Søger hjælp til at finde hvornår Marinus Jørgensens datter tog til USA

Startet af Donald Gundersen, 10 Aug 2018 - 12:41

Forrige emne - Næste emne

Donald Gundersen

Hej !
Jeg kan godt bruge nogen hjælp her til hvornår Johanne Jørgine Jørgensen f. 19/5 1893 i Strandby Elling amt tog til USA !( Jeg kan ikke ved ikke af vilken grund jeg ikke kan  komme ind på Ellis Island !) Det vi ved er at Marinus Jørgensens datter tog over med såvidt vi ved med Marinus bror Anders Christian Jørgensen f. 2/7 1858 til Amerika efte Johannes mor Jensigne Axelsen døde 22/2 1899 , Johanne var efter sigende 3 år mener nogle ! andre mener 10 år , vi ved hun kun var der i ca 3 til 6 måneder da hun længdes hjem , en bekendt af Anders tog Johanne med hjem da han skulle hjem og hente sin familie i Øster holmen i Elling amt.
Håber oplysningerne kan bruges .
MVH
Donald.

Britta Hansen

Slettet - hende jeg fandt på libertyellisfoundation var født i USA
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Lis Helleberg

Ved en søgning i DDD Udvandrearkivet efter Johanne Jørgensen med udrejse til USA efter moderens død i 1899 og aldersmæssigt mellem 3 og 12 år, er flg. et forslag (beklager, at det ser så rodet ud, når søgeresultatet kopieres ind):

Navn:    Jørgensen, Johanne   Stilling:    Barn
Alder:    10   Bestemmelsessted:    NY.
Kontrakt nr.:    211100   Forevisningsdato:    03-06-1903
Fødested:    ?   Fødesogn:    ?
Sidste oph.sogn:    ?   Sidste oph. amt:    - USA
Sidste oph.sted:    U.S.A.   Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    New York City   Bestemmelses stat:    New York State
Skibsnavn:    United States
Bemærkninger:    ANM: Annulleret.   IDkode:    D0103J6606


Navn:    Jørgensen, Johanne   Stilling:    Barn
Alder:    10   Bestemmelsessted:    N.Y.
Kontrakt nr.:    225500   Forevisningsdato:    10-06-1903
Fødested:    U.S.A.   Fødesogn:    ?
Sidste oph.sogn:    Esbjerg   Sidste oph. amt:    Ribe
Sidste oph.sted:    Esbjerg   Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    New York City   Bestemmelses stat:    New York State
Skibsnavn:    Norge
IDkode:    D0103J6809

Rent logisk tænker jeg, at det med de 10 år nok passer bedst i forhold til at "savne Danmark så meget", at hun bliver sendt hjem igen.

Jeg håber, det kan hjælpe dig lidt videre.

Mvh.
Lis
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Britta Hansen

#3
Det var netop hende, jeg fandt på libertyellisfoundation med fødested USA

Hun rejste sammen med Jørgen Peter Jørgensen, bager
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Johnny Lund

Johanne Jørgine Jørgensen født 19.05.1893 Elling Sogn, Hjørring Amt.
Johanne (8 år),er i folketællingen 1901, hvor hun bor hos sin far Marinus Jørgensen, Strandby, Elling Sogn, Hjørring Amt.
Johanne ( 13 år) er i folketællingen 1906, hvor hun bor hos sin far Marinus Jørgensen, Strandby, Elling Sogn, Hjørring Amt.
Johanne bliver konfirmeret i Elling Kirke 06.10.1907 (Opslag 233).

Det kan med andre ord, ikke være Johanne Jørgine som taget til USA i 1903. I.flg. skibslisten fra skibet Norge skulle hun også være født i USA, og vi mangler også navnet Jørgine
Jørgen Peder Jørgensen som hun skulle være rejst med er fra Anst Sogn, Ribe Amt.
Jeg har fundet Jørgen Peder Jørgensen´s  U.S. Pasport, hvor der står, at Johanne er født 06.09.1893 i Omaha, Nebraska, USA.

Jeg tænker: Kom Johanne Jørgine nogensinde med til USA? Hun er ikke at finde i skibslister / Ancestry.
Hvem var personen som skulle hente sin familie i Øster Holmen?

Donald Gundersen

Ja hej igen !
ved godt jeg har sat jer alle på en svær opgave! men facks er at Johanne Jørgine kom til USA og var der i ca et halv år, før hun vendte hjem med en af navn ukendt mand fra Øster Holmen, som afleverede hende hos sin far Marinus Jørgensen i Strandby , jeg har stadig en moster og hendes kusine der kan bekræfte det ,de er bare ikke enig om Johanne var 3 eller 10 år ? kusinen mener hun rejste med en bror til Marinus ? det kan da kun være ovennævnte !
MVH
Donald
ps. ja man sov nok lidt i timen da Man ofte var på besøg hos Johanne kunne man jo bare have spurt hende .