Problem med omregning fra gl. husnumre til 1844-matriklen

Startet af Mikkel Eide Eriksen, 09 Aug 2018 - 12:56

Forrige emne - Næste emne

Mikkel Eide Eriksen

Hej!

I Kronborg rytterdistrikts krigsjordebog fra 1718 var der 4 huse i Rågeleje (Vejby-siden), og et femte kom til i 1737 (egentlig bygget ~1725 iflg. fæstedesignationen). Jeg fulgt fæsternes overtagelser og i året 1783 så det således ud:

Citat1a   Jens Pedersen, gamle (fæstet 1738)
1b   Truels Bendtsen (fæstet 1774)
2   Christen Rasmussen (fæstet 1753)
3   Peder Andersen (fæstet 1774)
4   Rasmus Pedersens Enke, Margretha Pedersdatter (fæstet 1741)
5   Lars Pedersen (fæstet 1783)

Udskiftningskort opmålt 1786; Vejby-delen er vest for åen — men hvilket hus har hvilket nummer, og hvorfor er der kun 4?:


Allerede ved folketællingen 1787 er der begyndt at ske ændringer som ikke tilsvarende kan findes i fæsteprotokollerne. Nu har vi følgende husstandsoverhoveder hvorpå jeg har sat husnumre:

Citat1a   Niels Nielsen (født i Holløse, indrulleret 1784, overtager Jens Pedersen gamles nummer i rullen, Niels' kone Birthe Jensdatter formentlig dennes datter. Fæstet hvornår?)
1b   Troels Bendtsen (som ovenfor)
2   Christen Rasmussen (som ovenfor)
?   Lars Christensen (ovennævntes søn i samme hus?)
3   ?
4   Margretha Pedersdatter (som ovenfor)
5   Lars Pedersen (som ovenfor)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=1491#1491,65979

Hus nummer tre udflyttes:
-- Jordebogsregnskab 1790 Udsholt, Blistrup sogn: "Peder Hansen, Land-Soldat, fæst det faldefærdige Huus No 3 paa Raageleÿe som var beboet af Peder Andersen som fradøede samme, hvis Enche dereffter frasagde sig Huuset, hvilket Huus hand udflytter og opbygger paa den tildeelte Huus Lod paa Udsholt Marck, mod den sædvanlige Bygnings-Hielp, og svarer Afgifften som forhen til Cassen 1 Rdr Aarlig saalænge hand lever samt resterende Afgifft pro 1789 1rd saa og af Huus-Lodden hvad samme bliver ansadt for (frit fæste)"

Helt galt går det når vi kommer frem til sogneprotokollen 1806–22 (via http://hkpn.gst.dk/), hvor husene fik nye matrikelnumre. Nu er der i mellemtiden er kommet flere nye beboere, hvilket gør det svært at kæde dem tilbage til de tidligere husnumre:

CitatVejby matrikelnummer:
   7   Magnus Larsen - ØSTLIGSTE
   8   Jacob Brandts Enke [Bodil Rasmusdatter] - MELLEMSTE
   9   Niels Carlsen - VESTLIGSTE
   10   Lars Christensen - SYDLIGSTE
   
   11   Brugerne af Matrikler No 7, 8, 9, og 10

Matrikelkort 1816–81 — ved at sammenligne kortene kan det ses at matr. 7-8-9 må være oprindelige huse; 10 er nyt; og to huse er forsvundet:


Der findes så disse fæstedesignationer, som jeg dog ikke kan få til at passe (på nær at Niels Carlsen i matr. 9 må have overtaget Lars Pedersens hus nr. 5):

-- Jordebogsregnskab 1796 Rågeleje, Blistrup sogn[sic!]: "Lars Christensen, fæst det nye opbygte Huus af 7 Fag som ej tilforn har været fæstet, med tilligende Hauge 8 Favne i Qvadrat, deraf svares fra 1 Januar 1797 svares, til den Kongl. Casse Jordebogen til Forbedring Aarligen (2.0.0)"

