Jens Poulsens (1816-1898) og Kirstine Maria Nielsdatters (1817-1906) børn

Startet af Anders Mehlsen Andersen, 07 Aug 2018 - 16:10

Forrige emne - Næste emne

Anders Mehlsen Andersen

Jens Poulsen og Kirstine Maria Nielsdatter flyttede noget rundt, men levede meget af deres tid i Breum, Grinderslev sogn og blev begravet der. De kom fra Vestjylland, Vestervig og Harboøre.
De fik syv børn:
- Anne Kirstine Agger (1845, aasted - 1846, Fur)
- Ane Kirstine Jensen (1849, Fur - 1909, Junget)
- Poul Andreas Jensen (1851, Grinderslev - ?); ses muligvis i FT 18880 for Skive som værtshusholder og gift med Christiane Jakobsen født i 1881 i Grønning sogn
- Nielsine Christine Jensen ( 1853, Grinderslev - ?) gift i 1873 i Grinderslev med Niels Kristian Breum (1849, Grinderslev - ?); to børn, Jens Christian (1876, Grinderslev) og Anne Spohie Kirstine (1876, Grinderslev); med i FT 1880 for Grinderslev
- Hans Christian Jensen (1856 i Grønning - ?) set som smedlærling i Skive i 1876
- Jens Christian Jensen (1859 Aasted - ?) set som tjenestekarl på Astrup, Grinderslev sogn i 1876
- Joseph Peter Jensen (1863, Tøndering - 1919, Skanderborg) handelsgartner

De tre børn er fundet begravet, men jeg har ikke kunnet støve de fire andres færden op fra 1880.
Er der nogen, der er stødt på dem?

Vh.

Anders Mehlsen
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com

Britta Hansen

#1
Hej Anders

Poul Andreas Jensen *2.7.1851 ses i FT1901 i Skive familie 6

Nielsine bor med manden Niels Kristian Breum i FT1921 Grinderslev
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Anders Mehlsen Andersen

Mange tak for den hjælp - Britta - så kan jeg komme videre med de to børn.

Vh.

Anders

PS: Hvordan fandt du egentlig frem til dem - jeg har ikke haft hjælp af familysearch?
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com




John Damm Sørensen

Citat fra: Stina Kirkegaard Hansen [4114] Dato 07 Aug 2018 - 20:45
Anne Sophie Kirstine Breum får en søn i 1899. Hendes forældre er faddere - står der de bor i Hved?
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=162925&side=37


Jeg mener, at der står Hmd altså næste fadders titel.

Forældrende er her i 1901 i Grinderslev

Viborg, Nørre, Grinderslev, Breum, 4k, 99, FT-1901, D9839
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Niels Kristian Breum     18491111     G      Huusfader      Arbejdsmand      Mogenstrup. Viborg Amt 
Nielsine Kristine Jensen     18541219     G      Huusmoder      Ingen særlig erhverv      Nørgaard Mark. Viborg Amt 
Petra Andrea Breum     18970829     U      Barn            Breum. Viborg Amt 
Jens Luis Sofus Lund Breum     18990205     U      Plejebarn            Breum. Viborg Amt 
Kirsten Marie Nielsdatter     18171006     E            Fattigunderstøttelse      Harboøre. Jylland 


Hilsen
John

Anders Mehlsen Andersen

Stina
Mange tak for dine tilbagemeldinger.
Så fik vi Jens Christian placeret med to koner og et barn samt en tidlig død.

Og ny information om de to Breum børn.

John har ret i, at der står hmd efter Niels Kristian Breum og Nielsine Kristine, og det er Peder Kristian Vistisen, som er husmand. Parret bor fortsat i Grinderslev sogn ved dattersønnens dåb i 1899.

Vh.

Anders
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com

Anders Mehlsen Andersen

Jeg er kommet et godt stykke videre med de syv Jensen søskende, men ikke helt til vejs ende.

Poul Andreas blev ganske rigtigt værtshusholder i Nørregade i Skive, men senere arbejdsmand. Ved folketællingen i 1901 har han endvidere fem børn, Eline Kirstine fra 1882, Jensine fra 1885, Anders fra 1887, Hans fra 1890 og Oskar fra 1894. Det er dog kun Eline og Hans, jeg har fundet i kirkebogen. Jeg savner stadig ægteparrets død og begravelse.

Nielsine og Niels Kristian Breum kan jeg følge frem til FT 1920, hvor de bor hos sønnen, Jens Christian, der har købt Astrup Hovedgaard i Grinderslev Sogn. Hvordan det er gået til er ukendt for mig, men tilsyneladende flytter Jens Christian og familien først til et gods på Fyn, Tiselholt, hvor de bor 1925-1928, og senere til Sauntehus, som han have fra 1928-1941. Derefter skulle han være blevet teaterdirektør i København. Men Nielsines og Niels Kristians død og begravelse har jeg ikke kunnet finde i Grinderslev sogn.

Hans Christian, født i 1856 i Grønning sogn, har jeg ikke set noget til, siden han var smedelærling i Skive ved nevøens dåb i Grinderslev.

Jens Christian døde i København i 1905 - jeg ved dog ikke hvor - og Joseph Peter dør i Skanderborg i 1919 som gartner.

Måske er der nogen, der kender noget til uklarhederne?

Vh.

Anders
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com


Britta Hansen

#10
Nielsine Christine Breum i Gentofte FT1930

Hos sønnen ligeledes i Gentofte FT1925

Grinderslev FT1921 med ægtefælle
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Anders Mehlsen Andersen

Stina og Britta
Mange tak for tilbagemeldinger.
Nu må jeg kunne finde sognet, hvor Jens Christian døde.
Og Nielsine og Niels Christian er tilsyneladende flyttet med sønnen Jens Christian til København.
Niels Christian er død før 1925, mens Nielsine stadig lever i 1930.

Vh.

Anders
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com

Britta Hansen

#12
Astrup Hovedgård [Astrup Hgd.] nævnt i FT er blot et ejerlav. Her er et historisk matrikelkort
Hvis han har købt en ejendom, kan du se det i Realregistret[Tingbogen]

Astrup Hovedgård (selve gården) ligger på matr.nr. 1amfl. Astrup Hgd, Grinderslev

Sauntehus køber han i 1934 matr.nr. 8k Saunte, Hornbæk . . .Fogedudlægsskøde er tinglyst i 1934, han kan have overtaget ejendommen før.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Anders Mehlsen Andersen

Hej Britta
Mange tak for din tilbagemelding. Jeg var ikke opmærksom på, at Astrup Hovedgaard også var et ejerlaug, men så kan jeg nok på matrikelnummeret finde oplysninger om ejerforholdene.
Nielsines lillebror, Jens Christian Jensen (1859-1905) bliver i 1883 gift med Elvine (1866-1898) i Skt. Johannes Kirke og får datteren Karla Elfria (1885-1901) med hende.
Bopælen var noget af tiden Rø(O)mergade 24.
Den anden lillebror Hans Christian (1856- ) var med ved brylluppet og blev måske også i København.
Broderen, Poul Andreas Jensen (1851, Grinderslev -), der en overgang var værtshusholder i Skive, havde fem børn, hvoraf Eline Kirstine (1882, Skive -) og Jensine (1885, Skive -) også kom til København.
Så der dukker hele tiden nye data op, og måske finder vi også de sidste?

Vh.

Anders
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com

Anders Mehlsen Andersen

For at resumere så boede husmand Niels Kristian Breum (1848 - ?) og hustru Nielsine Christine Jensen (1853 - ?) i Breum, Grinderslev sogn ved FT 1921.
Senere er i al fald Nielsine tilsyneladende flyttet til Gentofte sogn hos sønnen (Jens Christian Breum (1878-1956)) ved FT 1925 og alene ved FT 1930.
Jeg har ikke fundet Niels Kristian begravet i Grinderslev og antager derfor, at han er flyttet med til gentofte sogn, hvor han ikke er med i FT 1925.
Er der nogen, der kan finde Niels Kristian begravet i Gentofte perioden 1921-1925 og Nielsine efter 1930?

Vh.

Anders
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com