Oluf Nielsen i Ventrup [1578 - 1653]

Startet af Marc Andersen, 31 Aug 2018 - 17:18

Forrige emne - Næste emne

Marc Andersen

Godaften på forummet.

Først lidt slægtshistorie..
Jeg har for nyligt set lidt nærmere på en del af min mors slægt fra Sjælland. Dette har ledt mig tilbage til nogen af de ældre østsjællandske gårdmandsslægter, centreret omkring sognene Tune, Greve og Karslunde.
Mere specifikt fæsteren Oluf Nielsen fra Ventrup i Greve Sogn. Det jeg søger er eventuelle oplysninger om hans herkomst.

Jeg ved pt. følgende:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Oluf Nielsen blev født på gården Ventrup i år 1578, og døde sammesteds i 1653.

I en ret tidlig alder fik han fæste på fødegården Ventrup.
    - Ventrup var en propriætærgård i Greve/Karlslunde Sogn, og slægten som drev den har formodentligt været velhavende.
    - Fra 1569-1594 var gården ejet af Otto Johansen Brockenhuus (1529-1594), som var kannik ved Roskilde Domkirke.

Efter fæstet blev Oluf gift med Anna Olufsdatter (1585-1653), som var gårdmandsdatter fra nabobyen Karlslunde.

Sammen fik parret 5 overlevende børn, hvoraf jeg selv er efterkommer af det ældste, sønnen Niels Olufsen (~1604-1690).

Oluf Nielsen og Anna Olufsdatter døde begge i året 1653.
    - De blev begravet i gulvet i Greve Kirkes våbenhus og deres børn nedsatte en stentavle over graven.
    - Igen en kraftig indikation på at slægten (på dette tidspunkt hvertfald) har været ret velstående.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
.. Så min interesse er igen, om det mon er muligt at finde ud af yderligere oplysninger om Oluf Nielsens herkomst??


Ser man på den ret kendte stentavle fra Greve Kirke, fremgår der følgende oplysninger:

Citat"Oluf Nielsen, født i Venterup 1578, død 28. Aug. 1653 i sin Alders 75. Aar, og hans Hustru
Anna Olufsdatter, født i Carlslund 1585, død 12. Marts 1653 i sin Alders 68. Aar 
(...  Sønner,  tre  Døtre). 
Stenen er bekostet 1654 af deres  .  .  .  børn og Svogre og tilhører dem og deres Arvinger.
"

Hvertfald ifølge folderen om Greve Kirke fra 1946.

Kigger man nærmere på et billede af selve tavlen: https://da.wikipedia.org/wiki/Greve_Kirke#/media/File:Gravsten_GreveKirke_Vaabenhus.jpg ,
er det dog tydeligt at der må stå en del mere end det.
Hvad er den resterende tekst??

Søger man på Oluf Nielsen på Google, finder man noget i retning af...
"Oluf Nielsen nævnes som fæster af Ventrupgården første gang i 1606 og sidst i 1653. Han har således drevet gården i 47 år, og efterfulgtes som fæster af Melchior Olsen.."
Det er altsammen vældig fint. Men ser man på regnskaberne for Roskildegård Len, forekommer Oluf som fæster af Ventrupgård allerede i 1603:

Citat Tsune Herridt:  Oluf Nielsen i Venterup..
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20167158#297100,60898359

Ser man på jordebøgerne for Roskildegård Len er den ældste fra 1601. Her findes følgende fæster:

Citat”Wenterup:  Mett Nielsis [Mette Niels’ enke]”
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20167158#297130,60910362


Så her er min sammendragelse:

● Da Oluf Nielsen selv var født i Ventrup, vil det være en ret oplagt antagelse at han var søn af den tidligere fæster på stedet.

● Denne fæster har altså heddet Niels og må have været død tidligt, før jordebogens optegnelse i 1601.
    - Hans enke, Mette, har da haft gårdens fæste, men har senest 2 år efter afhændet det til deres søn Oluf Nielsen.

● Oluf har i 1603 været ca. 25 år gammel.
    - Det passer derfor godt, kronologisk, med at han ca. samtidig er blevet gift, og i 1604 har fået sit første barn.

