Registrering af politibetjente?

Startet af Michael Rosenkrands, 04 Sep 2018 - 13:52

Forrige emne - Næste emne

Michael Rosenkrands

Hej med jer.

Jeg har søgt en del på nettet uden at finde svar på, hvorvidt det er registreret, hvem der blev politibetjent i en by - og i hvilken periode vedkommende fungerede som betjent.

Er der nogen her i forum, der ved noget om det?

Konkret drejer det sig om Jacob Christopher Hentzer, der i FT1801 https://www.danishfamilysearch.dk/cid1391319 er angivet til at være politibetjent. Jeg tænkte, at hvis jeg kunne finde frem til ansættelsestidspunktet, at jeg så måske kunne finde flere spor af Jacobs rejse fra København til Korsør.

Jeg ved endvidere, at Jacob blev skolelærer i 1808 http://softgen.dk/flakkebjerg.htm, og at han fungerede som skolelærer frem til sin død i 1820.

Tak for hjælpen.

MVH

Michael

Aase Madsen







Name   Lehne Jacobsdatter
Event Type   Confirmation
Event Date   25 Apr 1827
Event Place   Undløse, Holbæk, Danmark
Event Place (Original)   Ondløse, Holbæk, Denmark
Gender   Female
Birth Date   20 Oct 1811
Birthplace   Søndersted, Holbæk
Father's Name   Jacob Frederik Meintze
Volume   7
Volume Date Range   1814 - 1831


Er det din ane?
Kan det hjælpe dig på vej?
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Michael Rosenkrands

Hej Aase.

Mange tak for forslaget - det sætter jeg pris på. Jeg vil lige grave lidt videre i det.

MVH

Michael

Annegrete Tønners


Hej.

Jeg kan se, at Michael spørger, om der eksisterer et register over politibetjente, hvoraf det fremgår, hvem der blev betjent, hvor og hvornår.
Michael fik oplysning om en konfirmation, men ikke, om der eksisterer et sådan register.

Kan nogen hjælpe?

VH
Annegrete


Mikkel Eide Eriksen

Hej

Der findes ikke så vidt jeg ved et egentligt register.

Normalt ville jeg undersøge personaleakter og lignende, men så længe tilbage er næppe meget bevaret. Senere i tiden kan der findes "stater" som fx. Dansk Politistat : Danmarks Politi- og Fængselsvæsen, Grænsegendarmeri og Sognefogder (1933–34) men de dækker gerne kun de personer der var i etaten da værket blev trykt.

Hentzer kan være indskrevet i Korsør byfogeds borgerskabsprotokol da han blev betjent. Jeg ved at i København skulle bl.a. vægtere aflægge troskabsed som blev indskrevet på denne måde. Han ses her i registeret, men som værtshusholder; måske står der mere i selve protokollen:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17256336#211395,39970358

Pensions-/enkekasser og begravelses-/ligbærerlav mm. kan være en anden mulighed. Hvis man finder hvornår de blev indskrevet, vil det jo gerne være med stillingsbetegnelse. Jeg kan se der var et ligbærerlav i Korsør.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Michael Rosenkrands

OK - det var super interessant. Det åbner pludselig en helt ny verden af information at kigge i.

Så Jacob gik fra at være "Marquer i den borgerlige klup" til at være værtshusholder.

Rigtig mange tak :-)

MVH

Michael

Hans Mikkelsen

Her er hvad der er noteret V. og Ø. Flakkejerg Herreders Skolehistorie:


3. Smidstrup skole

1808-20. Jacob Christopher Hentzer, f. KBH. 1757, ust. Under Vakancen i Degnekaldet fik han for Kirkesang, Bylæsning m.m. i S. Skoledistrikt i 1810: 32 Rd. og for Transport 5 Rd., 1811 37 Rd., 5 Skp, R., 5 Skp. B. -- Vis. 1817: Læsn. mg, Regn., Rel., Bibelh. g. H. har mange Gebærder, saasom han efterligner Provsten. Hans moralske Forhold er ej ganske ulasteligt. Han har en Husholderske i Huset, skønt ikke bevisligt hans Konkubine. Provst Beyer har indrettet en Arbejdsskole.

4. Smidstrup Industriskole.

Lærer Hentzer kvitterede i 1812: I H. t. det af Provst Beyer i Smidstrup Skole anlagte Industriarbejde med at beskæftige Ungdommen ved Haandarbejder i Vinteraftener: I at binde Pile- og Halmkurve, sy Straahatte af Halm, Drengene at binde deres egne Strømper, har Provsten, for at jeg skulde bidrage til dets Forfremmelse ved Overværelse og Tilsyn om Aftenen, understøttet mig med 10 Rd. til Opmuntring. -- Skolen bestod omkring 1820.

Venlig hilsen

Hans Mikkelsen

Michael Rosenkrands

Hej Hans.

Rigtig mange tak for de input - det gav mig faktisk et fødselsår, som sikkert er mere holdbart, end det, som jeg har i forvejen - nu skal der ledes igen.

Og så er det yderst interessant, det der står om hans "konkubine"... for jeg har en meget stærk formodning om, at hun føder tre børn, som han er fader til - og dette er endnu et spor i den retning.

Tak igen :-)

MVH

Michael

Michael Rosenkrands

Hej igen, Mikkel.

Jeg ville lige endnu en gang takke dig for at give mig linket til "Register over borgerskaber...". Jeg brugte det til at få bekræftet, at en anden ane af mine kom fra Holstein.... det var svært fint at få det bekræftet. Og jeg har mange andre aner far Korsør - så mon ikke jeg får brugt det en del.

Tak igen! :-)

MVH

Michael

Mikkel Eide Eriksen

Velbekomme! :)

Endnu en mulighed er skiftedokumenter. Der har jeg fundet mange spændende personlige papirer, herunder beviser og attester som fx. indskrivning i borgerligt artilleri, enkekasse-kvitteringer, svendebreve, osv. En betjent har nok også haft en art ansættelsesbrev, der — hvis man er heldig — kan være bevaret på den måde.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Michael Rosenkrands

God ide, Mikkel. Mange tak igen.