Morten Christensen/Christen Mortensen i Stauning

Startet af Hans Grue, 11 Aug 2018 - 17:20

Forrige emne - Næste emne

Hans Grue

Hvilke andre kilder kan jeg, for at se om jeg er på rette spor, søge i, når jeg har følgende:

Kancellieksemplarer af jordebøger indsendte af lensmændene i henhold til kgl. missive af 1651 17. januar
Stauning sogn - Lille Businggaard - Christen Mortensen
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19976896#268143,50653025

som måske er far til

Morten Christensen, som ses i matriklen 1684 som gårdfæster i Andrup i Stauning sogn

som måske er far til nedenstående børn, som er nævnt i sognepræst Peder Mortensen Stavnings skifte, da denne døde barnløs:

Peder [Mortensen] Stauning, præst i Mjolden og hustru Else Hansdatter Outzen. 9.7.1725, fol.74B.
Hans A:
1) bror Jeppe Mortensen, død. 4B:
a Morten Jepsen i Langkær i Stavning sogn
b Mads Jepsen i Knudgård i Stavning sogn
c Niels Jepsen i Mejlby i Stavning sogn
d Anders Jepsen i Varde
2) bror Niels Mortensen, 70 år gammel i Halby i Stavning sogn
3) bror Mikkel Mortensen, død. 4B:
a Morten Mikkelsen, ved Randers
b Karen Mikkelsdatter g.m. Anders Jepsen i Lavstrup i Lønborg sogn
c Mette Mikkelsdatter
d Kirsten Mikkelsdatter
4) bror Søren Mortensen 68 år gammel i Lønborg sogn
5) bror Christen Mortensen, 66 år gammel i Hemmet sogn
6) bror Jens Mortensen, 62 år gammel i Ovtrup sogn
7) søster Mette Mortensdatter 56 år gammel, g.m. Peder Christensen i Andrup i Stavning sogn
8) bror Christen Mortensen, 52 år gammel i Ovtrup sogn
9) bror Henrik Mortensen, 48 år gammel i Lønborg sogn.
Lø herred provsti Justits- og skifteprotokol 1696-1751 (Skifte: http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=267426&side=77)

Gården Businggård kan jeg ikke finde placeringen af. Den er også nævnt i dette uddrag fra 1631:
"Gaardene blev stillet til Raadighed og fritoges for Landgilde. Gaardene i Jernvedlund og Bøel blev atter Adelbursgaarde, medens Gaarden i Tjæreborg blev ombyttet med en i Darum, vel sagtens fordi Herredsfogden nu endelig gjorde Fordring paa at blive fri for Adelbursholdet. Dybvadgaard erstattedes af Store Businggaard (?) i Nørre Horne Herred."

Gården i Andrup overtages øjensynligt af datteren Mette (død 1744 som Mette Andrup). De fleste af ovenstående brødre har jeg styr på.

Venlig hilsen

Hans Grue, Jelling

Ruth Neumeister

Det er bare et koldt gæt, men kunne det evt. være et gammelt ord for Bovsøgård?

Mvh
Ruth

Hans Grue

Det var da det mest nærliggende  :) . jeg finder på Internettet flg.:
"I det 18. århundrede var Bousøgaard en kongsgård, hvis forpligtelse var: at der altid var friske heste til rådighed, når kongen eller kongelige udsendinge rejste rundt i landsdelen. Man kom måske fra Nr. Vosborg og skulle således passere Skjern Å for at komme til Lønborggård, det krævede friske hestekræfter" og det passer vel fint med gårdens tidlige forpligtelser.

Hans Grue

Peder Christensen, gift med Mette Mortensdatter, blev 1704 udnævnt til birkefoged i Lønborg Birk, kaldes også Peder Christensen Andrup.

Ruth Neumeister

Hej Hans.

Du skrev:
"Gaardene blev stillet til Raadighed og fritoges for Landgilde. Gaardene i Jernvedlund og Bøel blev atter Adelbursgaarde, medens Gaarden i Tjæreborg blev ombyttet med en i Darum, vel sagtens fordi Herredsfogden nu endelig gjorde Fordring paa at blive fri for Adelbursholdet. Dybvadgaard erstattedes af Store Businggaard (?) i Nørre Horne Herred."

Fra nettet:
https://www.ronlev.dk/webdokumenter/fra_bryndum_sogn_aeldre_og_nyere_minder_ved_gaardejer_karl_hansen_gjesing_1915-1918.pdf

Store Businggaard ligger i Bryndum sogn, Nørre Horne herred, men det hjælper jo ikke stort vedr. Stauning.

Hilsen Ruth