● Så Oluf har altså haft Ventrupgård i fæste i omkring 50 år. I sit ægteskab fik han 5 (overlevende) børn:
     -        Niels Olufsen        [~1604 – 1690]
     -        Mette Olufsdatter  [~1609 – 1688]
     -        Karen Olufsdatter [~1615 – 1687]
     -        Anne Olufsdatter  [1619 – 19/5-1654]
     -        Melchior Olufsen  [~1620 – 1691]



Men hvem var Oluf Nielsens forældre??
Ser man på sider som geni eller myheritage anføres en "Niels Lauritzen" som far, men det er næppe videre troværdigt. Hvorfra kommer den viden?
Andre steder anføres det at Oluf Nielsen skulle have været herredsfoged. Det er selvfølgelig muligt. Men igen, hvorfra ved de det?? Er der noget om sagen?

Enhver form for hjælp videre i sagen modtages med stor tak.

Med venlig hilsen
Marc Andersen

Bjørn Marcher

Hej Marc,

Altid rart at få kontakt med familien, om end det er lidt langt ude her!  Oluf Nielsen er min tip9-oldefar.
Datteren Anna Olufsdatter blev gift med Oluf Lauritsøn Huulegaard, hun er født omkring 1619, bedømt ud fra alder ved død og det er så min gren af familien.

Kilderne er jo meget sparsomme derfra, og jeg har mest sekundære kilder.

Jeg er enig i at slægten, der forpagtede gården formentlig har været velhavende, det var en stor gård og datteren Anna blev gift ind i den velhavende Huulegaard slægt. Der er en tråd om Huuelgaard'erne her https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,83558.0.html, hvor Venterup også kort er nævnt flere steder.

I en bog om Greve og Kildebrønde sogns Historie, 1967, af Wilhem von Antoniewitz, gennemgås fæstere på de forskellige gårde, også Ventrupgaard. Her nævnes Melchior Olufsen som den første, som fæster fra før 1664 til 1691. Det giver altså ingen oplysninger om Oluf Nielsen.  Som jeg ser det, har WvA lagt vægt på fuldstændig kildedokumentation.

Kilderne ellers er sparsomme, måske har du set denne : http://dk-rock.dk/slaegt/2598.html  men også en sekundær kilde uden angivelse af de primære kilder.

Jeg har ikke set Oluf Nielsen nævnt som herredsfoged, eller som søn af en Niels Lauritzen. Ja, det er muligt i denne samfundsgruppe af storbønder, men lad os få noget primær dokumentation frem før vi drager konklusioner.

mange varme hilsener


Bjørn


Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bjørn Marcher

Hej igen Marc,


med hensyn til herredsfogeder kan jeg google frem, at der findes en bog:

Titel:     Om Tune Herreds tingsteder og herredsfogeder
Af :        Poul Hansen
Fra:       Københavns Amt, 1954, S. 28-78

måske vi kan finde oplysninger om Oluf Nielsen og for den sags skyld også om sønnen Melchior Olufsen, der også nogle steder angives som herredsfoged. Mon ikke det Kgl. Bibliotek har den?

Jeg henviste til en laaaang tråd om Hulegård slægten, mere nøjagtigt omtales Oluf Nielsen her omkring https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,83558.360.html .

Stentavlen kan være interessant, der er nemlig flere tilsvarende i Hulegårds slægten - jeg har opfattet dem som udført nogenlunde samtidig for at vise Hulegård'ernes velstand og indflydelse. Der er en i Allerslev kirke:

" Gravsten. 1) O. 1654. Laurits Olufsøn Hulegaard, Kirkeværge til Allersløf Kirke, »boet i sin fæderne Gaard i 12 Aar og levet i godt Ægteskab med sin Hustru i 11 Aar« (seks Børn), død 1. April 1653 i sit 33. Aar, og Hustru Anne Olufsdatter, født i Venterup, død 19. Maj 1654 i sit 35. Aar. Stenen er bekostet af hendes Brødre og Søstre og hører dem og deres Arvinger til samt af hans Broder Oluf Olufsen i Querckebye. Ølandsk Kalksten, 174 x 86 cm, med fordybede Versaler. I Skibets Gulv. "

Jeg må sige til alt, at der er ikke noget der peger bagud i tiden. Men måske kan du finde spor fra de kilder jeg har angivet.

venlig hilsen


Bjørn

Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anders B. Christophersen

Hej Marc
Også jeg har Oluf Nielsen som ane.
Du spørger til teksten på stenen jeg har stående i mine notater:


I "Aarbog Historisk Samfund for Københavns Amt 1914" i "Gamle Gravsten i Tune Herred ved Lærer V. Mortensen, Karlslunde side 54 er indskriften:

