Kirkebøger og ASHX-filer

Startet af Peter Schmidt, 08 Sep 2018 - 18:29

Forrige emne - Næste emne

Peter Schmidt

Kirkebøger og ASHX-filer som nogle gemmer og senere har problemer med at åbne. Der er ikke alle der har værktøjskassen fyldt op med diverse hjælpeværktøjer. Professionelle billedbehandlingsprogrammer er dyre og billige gratis programmer kan nemt blive til NOGET FOR NOGET hvor der skal investeres penge i et rensningsprogram til computeren forinden.

Kirkebogssider i ASHX-filer kan IKKE uden videre gemmes i JPEG filer eller blot omdøbes.
Filerne kan gemmes i en mappe og f.eks. åbnes i vores gode gamle Paint som er et Windows program, og gem som JPEG. