Karen Jensdatters uægte søn. Skørring, Århus, 1822.

Startet af Ole Knudsen, 07 Aug 2018 - 12:28

Forrige emne - Næste emne

Ole Knudsen

Karen Jensdatters uægte søn. Skørring, Århus, 1822.

I kirkebogen for Skørring sogn, Århus a mt, 1814/1861 opslg.12:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17126500#169400,28446328

står at min Tipoldemor  Karen Jensdatter er anført som mor til den "uægte"  fødte dreng: Chresten Thomsen.
Den udlagte barnefader er Christian Thomsen
Det har ikke været muligt indtil nu, at får mere viden om den udlagte barnefader, som jo er min Tipoldefar-
I kirkebodens bemærkninger står skrevet, at barnefaderen: er bortrømt fra overforvalter Winholdts tjeneste!!

Kan nogen hjælpe med at finde den "bortrømte" Tipoldefar?
Med venlig hilsen.
Ole Knudsen.
medl:17572

Britta Hansen

#1
Hej Ole

Her er en kandidat i lægdsrullen for sognet
Århus Hovedrulle1822 125_G121/105 højre side 2. person

I næste Hovedrulle 1825 44_105/83 er han fortsat i sognet ... 3. person venstre side

Er overforvalter Winholdt i sognet? Hvor er han forvalter?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Kan det være på Wedelslund, Sjelle sogn [nabosognet]?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Inger Toudal

#3

Der står: Tjenestekarl Christian Tomsen, bortrømt af Overførster Winholts tjeneste.

https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=overf%C3%B8rster

Kunne være overførster Klavs Edvard Wiinholt, der døde 1833 i Haurum sogn: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=405255&sort=e

Viborg, Houlbjerg, Haurum, Kraghlund, Skovridersted, 41, FT-1834, B6532
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Wiinholt     53     Enke            lever af sin Formue        
Nanne Sussanne Sophia Amalia Wiinholt     19     ugift            hendes Datter        
Augusta Dorthea Emilia Floer     18     ugift            Pleiedatter        
Teresia Robl     20     ugift            Huusjomfrue
- - - - - - - - - -

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ole Knudsen

Karen Jensdatters uægte søn. Skørring, Århus, 1822.

Hej Britta og Inger!

Tak for jeres svar! Det kunne tyde på at den Christian Thomsen jeg leder efter, er ham, der har været indført i lægsrullen i årene  1822 og 1825 f or Skørring sogn, og dermed kan være indentisk med den udlagte barnefader til min oldefar Christen.
Men spørgsmålet om hvem Christian Thomsens forældre  er og hvor h og hvornår an er født ,er stadig  uløst?
Hans efternavn skulle med datidens navneskik indikere at han var søn af Tom, men et sådant fader-fornavn er jeg ikke stødt på før. Måske hedder faderen Thomas?

At rømme fra en plads, var ikke lovligt på den tid. Findes der måske en sag på nans rømning. Var Overforvalter Winholdt måske ansat på godset Friesenborg  ?  Karen Jensdatter ses  i en FT 1834 som kokkepige på godset.

Med venlig hilsen.
Ole
medl.17572

Mona Rasmussen

Hej Ole

Du har jo hans far i lægdsrullen. Han hedder Thomas Christensen.

venlig hilsen

Mona

Britta Hansen

#6
Hej Ole

Jeg er da i tvivl om kandidaten, jeg fandt, er ham, der rømte af pladsen. Han var gårdmand i rullen for 1825.
Overførster Winholt var på Frijsenborg i en periode - kan vi se i Nygaards Sedler -, så det kan meget vel være, at du skal kigge i nabosognet Hammel [Skanderborg amt] eller et af de andre nabosogne.

Der findes en del arkivalier for Frijsenborg Gods. De er da værd at undersøge.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Ole Knudsen

Hej Mona-Inger og Britta!

Tak for svarene.