HERVNDER LIGER BEGRAFVEN ERLIG OC
VELAGT MAND SALIG OLUF NELSEN BARNFØD
I VENTERVP 1578 OC DØDE SALIG I HERREN
DEN 28 AVGVSTI 1653 I SIT ALDERS 75 AAR
DISLIGST HVILER HER VNDER HANS SALIGE
HVSTRV ERLIG OC FVDFRYCTIG QVINDE
ANNA OLVSDAATTER FØD I CARLSLVND
1585 OC FIK IT SALIGT ENDELIGT DEN 12
MARTII 1653 I SIT ALDERS 68 AAR OC
HAFVE DISSE SALIG MEN......................  I
VENTERVP OC LEFVET ........................ ER
LIGT EGTESKAB TILSAMMEN ......      OC
ERE VELSIGNEDE MED ..............................
OC TRE DØTTRE GVD GIFVE DENNEM
MED ALLE VDV ................ EN ...............
OC ÆREFVLD OPSTANDELSE

DENNE STEN HAFVE DERIS
BØRN OC SVOGRE TIL DE......
FORÆLDRIS ÆRE OC .............
KOSTE OC HOK DEM OC DERIS
ARVINGER TIL ROS

Med venlig hilsen
Anders B. Christophersen


Marc Andersen

#4
Hej Bjørn og Anders

Først og fremmest, tusind tak for jeres oplysninger og svar.


Jeg har nu fået lånt den omtalte bog fra det kgl. bibliotek.
Der er dog ikke umiddelbart noget som tyder på, at slægten fra Ventrupgaard skulle have haft med herredsfogede-embedet at gøre.

Men i tilfælde af at nogen senere skulle komme til at mangle oplysninger, har jeg angivet det hele i hovedtræk nedenfor:

Nedenfor angives informationer fra bogen:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
● Tingstedet i Tune Herred lå i Tune på skellet mellem sognene Tune og Snoldelev-Hastrup. Der har tillige været udlagt gårde i Tune by til
   fogedens underhold, men dog vides kun at én også skulle have boet der fast.

Listen over kendte herredsfogeder i Tune Herred (og fra 1687 også Ramsø Herred) er som følgende:

Citat*/*  1454:  Lasse Olufsen
   Juni 1454:  Jep Leth
   Juni 1461:  Jep Hemmingsen
14/11-1501:  Oluf Hemmingsen. Bosat i Baldersbrønde. Var stadig foged d. 21/10-1512.
23/02-1548:  Peder Sejersen. Bosat i Salløv, Snoldelev Sogn.
15/02-1586:  Hans Andersen. Bosat i Solrød.
23/08-1588:  Søren Fog. Bosat i Roskilde, men fæstede Kappelevgaard i Kildebrønde Sogn. Var stadig foged d. 20/12-1603.
16/07-1607:  Peder Lytzow. Borger i Roskilde. Blev valgt på samme dato, og tildelt retten til landgildet for ovennævnte Kappelevgaard.
                     Var stadig foged i 1613.
1616-1619:  Jens Skøtte. Bosat i Roskilde. Overtog embedet i 1616, efter flere år som herredskriver, og havde det frem til 1619.
1619-1628:  Hans Eskildsen. Bosat på Kappelevgaard. Blev 1628 afsat grundet at han:
                    ".. i Drik og Sværgen stedse lader sig befinde og desuden tiltales således for gæld", og måtte derefter forlade sin gård.
1629-1632:  Oluf Nielsen Fugl. Bosat i Tune, og tidligere herredsskriver. Død før 23/10-1632.
1632-1638:  Laurits Jacobsen.
1638-1672:  Mads Jensen. Bosat på Kappelevgaard, og senere i Tune by. Fraflyttede til Roskilde under Karl-Gustav Krigene 1657-60.
                     Begravet 02/11-1672 i Roskilde.
1673-1684:  Hans Jacobsen. Havde været viceherredsfoged siden 31/12-1669. Blev tildelt en ikke-attraktiv gård i Vindinge som fogedgård.
1685-1702:  Peder Olsen Unger. Udnævnt som foged i Tune d. 27/01-1685 og blev den 24/12-1687 også herredsfoged for Ramsø Herred.
                     Disse hverv forblev sidenhen slået sammen. Han blev begravet i Roskilde d. 27/10-1702.
1702-1713:  Casper Richter.
1713-1719:  Poul Rhodius. Udnævnt 18/8-13, og blev 16/01-17 også byskriver i Roskilde. Begravet i Roskilde d. 19/9-1719.
1719-1734:  Olaus Holst. Udnævnt foged fra d. 29/9-1719, tillige byskriver og rådhusskriver i Roskilde.
                    - Disse hverv fulgte efterfølgende med embedet frem til 1813.
1734-1755:  Morten Hartmann (~1686-1780). Udnævnt d. 15/10-1734. Var rådmand i Roskilde.
1755-1779:  Peder Friis (~1727-1811). Udnævnt d. 24/10-1755. Var rådmand i Roskilde og blev senere borgmester sammesteds.
1779-1793:  Christian Lyders. Udnævnt 31/10-1779.
1793-1813:  Nicolai Christian Leigh. Udnævnt 27/9-1793.
1813-1853:  Niels Blume (1780-1853). Udnævnt 03/6-1813.
1853-1855:  Frederik Stenfeldt Seidelin (1824-1917). Senere prokurator i Vejle.
1855-1880:  Frederik Emil Elberling (1804-1880). Udnævnt d. 26/7-1855.
1880-1907:  Nicolaj Poul Nyholm Petri (1830-1913). Udnævnt 30/8-1880.
1907-1919:  Christian Aure Ricard (1866-1927). Udnævnt d. 9/11-1907. Embedet nedlagt d. 01/10-1919.

[Fra: Hansen, P: Fra Københavns Amt: Om Tune Herreds Tingsteder og Herredsfogeder, s. 28-38. Historiske samfund for Københavns Amt, 1954]

Så igen, er der altså ikke noget tegn på at hverken Oluf Nielsen eller sønnen Melchior skulle have beklædt embedet som herredsfoged. At folk alligevel visse steder anfører det, må derfor skyldes fiktive oplysninger.

Gennem et par hurtige kig i Tune Herreds justitsprotokol (1657-1661), kan jeg dog se Melchior Olufsen forekommer som tingmand d. 11/9-1660: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20651707#316352,64913552
Så noget har han da haft med retsvæsenet at gøre. Omend der er godt stykke vej fra rollen som tingmand til herredsfoged.

Med venlig hilsen
Marc


Ulla Elsted Jensen

Hej Marc og Bjørn

Jeg er faldet over denne tråd, og har læst den med stor interesse.

Jeg har haft en stærk mistanke om, at Oluf Nielsen og Anna Olufsdatter som mine aner.
Jeg har Niels Olufsen i Mosede som min ane - som tip-7 efter min farfar og som tip-8 efter min farmor - men jeg har ikke kunnet finde en afgørende dokumentation for at de er Niels's forældre. Ikke ud over, at Oluf en enkelt gang er fadder Niels, og at Niels's hustru Kirsten tit er fadder for Melchior.
Jeg har for en del år siden set Poul Hansens hæfter på arkivet i Roskilde, og set bemærkningen om "Niels Ventrup" - men hvor stammer den mon fra? en skatteliste?
Mit spørgsmål er, om min antagelse om Niels er rigtig - har nogen af Jer funder mere om dette?

Jeg har også for ca. 7 år siden været i Greve kirke, og fotografere gravstenen - desværre er den meget blankslidt i højre side. Det er rigtigt dejligt her at få en ældre afskrift af teksten - det har jeg selv søgt forgæves efter - og teksten passer helt med det, jeg selv forsøgte at tyde - her er bare mere med.

Det er også interessant, at I har gjort op med myten om, at Oluf skulle have været herredsfoged - den er jeg også stødt på.
Den fine gravsten får mig til at tænke på, om han måske har været kirkeværge??

Venlig hilsen Ulla

Bjørn Marcher

Hej Ulla,


Vi er langt tilbage, så alle oplysninger skal lige tages med en sund skepsis, men det kan jo sagtens være korrekt:
Se på http://dk-rock.dk/slaegt/2600.html som jo støtter din formodning. Men en fuld dokumentation er det vel ikke.


Til gengæld er det nærliggende at en Oluf Nielsen, der får adskillige børn, også har en Niels Olufsen blandt sine sønner. Og da Oluf har en god økonomi, er det nærliggende at en søn Niels bliver fæstebonde. Fadderskaberne tyder jo på en familiemæssig sammenhæng, så din antagelse lyder meget sandsynlig. Marc støtter den tydeligvis i sit sammendrag. 

