er indbetalt på moderens nr., hvilket ikke er ensbetydende med, at det er moderen, som har betalt beløbet. I de fleste tilfælde er det formentlig
barnefaderen eller familien, som har betalt det for at undgå at skulle vedkende sig barnet.

I disse sager er det næsten umuligt at finde ud, hvem barnets forældre er, da formålet med indbetalingen af et engangsbeløb som nævnt har været at sikre anonymiteten for begge forældre. Da barnets forsørgelse således var sikret og aftalt med Fødselsstiftelsens som ansvarlig myndighed, kunne de sociale
myndigheder ikke kræve oplysninger om forældrene.

Med venlig hilsen
Jørgen Green

Se også http://www.grifo.dk/slaegt_db.php?id=1191

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inge Nissen

#12
Hej Susan

Tak for tilbud, men jeg klarer mig med det der er fundet. Langt mere end jeg troede muligt.

Hej Inger

Ja jeg tror heller ikke forældrenes navne kan findes - men nu ved jeg lidt om Ebbas begyndelse på livet.
Havde hun ikke fået bylder under opholdet hos den første plejefamilie, havde hun nok fået et helt andet liv.
I beskrivelsen af plejeforældrene lægges vægt på at naboen har en ko - vigtigt at der var adgang til mælk til barnet.
Og jeg ved mere om at søge i Fødselsstiftelsens arkiver, spændende.

Hun blev ikke bare organist, men skrev også melodier til (andres) små digte, de blev udgivet på Wilhelm Hansens Forlag -
et par af dem blev sunget i radioen 1942 og 1943 af en operasanger med eget guitar-akkompagnement,
så måske var forældrene også noget ved musikken, så hun havde arvet sin musikalitet.

Hun blev døbt Munch - har det mon noget med den biologiske familie at gøre?
eller er det Fødselsstiftelsen, der finder på både fornavn og efternavn?  

Venlig hilsen Inge

Inger Toudal


Adoptionen kan sikkert findes i Justitsministeriets arkiv (jf. link til adoptionssager ovenfor). Datoen for adoptionen står jo i kirkebogen.

Mht. Ebbas efternavn vil jeg tro, at det er enten den biologiske mors eller barnefaderens efternavn.

Nogen sikker viden om dette har jeg dog ikke, men man kan vel ikke bare finde på navnet Munch?

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inge Nissen

Hej Inger

Ligefrem finde adoptionssagen vil jeg nu ikke.
Når det er en hemmeligt fødende, fremgår forældrenes navne nok ikke alligevel.
Hvis Munch er enten moderens eller barnefaderens navn er fødselen jo i øvrigt ikke helt hemmelig.

Tak for hjælp

Venlig hilsen Inge

Birthe Hollingbery

#15
Det er ikke, fordi jeg kan bidrage med så meget; men Ebba Tesch var min farfars kusine. Jeg har mødt hende nogle gange i min barndom, uden at jeg dog vil sige, at jeg har haft et nært forhold til hende.

Pastor Thorvald Tesch og hustru fik i 1880 et dødfødt drengebarn, og fik aldrig selv flere børn. Jeg tænker, de har savnet et barn og har derfor kastet deres kærlighed på lille Ebba.

For mig har jeres oplysninger været interessante.

Venlig hilsen
Birthe

Inge Nissen

#16
Hej Birthe

Jeg havde håbet du ville reagere, havde set, at du havde skrevet i en tråd i det gamle DIS, om at være i familie med kendte personer (Ebbas adoptivmoder var Doktor Dampes barnebarn).

Vi har i Slægtsgårdsarkivet 5-6 arkivkasser samlet af Ebba Tesch. Det er lidt af en gåde, hvorfor det er afleveret til os, det har intet med Landbrugsslægtsgårde at gøre, men hun har måske kendt en af de arkivarer, der var ansat, da slægtsgårdsarkivet lå i København. For 25 år siden flyttede det til Djursland.

Bl.a. er der mange billeder, desværre står der kun på ganske få, hvem personerne er.

Hvad hed din oldefar, broderen til Thorvald Tesch?

Er det i orden jeg senere (vi er kun i arkivet en dag om ugen) mailer direkte til dig om kassernes indhold? F.eks. vil vi gerne have bekræftet at nogen af billederne er af Ebba.

Venlig hilsen Inge

Birthe Hollingbery

Kære Inge,

Du må meget gerne maile direkte til mig, når det passer dig.

Min oldefar hed Axel Emanuel Tesch. Han var nummer 5 i en søskendeflok på 11; Frederik Thorvald Tesch var nummer 3 i flokken.

Jeg tror, at Ebbas arkivalier blev indleveret til arkivet i Valby, fordi det var det nærmeste ved hendes sidste bopæl. Men jeg har da også undret mig over, hvordan de er havnet på jeres arkiv; lokalarkivet i Valby var mere nærliggende.

Venlig hilsen
Birthe