Hjælp til opslag kirkegårdsbøger på Landsarkivet i Aabenraa

Startet af Vagn Hansen, 27 Aug 2018 - 15:29

Forrige emne - Næste emne

Vagn Hansen

Kære DIS-forum læser.

Vi havde en yngre bror Bent Lundskov Hansen født den 23.5.5 1947 I Skærbæk Sogn, Tønder amt og død samme sted efter nogle få timer.

Hans begravelsesregistrering findes på opslag 170,6 i KB for Skærbæk Sogn.

Vi har været i kontakt med kirkegårdskontoret i Skærbæk for at få oplyst, hvor han blev begravet, men de meddeler:

Kære Vagn.

Så har vi været i forskellige gravstedsbøger mv. og kan ikke finde noget om din bror Bent.

Vores kirkegårdsleder Jens Madsen, siger at de gamle kirkegårdsbøger er på landsarkivet og der kan du måske finde det.

Gravstedet har nr.: RK 78, nr. 08-09.

Håber det lykkes for dig at finde frem til noget.

Kordegn Skærbæk Sogn



Jeg håber meget, at der er en venlig sjæl, som skal en tur på Landsarkivbet i Aabenraa ved lejlighed og som vil forsøge at hjælpe med opslag i omtalte kirkegårdsbog og afskrive/affotografere registreringerne på vor bror Bent Lundskov Hansen's begravelsesregistrering.

Mvh, Vagn Hansen, Billund

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Vagn Hansen

Hej Gitte.

Som du allerede selv har opdaget er det netop dette opslag 170,6 som jeg kan finde vedr. bror Bent.

Når der i "Hjælp til opslag" henvises til Gravstedet har nr.: RK 78, nr. 08-09, så er dette vores familiegravsted, hvor vi formodede, at vores bror Bent var begravet. - Det var dette gravsted, vi som børn ofte besøgte om søndagen sammen med vore forældre.

En forespørgsel til kirkegårdskontoret og graver har dog ikke bekræftet dette, hvor jeg/vi søger om jeres hjælp.

Mvh, Vagn

Hans Chr. Baagøe

Hej

Hvis følgende navn er en af dem, du husker som en i din familie, så er det stadig Jeres familie, der har gravstedet i Skærbæk:

S RK 78 08-09
Anker Hansen
09-07-1913
10-07-1974

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Vagn Hansen

Hej Hans Chr. Baagøe.

Ja, det er korrekt. Det er vores far, du har fundet og du vil også finde vores mor Valborg Hansen 15-2-1913 - 20-12-1998 på samme gravsted.

Mvh, Vagn

Vagn Hansen

Kære DIS-forum læsere.

Bendt Lundskov Hansens begravelses plads er nu fundet.

Kirkegårdskontoret i Skærbæk henviste mig til Landsarkivet i Aabenraa, hvor gravstedsbogen fra Skærbæk Sogn var afleveret, men da de heller ikke kunne hjælpe, blev jeg henvist til Rigsarkivet i København, som her til aften kom med denne overraskende  oplysning:


Kære Vagn Hansen

Tak for din henvendelse. Desværre fremgår det af gravregistret for Skærbæk menighedsråd (D7), at din bror ikke er begravet i familiegravstedet, men RK 44-7C.

Med venlig hilsen

Leif Hansen Nielsen


Nu kan det så blot undre os, hvorfor vi i så mange år besøgte og lagde blomster på et gravsted, som vi troede, var vor bror Bendts sidste hvilested. - Begge vore forældre, som ligger begravet i "familiegravstedet, er begge døde, så dem kan vi ikke spørge! - Vi må blot undres og igen konstatere, at livet og slægtsforskning især er fulde af overraskelser!

Tak for bidrag til dette lille mysterium vedr. bror Bendts gravsted.

Mvh, Vagn Hansen, Billund

A-M Jørgensen

#6
fejl

Vagn Hansen

Kære alle på tråden.

For ikke så længe siden fik jeg fra Rigsarkivet i København en kopi fra gravstedsbogen fra Skærbæk og denne viste ikke overraskende, at både vores bor Bendt Lundskov Hansen (død 1947) og vores far Søren Anker Hansen (død 1974), var registreret begravet i samme gravsted nr. RK 44-7C. - Vores mor Valborg Johanne Hansen (død 1998) ligger i samme gravsted, som i mellemtiden (altså mellem 1974 og 1998) har fået et nyt gravstedsnummer  RK 78, nr. 08-09.  Man har tilsyneladende haft et problem med registreringen mellem de to perioder med forskellige gravstedsnumre!

Jeg har forelagt min teori for graveren i Skærbæk, men har endnu ikke fået nogen tilbagemelding og behøver det heller ikke. De mange kirkegårdsbesøg gennem vore børnedage var altså ikke forkerte.

Men tvivlen om, hvem der ligger begravet i vores familiegravsted, er løst og det var trods alt det væsentligste for os!

Endnu en gang tak for jeres bidrag.

Mvh, Vagn Hansen, Billund

Christian Konstmann Autzen

Hej Vagn

Min hustrus morfar, Christen Thomsen Mærsk, var kirketjener og graver ved Skærbæk kirke gennem 30 år, så det er nok ham, som også begravede din kære bror.

Desværre så døde han i 1963, så ham kan vi jo så ikke spørge mere.

Mange hilsener - og dejligt at du fik opklaret din sag  :)

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.