Både Venterupgård (med Oluf Nielsen) og Lundemosegård (med Niels Olufsen/Olsen) var fæstegårde under Bidstrup gods, så samme godsejer, igen noget der kan støtte et familieskab. I bogen Greve og Kildebrønde sogns Historie, 1967, af Wilhem von Antoniewitz, er ikke angivet noget slægtsskab, men som tidligere nævnt tror jeg forfatteren lagde stor vægt på sikker dokumentation.

Så jeg ser intet der taler mod din antagelse.... og kan ikke lige pege på supplerende kilder.

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Ulla Elsted Jensen

Hej Bjørn

Tusind tak for dit svar.
Jeg er meget enig i, at det er vanskeligt at finde kilder så langt tilbage - det er til gengæld spændende hvis det lykkes.
Og der er faktisk et par små spor i det link du har sendt med:

"I 1629 og 1630 er han nævnt som Niels Venterup (landsby i Greve). . . Fæstede i 1629 en gård i den del af Mosede, som lå i Greve Sogn"

"Niels blev gift med Kirsten Jensdatter den 15 Jan. 1635 i Greve Sogn"

Spørgsmålet er bare, hvor disse interessante oplysninger er fundet? Mon det er under regnskaber fra Roskilde len / Roskildegård len, som Marc også har henvisninger til? Det er da værd at se nærmere på.
Jeg mener, at Bidstrup gods først bliver oprettet i 1661, da kongen overdrager Roskilde len som en gave til staden København [i følge bogen: Bidstrup, byens gods 1661-1931].

Det er også interessant med den præcise bryllupsdato i 1635 - hvor mon den er fundet??

Venlig hilsen Ulla

Ulla Elsted Jensen

Hej Marc og Bjørn

Nu har jeg kastet mig over lensregnskaberne fra Roskildegård - og det gav gevinst.
I ekstraskattemandtallerne 1628 - 1632 har jeg fundet Niels Olufsen i Mosede - og ja - 1629 [ao opslag 6] og 1630 [ao opslag 49] kaldes han "Niels Ventterup" - og siden Niels Oluffsøn. Det var altså helt korrekt, så nu skriver jeg hans forældre ind med rimelig stor sandsynlighed.

Jeg har også kigget i Greve kirkebog efter Mette og Karen Olufsdøtre. Desværre har jeg ikke fundet dem med deres patronym.
Karen og Jens Nielsen har ganske interessante faddere, ved de 5 børn, jeg har fundet: Oluf Nielsen i Ventrup, Anne og hendes mand Lauritz Olufsøns i Hulegaard, Mette og hendes mand Oluf Knudsøn og Kirsten Niels Olufsøns - så det peger jo ret stærkt mod deres slægtskab.
Mette og hendes mand Oluf Knudsen optræder hyppigt som faddere for Niels Olufsen - det er knapt så stærkt.
Kender I andre kilder til disse formodede søstre: Mette og Karen?

Jeg fandt også et par spor omkring herredsfogederne:
1. I Roskildegård, Jordebogen 1633-1657 står flere gange om Oluff Terkildsøn på Kappelevgårdene at han er herredsfoged:
1640-1641 [ao opsl. 159] står bare hans navn
1641-1642 [ao opsl. 245] står, at gården er "udlagt til Herredsfogedgaard"
1643-1644 [ao opsl. 283] "Olluff Torkildsøn Herritz Fougett
1644-1645 [ao opsl. 323] står det samme
Jeg har ikke fulgt ham videre frem - men det er lidt interessant, for han står ikke i den liste du Marc har vist først i tråden.

2. I ekstraskattemandtallet 1628 - 1632 faldt jer over nogle bilag på opslagene 158, 159, 160, 163, 164 og 165. Her er en opremsning - meget ens - af hvem der er herredsfogder i Roskildegårds område. På de angivne opslag er det Oluff Nielsen Fugl, bosat i Tune, der er herredsfoged i Tune herred. Måske kan der findes mere . . .

Venlig hilsen Ulla

Claus Lellinge

Hej Ulla.
Kan du ikke lige give linket til opslaget i 1629 og 1630? - Jeg kan ikke lige finde frem til dem.