-- Jordebogsregnskab 1810 Rågeleje, Vejby sogn: "Niels Carlsen i Raageleje fæstet Lars Pedersens Huus sammesteds som denne til ham godvillig har afstaaet imod at han og Kone nyder frie Huus værelse deris [senes] Livstid.. Af dette Huus betalte hand ligesom Formanden aarlig 2rd 64s. Udi Indfæstning betaltes (5.0.0)"

-- Jordebogsregnskab 1811 Rågeleje, Vejby sogn: "Magnus Larsen i Raageleie fæstet det Huus sammesteds som han i Aaret 1804 paa egen Bekostning har opbygget. Da dette Huus er nyt saa har deraf ingen Afgivt hidtil været svaret men fra 1 Janv. 1811 svarer Fæsteren i Jordebogs Forbedring 2rd. Udi Indfæstning er betalt (5.0.0)"

Hvornår Jacob Brandt eller enken Bodil Rasmusdatter overtog matr. 8 har jeg ikke fundet. Lars Nielsen overtager i 1844:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=211576#211576,40000243

Fæsteregistre mm. er tilængelige på AO:
https://arkivalielister.dis-danmark.dk/ao_alt_vis_navne.php?stil=2&navn=kronborg&sort=a

--- --- ---

Nogen bud på hvordan jeg får kædet husene sammen på rette vis?

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Lene Søgaard Pedersen

Hej Mikkel

Jeg har ingen løsning og jeg har selv problemet i nogle af de landsbyer som jeg arbejder med, det er et puslespil.

Jeg talte engang med Peter Korsgaard som har skrevet bogen: Kort som kilde, han sagde at kortene ikke altid var tegnet så nøjagtigt og at tegnerne ofte brugte faste skabeloner for huse, gård, grundstørrelser, mindre bebyggelser osv. de blev ikke altid målt op, derfor kan man ikke helt regne med dem.
Desuden blev de tit brugt over en meget lang årrække og man tilføjede nyt og stregede på det samme kort i den periode det var i brug, man kunne jo ikke bare tage kopier.
Så selv om kortet er fra 1806, kan der være tilføjelser på fra 1825. Hans bog er i øvrigt værd at læse.

Jeg går ud fra at folketællingerne er rigtige, det var trods alt et spørgsmål om kr. i kassen til staten, måske kan du finde skattelisterne fra området.
Jeg læser lige som dig også fæsteprotokollerne og laver så lange kæder jeg kan for det enkelte hus/gård, dit største problem er de manglende husnr. på kortet, måske skal du prøve om det nærmeste arkiv har andre kort over området evt. fra det godsarkiv som fæstede dem ud.
God jagt, hilsen Lene

Mikkel Eide Eriksen

Hej Lene

Mange tak for svaret og bog-anbefalingen, den vil jeg anskaffe! :)

Ja, man kan se at kortet fra 1816–81 er blevet opdateret ved delvist at blive overlagt med en nyere tegning, fx. forsvinder den sidste halvdel af ordet Raugeleie. På 1786-kortet ser det ud til at hver hus' "have" er opmålt med nogle længde-/bredde-mål (de skraverede områder er inddelt i felter), men hvor præcise er de mon? — som du siger kan der være tale om en art standardstørrelser.

Skattemandtaller/restancelister/mm. har jeg fundet en del af i jordebogs- og kontributionsregnskaberne (og de hjælper især i perioden før 1737 hvor der uvist hvorfor ikke er skrevet fæstedesignationer for selve Rågeleje), men efter skattereformen af 1802 er der ikke mere hjælp at hente. Se artiklen Fæstegårdmændenes skattebyrder 1660-1802 af Claus Rafner (Fortid og Nutid 1986).

I mellemtiden har jeg under Kronborg rytterdistrikts birk fundet nogle tinglæste arvefæste- og skødebreve (1 bind pr. sogn, dækker perioden 1788–1848) som måske kan hjælpe. Disse bind er tilsyneladende ikke medtagne i de navneregistre der kan ses på AO, så jeg har tænkt mig at kigge på dem i næste uge.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

Æv, der var ikke bid i arvefæsteskøderne. Bindet indeholdt kun Holløse, Mønge, Unnerup, Vejby, og Ørby.

Jeg må lægge hjernen i blød...

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Den indtil videre seneste restanceopgørelse jeg har fundet er denne (1794):



Det giver følgende beboere:

Citat
1a   Jens Pedersen, gamle (fæstet 1738)
1b   Truels Bendtsen (fæstet 1774)
2   Christen* Rasmussen (fæstet 1753)
3   [udflyttet til Udsholt Mark i 1790]
4   Rasmus Pedersen (hans enke, Margretha Pedersdatter, fæstet 1741)
5   ? (formentlig stadig Lars Pedersen, fæstet 1783)

*) både i denne og i en tidligere (1788) er der tilsyneladende byttet om på Vejby Rågeleje nr. 2 (Christen Rasmussen) og Blistrup Rågeleje nr. 2 (Peder Rasmussen). Eller har de byttet hus/mageskiftet?

Jeg fandt ikke nogen restanceopgørelser i 1798 og 1800, så der må graves videre...

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

#6
Hmm, der er vist noget galt...

Har kigget på regnskaberne 1805–08. De to første år nævnes Rågeleje ikke i huspengerestancerne (hvilket jo ikke er mærkeligt hvis de kunne betale disse år), men se så begge sognes huspengerestance i 1807-regnskabet:



Og Vejby-Rågelejes i 1808-regnskabet (ingen Blistrup overhovedet):



Lars Pedersen i 1807 er formentlig ham der boede i hus nr. 5, hvilket Niels Carlsen overtager som matrikel 9 i 1810, men Peder Rasmussen, Niels Andersen, og Niels Larsen boede alle i Blistrup-Rågeleje.

Kan det mon tænkes at regnskaberne efter ~1800 opererer med et samlet Rågeleje der indføres under Vejby sogn?

Iøvrigt ses der ved FT 1801 tre husstande. Desværre kan stadig kun den første føres fra de gamle husnumre til den nye matrikel, de to andres "adresser" kender vi kun i 1844-matriklen:
- Lars Pedersen (hus nr. 5 / matr. 9)
- Bodil Rasmusdatter (Jacob Brandts Enke) (hus nr. ? / matr. 8 )
- Lars Christensen (hus nr. ? / matr. 10)

Det er stadig meget uklart, jeg bliver nok nødt til at have fat i snart alle regnskaberne for at få regnestykket til at gå op...

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

#7
Hej!

Så er der næsten kommet hul igennem! I forbindelse med omordningen af søindrulleringen i 1802 blev der indkaldt til en ekstrasession hvor nye søruller blev skrevet fra bunden, uanset evt. eksisterende søruller.

En del af sørullerne før 1860 er såkaldte (sø-)beboerruller, der oplister husene på de respektive steder = fiskelejer med deres beboere = husfæstere. I Generalkrigskommissariatet angående Udskrivningsvæsenets arkiv findes kun sådanne for perioden 1828–60.

Derimod findes i Kronborgs Div. ruller og lister vedr. søindrullering beboerruller fra 1802, som er ajourført indtil 1827. Ved hjælp af disse er det lykkedes mig at føre 1844-matriklens huse tilbage til krigsjordebogens do. for alle matrikler på nær 2 (Magnus Larsen på Vejby-sidens matr. 7 og Lars Christensen på sammes matr. 10)! Beboerrullerne for Rågeleje hører iøvrigt under lægd 9 Blistrup uanset at halvdelen bor på Vejby-siden...

For disses vedkommende er jeg fortrøstningsfuld, da jeg endvidere i amtsforvalterens journal har fundet at "Magnus Larsen af Raageleye søger om at anviises en Byggeplads paa bemt Leye samt om Bygningshielp" (min fremhævning). Journalsagerne er bestilt, så nu krydser jeg fingre for at byggepladsens tidligere beboer nævnes og kabalen går op :D

Dette tip vil naturligvis kun hjælpe i sølimitterne langs kysten.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986