Hjælp til opslag i Mormonernes database (som medlem af kirken)

Startet af Christopher Emil Hagedorn, 22 Aug 2018 - 20:23

Forrige emne - Næste emne

Christopher Emil Hagedorn

Hej!

Min ane Johanne Frederikke Dorthea Frederiksdatter kaldes ved alle folketællinger fra Rendsborg, og ved sin vielse 1831 kaldes hun 27 år gammel "efter forevist dåbsattest".

Hun antages født 1803-04 i Rendsborg.

Mormonerne har en digital kopi af den ene af Rendsborg-kirkernes kirkebøger, men man skal være medlem af mormonkirken for at se billederne online.

Det er denne film:
https://www.familysearch.org/search/film/102744585?cat=384043
Jeg kan ikke linke direkte til et relevant opslag, da jeg jo ikke selv kan bladre i bogen :(

Faderen muligvis enten snedker Friedrich Neffsager eller skrædder Friedrich August Wahl. Vil meget gerne have dette be- eller afkræftet.

Hvis nogen ville se efter min Johanne Frederikke Dorthea Frederiksdatters dåb 1803/1804, så ville jeg blive mægtig glad!

Mange venlige hilsner,

Christopher E. Hagedorn


Christopher Emil Hagedorn

Aha!

Har fundet hende konfirmeret 1821 i Århus; hun er uægte datter af Margrethe Jacobine Abel Gympelm; faderen murersvend Frederich "Nachleben" [vist misforstået af præsten som et navn] i Kiel.
Født i Rendsborg 29. august 1804.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128480#173228,29111113

Jeg er stadig meget interesseret i at se dåben i kirkebogen. Nu ved vi i det mindste hvornår, hun er født!

Cay-Erik Geipel

Her har du en dåb af en Johanna den 2.9.1804 (født 29.8.) Men der er flere urimeligheder. Fonavnene stemmer ikke helt overens og moderens og faderens navne heller ikke. Men det var den enste fødsel af en Johanna den 29.8.1804 i Rendsborg.
Kilden er "Ancestry"

Nr. 133
Johanna Friederica Christina
Der Maurergeselle Johann Hinrich
Delmdehl u. s. (seine) Fr. (Frau) Margaretha geb. (det er blevet mistydet til "Gympeln")
Carsdorff Leuste (eller Lenste)
Gevattern
1. Frau Johanna Elisabeth Hulborn (eller Gulborn)
2. Jfr. Clara Friederica Mordhorst
3. ... Hans Christian Benn (eller Bann)

Denne dåb er altså et ægte barn og faderen hedder ikke "Friedrich"
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Holsten, , Rendsburg Købstad, Lilienstraße 595, , 750, FT-1803, c1240
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Margarethe Jahrstorff     60     Witve      Hausmutter      Ernährt sich mit Waschen       
Johann Hinrich Delmdahl     33     Verheir.      Schwiegersohn             
Margarethe Jahrstorff     21     Verheir.      Tochter             
Johann Hinrich Delmdahl     2     Unverheir.      Enkelsohn             
 


Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Christopher Emil Hagedorn

#4
Hej Cay-Erik! Tusinde tusinde mange tak skal du have for at kigge efter for mig, og for den fine afskrivning. Og billedet!
Simpelthen bare herligt, det er rigtig pænt af dig.

Jeg kan ikke klandre dig for, at kirkebogen så ikke giver klart svar  ;)

Tak også for at jeg nu ved, hvor jeg kan finde de her kirkebøger! De er nemlig heller ikke på Archion.de.

Nu tænker jeg bare højt.

Mærkeligt, mærkeligt, mærkeligt...

Det er godt nok en fødsel samme dag i samme by... men det giver altså ikke mening i mit hoved, at hun ellers lever hele sit liv som en Frederiksdatter! Og slet ikke at hun konfirmeres som uægte, hvis hun er født og døbt som ægte...

Ved Johannes vielse 1831 og begravelse 1871:
- "Pigen Johanne Frederikke Dorthea Fridriksdatter, 27 Aar efter forev: Dåbsattest"
- "Johanne Frederikke Dorthea Pedersen födt Frederiksen (...) 67"

Begge disser kilder bekræfter mellemnavnet Dorthea, efternavnet Frederiksdatter/sen, og fødselsåret 1804.
Hun ses ved folketællinger som født varierende 1803-1805, og i 1845, -50 og -55 nævnes hun som født i Rendsburg.

Så kunne den dåbsattest nævnt ved hendes vielse være en rigtig dårlig afskrivning?
Og måske fremviste hun samme dåbsattest ved konfirmationen?

Det må i min optik være hende der bliver konfirmeret 1821 i Århus. Det giver mig ekstra bekræftelse, at hun er tj.pige for en skipper; hendes senere mand arbejdede som karl i en butik der solgte grovvarer til skibe! Så hun er sikkert blevet sendt i byen efter varer, og har der mødt karlen i butikken og forelsket sig i ham. (Eller han i hende.)

Så hvis vi antager, at dåbsattesten er en dårlig afskrivning hvor "Margarethe gebl. Jarsdorff Lense" er læst som "Margarethe Abel Jacobine Gympeln", og "Christina" er læst som "Dorthea", og faderens fornavn "Johann" er overset og hans mellemnavn "Hinrich" læst som Friderich".... Ja, så kunne det passe sammen.

Men "problemet" er så, at der rent faktisk findes en Margarethe Abel Jacobine Gümpel(n)!

Hvis moderens navn ved konfirmationen er korrekt, så er det vel hende her:

Holsten, Kiel Købstad, 4. Quartier, Schumacherstrasse 86, FT-1803
Margarethe Abel Jacobine Günbel[sic], tjenestepige, 20 år

Og det kunne da give fint mening med dennes søster her:

Slesvig-Holsten, Rendsburg Købstad, Rosenstrasse 457, FT-1803
Anna Margarethe Gimpel, husholderske, 24 år

Så måske er min ane født i Rendsburg, men døbt i Kiel?

Eller måske endda døbt i Glücksburg, hvor disse to kunne være født. Der er i 1803 en urmager Johann Beniamin Gümpel med kone og børn, hvor det netop passer fint ind at de ældste døtre er frarejst for at tjene.

Eller måske er fødselsdatoen ved konfirmationen bare forkert... Det ville vel være mere sandsynligt, end at alle de navne skulle være læst forkert, samt det med uægte vs ægte, etc...

Jeg tænker som sagt mest bare højt nu...

Det ser ud til, at jeg må købe mig et bette abonnement til Ancestry, og selv undersøge sagen nærmere.

Endnu en gang mange tak for hjælpen Cay-Erik!

Christopher Emil Hagedorn

Ahhhhh det er jo kirkebogen for Evangelische Kirche Neuwerk i Rendsburg!

Så før jeg bliver alt for forvirret, skal jeg selvfølgelig også have tjekket Sankt Marien Kirche.

Det er nok ikke sådan et mysterie alligevel.