Marc Andersen

Hej Ulla

Godt at se der er flere som beskæftiger sig med emnet også! Jeg stod selv i samme situation med tvivl i forhold til Niels Olufsen, og hvorvidt han rent faktisk var søn af fæsteren i Ventrup. Men som du også selv nåede frem til, omtales han ganske rigtigt som "Niels Ventrup" de føste par år af sin fæstetid. Så for mig er der ikke længere megen tvivl der.

Claus, jeg sender her et link til Roskildegårds Ektraskattemandtaller i 1629:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20167158#297139,60913043

Angående Oluf Nielsens øvrige børn, tror jeg det er svært at fastslå noget med fuldstændig sikkerhed, udover at de havde datteren Anne Olufsdatter som døde i Allerslev. Men ifølge stenen i Greve Kirke, skulle der jo have været 3 døtre i alt. Og derudover at de havde sønnen Melchior Olufsen, som senere overtog fæstet på Ventrupgård.
Men reelt set kunne der jo have været flere sønner også. Det virker f.eks. mærkeligt at der ikke figurerer en Oluf Olufsen også.

Mvh. Marc

Marc Andersen

Hej igen Ulla

Angående fogedsembedet ved jeg ikke nærmere.
Har blot indskrevet hvad der stod i bogen, og tilføjet et par enkelte fødsels/dødsår ud fra kirkebøgerne. Men kan godt se du har ret. Det er interessant, og kunne tyde på at den oprindelige forfatter Poul Hansen har overset nogle ting.

Som jeg læser det, er det breve udfærdiget af herredsfogeder og skrivere. Hvad de præcist omhandler ved jeg ikke, men kan hvertfald læse følgende:

Opslag 160: "Ollúff Nielsen Fúgll i Túune , herritzfoegitt i _ [Tune] herritt, Lauritz Jacobsen i Roschild herritzchriffúer ibm giórer witterligt at aar effter Christi fódsell 1630. Tisdagen Den 2 November. paa for¨: Herritzting..." (https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20167158#297139,60913197)

Opslag 289:  "Laurs Jacobsen ude Roskilde, herritz fogits udi Túune Herridt, och Peder Nielsen herridtz shriffúer Giór Witderligt at... 1632 Tisdagen dend 13 Martÿ paa Fortl ting Var..." (https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20167158#297139,60913326)

Hvilke jo allerede tilføjer visse oplysninger der ikke forekommer i bogen:
● Lauritz Jacobsen var bosat i Roskilde, og forinden embedet som herredsfoged havde han været herridsskriver for Tune Herred.
● At Oluf Nielsen Fugl har forladt embedet tidligere end først angivet.

Så der nok flere informationer at hente. Listen kan jo derefter opdateres, hvis det skulle have relevans.

Mvh. Marc

Ulla Elsted Jensen

Hej Marc

Tak for dit svar. Jeg er meget enig med dig omkring Oluf Nielsens børn, at Anne, Niels og Melchior er ret sikre, og de mange "kendte" faddere til Karens børn, peger også ret overbevisende på hendes slægtskab. Mette og hendes mand er ofte faddere, men her savner jeg lidt mere tydelige fund.

Jeg er også enig i, at det kun er antallet af døtre (3), vi kan tyde på gravstenen - der kunne godt være flere sønner.
Jeg har grublet en del over dette skifteuddrag, fra Aurelia Clemonts hjemmeside:

Apelona Olsens i Solrod     d.27 Dec 1690/13 Feb 1691                pg 357 #22
HUSB:    Hans Olsen (dod)
CH:      Ole Hansen Vendterup i hiemme, Solrod, of age
         Ole Hansen Hulegaard (dod) = ... = 2. Niels Hansen i Cappelof
            CH:
         Lars Hansen      boende i Solrod
         Jorgen Hansen    boende i Gioderup
         Peder Hansen     24
         Niels Hansen     16
         Ane Hansdtr      25
         Sidse Hansdtr    18
         Karen Hansdtr    17
[Bidstrup gods; Book 1 1684-1695; film 41095]

Det er et, Bjørn også skriver om i den meget lange tråd, det er link til i starten af denne tråd.
Jeg har kigget på selve skiftet (ao opsl. 360) og kan ingen steder se den afdøde Appolona nævnt med andet, end hendes fornavn.
Vi kender altså ikke hendes patronym.
Men hendes enkemand hedder Hans Olsen, og jeg har spekuleret på om han mon er søn af Oluf Nielsen?
Hans og Appolona er 3 gange faddere for Melchior i Ventrup, når han holder dåb - og det er jo også tankevækkende med de 2 første sønners tilnavne: Vendterup og Hullegaard.
Det tyder på en eller anden form for slægtskab - men hvilken mon?

