Opslag i militære arkiver - kan nogen hjælpe?

Startet af Lise Tauber, 14 Aug 2018 - 17:02

Forrige emne - Næste emne

Lise Tauber

Hej

Christen Andersen Højgaard født 1744 Sahl Sogn, Ginding Herred. (i nærheden af Vinderup i Salling)
Hans far var fæstebonde Anders Lauridsen Højgaard (ca. 1700 - november 1771)
I 1771 var Christen anklaget i en retssag om noget stjålet rug på herregården Rydhave. På det tidspunkt var Christen soldat i det Mønske Regiment, der havde garnision i Rensburg.
Jeg har forstået, at der ikke findes bevarede justitsprotokoller for regimentet fra 1771-1773, men kan man på anden vis finde ud af, hvornår Christen begyndte som soldat, og hvornår han stoppede?
Christen blev senere fæstebonde af gården, og han blev selvejer i 1796.
Derfor resonerer jeg, at han må have overtaget efter sin far, som døde i 1771 (selvmord) eller i hvert fald efter moderen, som døde i februar 1777. Christen blev gift 22. maj 1783.
Det vil være helt perfekt, hvis man også kan finde ud af, hvornår Christen overtog gården?

Jeg håber det er oplysninger nok.

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Lise Tauber

A-M Jørgensen


Vinderup Egnshistoriske Arkiv har justitsprotokol i kopi.

Der er også noget om Højgårdsslægten.

https://arkiv.dk/soeg?searchString=H%C3%B8jg%C3%A5rd-sl%C3%A6gten&arkiv=333

Når du går ind på korntyveri, kan du klikke på yderligere indhold.

venlig hilsen Anne-Marie

Lise Tauber

Hej Anne-Marie

Tusind tak for dit link. Jeg fandt desværre ikke noget, som jeg ikke allerede har fat i.
Jeg har en kopi af protokollen over retssagen.

Det jeg mangler er oplysninger om Christens soldatertjeneste. Hvornår den begyndte, og hvornår den sluttede ;o)
Hvor kan jeg finde de oplysninger?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Lise Tauber

Mikkel Eide Eriksen

Hej Lise

Måske kan disse hjælpe:

Møenske geworbne Infanteriregiment
Auditøren ved Møenske geworbene Infanteriregiment

Regimentets stambøger har oplysninger om tjenestetid, og straffebøgerne om de straffe som soldaterne blev underlagt.

Auditøren var retsbetjent for regimentet, og har således justitsprotokoller, skiftesager, osv.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986