Til Mona. Jeg var ikke i, ide 2 lægsruller bøger,  i stand til at  tydet faderens navn så klart om du, men fornavn og efternavn hænger jo godt nok sammen, så nu kan jeg prøve at søge videre  bagud efter Thomas, og formentlig i Skørring og omegn. i Lægsruller er Skørring mark  jo hjemstedet.  Jeg kan ikke tyde det andet stednavn.

Til Inger og Britta: Min antagelse om, at Wienholdt var ansat på Friesenborg på den tid har I vist  ved jeres granskning,  holdt stik.
Måske kan jeg, selv om jeg ikke er "stiv "  i godsarkiver- lægsruller e- skifter eller fæstebreve,  så må jeg prøve at blive det.
For min Tipoldefar skal ikke slippe "ustraffet" fra at rømme fra både sin plads og sit fadderskab.
PS.  kan man for resten finde noget  retsligt efterspil om, især fadderskabet?

Med venlig hilsen.
Ole
medl: 17752.

Mona Rasmussen

Hej Ole

Jeg mener, at fødestedet er Rind. Det ligger i Hammerum herred, Ringkøbing amt.

mvh

Mona

Inger Toudal

#10

Christen Thom(a)sen, der er fundet i lægdsrullen for Skørring sogn 1822 og 1825,
er tilflyttet fra Viborg amt, lægd 136 (Lynderup sogn i Rinds herred) i 1821:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#17910,940656 - G 121

- men er han mon far til Christen Tomsen f. 6. jan. 1822 ??

Ser ud til, at fæstegårdmand Christen Tommesen (ham i lægdsrullen) får en søn 22. jan. 1821:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17126500#169400,28446327 - nr. 2

- og en søn 8. jan. 1823:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17126500#169400,28446329 - nr. 1

Aarhus, Framlev, Skørring, Skjørring Bye, en Gaard, Ouslund paa Sjørring Mark, 35, FT-1834, B3404
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Christen Thomasen     49     Gift            Gaardmand       
Ane Cecilie Dorthea Munck     46     Gift            hans Kone       
Niels Fuglsang Christensen     16     Ugift            deres Børn       
Thomas Frederik Christensen     11     Ugift            deres Børn       
Carl Christensen     9     Ugift            deres Børn       
Christian Christensen     7     Ugift            deres Børn       
Kirstine Cathrine Christensen     4     Ugift            deres Børn       
Maren Rasmusdatter     22     Ugift            Tjenestepiger       
Ellen Andersdatter     17     Ugift            Tjenestepiger

Tvivler på, om kandidaten, som Britta fandt i lægdsrullen for Skørring sogn, er identisk med den udlagte barnefader.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#11

Kristen Thomasen i lægdsrullen for Lynderup sogn 1819: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#18359,1074421 - nr. 5

Aarhus, Framlev, Skørring, Skørring by, gaard, 41, FT-1845, B2740
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Ane Cecilie Dorthea Munch     56     Enke(mand)            ejerinde af gaarden      Gjerning Viborg  
Niels Fuglsang Christensen     27     Ugift            hendes søn      Gjerning Viborg  
Carl Christensen     20     Ugift            hendes søn      her i S.  
Christian Christensen     18     Ugift            hendes søn      her i S.  
Kirstine Cathrine Christensen     15     Ugift            hendes datter      her i S.  
Niels Pedersen     23     Ugift            tjenestekarl      Laasbye Skanderb.  
Inger Marie Andersdatter     18     Ugift            tjenestepige      Dallerup Skanderb.  

Niels Fuglsang f. 4. jan. 1819 i Gerning sogn, Houlbjerg herred:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17123024#162654,27328713 - nr. 1

- Kristen Tommasen var en gift mand allerede i 1819.

Hvis han er far til Christen f. 6. jan. 1822, er beskrivelsen i Skørring kirkebog ikke korrekt. Han var fæstegårdmand på det tidspunkt.

Hvad står der om forældrene ved Christen Tomsens (f. 1822) konfirmation?

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ole Knudsen

Hej Inger Toudal!:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17123372#163324,27434741

Her ser du Christens Christiansens konfirmation i kirkebogen i Framlev sogn, Skanderborg amt, for 1834-1853, opslg. 101.
Jeg har tidligere været inde på den i 1834 nævnte Christen Thomasen, 49 år, gårdmand på Sjørring mark og hans familie, men var dengang usikker på slægtsskabet med ham, men jeg forstår  du mener der er noget her, der peger på ham som min Tipoldefar. Stammer han så fra Rinds sogn ved Ringkøbing?
M-v.h.

Ole
medl.no: 17572.

Inger Toudal


Hvis fæstegårdmand Christen Tommesen er far til Christen Tomsen/Christiansen f. 6. jan. 1822 i Skørring sogn, Århus amt,
er sandheden om den udlagte barnefader blevet fordrejet i kirkebogen.

Ved konfirmationen 1836 i Hammel er faderen så blevet til husmand i Skørring.

Det er svært at bevise, hvem den udlagte barnefader i virkeligheden er.

Gaardmand Christen Thomasen i Ouslund på Skørring Mark døde 27. januar 1837:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17126500#169400,28446466 - nr. 2

- han var født i Rind by, Lynderup sogn.

Viborg, Rinds, Lynderup, Rind Bye, , 5. Familie, FT-1801, B8448
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Thomas Christensen     53     Gift      Huusbonde      Bonde og Gaardbeboer       
Maren Nielsdatter     53     Gift      Hans Kone             
Christen Thomasen     16     Ugift      Deres Børn             
Ane Thomasdatter     10     Ugift      Deres Børn             
Ane Jensdatter     81     Enke      Konens Moder      Har der sit Ophold og nyder Almisse af Sognet 

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ole Knudsen

Hej Inger !
Jeg er efterhånden blevet noget forvirret og usikker  på , hvor der er noget at starte med, eller tage fat på, med hensyn til hvem den udlagte barnefader til min oldefars fødsel er. Din bemærkning om fejl i kirkebogen, undrer mig!
Den omstændighed at der ikke endnu, er dukket noget op om konsekvenserne for hans "rømning"   fra  tenesten hos overforvalter Winholdt på Friesenborg, og slet ikke noget  der fortæller, hvordan fadderskabet til den nyfødte Christen Thomsen, min oldefar, er ordnet bl.a. økonomisk i forhold til moderen, min tipoldemor, Kanen Jensdatter .
M.v.h.
Ole.medl.17572.

Ole Knudsen

Hej Inger Toudal!
Jeg glemte at sige tak for dine sidste to svar , Undskyld !

Jeg ved ikke om den omstændighed , at kirkebogen ved min oldefars dåb  skriver husmand
i stedet for  Fæstegårdmand om Christen Thomsen, udelukker ham som den udlagte barnefader
, og det det der betyder ,at du mener at der er skrevet fejl i kirkeboge.?

Jeg har selv fået min tvivl om Christian Thomsen er den rette tipoldefar, al den stund at ha n 1822, efter det der står i kirkebogen, skulle være rømmet fra sin tjeneste  hos overforvalter Winholdt på Friiesenborg, og samtidig være fæstegårdmand på Skørring mark , frikender ham!
Jeg har også ved at se på børnefødsler og årstal, set at han har fået sønner i både 1819-1821 og 1823 med konen Ane Dorthea  Munck, hvilket do ikke heller dengang, udelukker udenomsægteskabelige hændelser.
Måske indeholder Friesenborgs godsarkiver  noget om den påståede rømning  og måske kan man ad anden vej finde noget om fadderskabssagen?

Med venlig hilsen og endnu engang tak for indsatsen!
Ole.medl.no: 17572.