Venlig hilsen Ulla


Marc Andersen

Hej Ulla

Det er en ganske interessant tanke, om Hans Olsen fra Solrød mon er en af søskendene fra Ventrup. Men igen, også utrolig svært at drage nogen sikre konklusioner over.
Jeg har set på skiftet over Appelona også, men kan dog heller ikke udlede noget yderligere. Dog er den ene af de to vurderingsmænd Jens Nielsen fra Mosede (Niels Olufsens ældste søn). Men det kan sagtens være et tilfælde.


Såvidt jeg kan se, overtager Hans Olsen gården i Solrød i perioden mellem 1637 og 1638 hvor han forekommer første gang på ekstraskattemandtallene. Men han kaldes ikke for Ventrup i nogen af de steder jeg har fundet ham. Ved markbøgernes optegnelser for sognet i 1682 er han død, og fæsteren er Hans Olesens enke (stadig intet navn oplyst).
At parrets to sønner bærer tilnavnene Huulegaard og Ventrup, tyder dog på slægtsmæssig forbindelse. Måske til begge sider.

Men Hans Olsen kunne jo også være en (ikke kendt) søn af Oluf Jensen, der fæstede Huulegaard i 1620erne:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20167158#297137,60912376




Pia Jakobsen

Jeg har med stor interesse læst jeres indlæg om Oluf Nielsen, vi er efterkommere af hans søn Niels Olufsen, Oluf Nielsen er min fars tip10 oldefar i lige mandlig linje.
Min far tog en Y-37 DNA test hos Family Tree Dna og fik match med 2 mænd, som stammer fra Hans Olufsen, der er ingen tvivl om at de 3 mænd stammer fra den samme mandlige linje, så jeg er helt enig i at Hans Olufsen med meget stor sandsynlighed er søn af Oluf Nielsen.

Mht. Oluf Nielsens oprindelse, havde vi også en teori, vi fik et fjerde DNA match med en uægte efterkommer af Rosenvinge slægten, https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I12030&tree=2 -
Han har slægtsforsket tilbage til https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I1412&tree=2 Eiler Schøller Rosenvinge som vedkender sig at være far til den uægte Rosenvinge dreng i Norge, som vores match er efterkommer af.

Fra 1569-1594 var gården i Ventrup som Oluf Nielsen fæstede ifgl. det du skriver Marc ejet af Otto Johansen Brockenhuus (1529-1594), som var kannik ved Roskilde Domkirke. Niels Henriksen Rosenvinge var også kannik ved Roskilde Domkirke https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I35336&tree=2

Vi har altså en fælles Y-DNA linje med en Rosenvinge efterkommer, en Otto J. Brockenhuus som ejer Ventrupgaard og er kannik i Roskilde i samme tidsperiode hvor Niels H. Rosenvinge er kannik i Roskilde.
Oluf Nielsen Ventrup, kan være uægte søn af Niels H. Rosenvinge, eller være i familie med ham i den mandlige linje, forudsat at papirsporet i Norge er korrekt.
Desværre besvarer det jo ikke spørgsmålet om Oluf Nielsens oprindelse, men jeg synes alligevel at jeg ville dele historien med jer.

Tak for alle jeres oplysninger, det er et flot arbejde i har lavet med vores fælles ane.

Med venlig hilsen

Pia Jakobsen







Bjørn Marcher

Velkommen i familien, Pia    ;)

Det er nu nok i den fjerne familie, men spændende teori du bringer på banen. Ulempen ved at gå så mange generationer tilbage, selv med en Y-kromosom test, er jo at der kan være andre veje end den officielle til at få match. "Pater est" reglen gælder for det juridiske, men var jo ikke altid opfyldt i praksis. 

Jeg ville jo tro at en Oluf Nielsen Ventrup også ville kalde sig Rosenvinge hvis han virkelig var søn af kannikken. Men kunne vi finde andre kilder, der kan sandsynliggøre det, er det jo fint. Kunne man bare finde et skifte....

Selv har jeg noteret at jeg ved lejlighed skal have undersøgt de gamle gravplader - som den i Greve landsbykirke og Allerslev kirke  - og se om det kan pege på et slægtsskab. Der er måske flere plader end jeg lige har noteret.

mvh Bjørn


 
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark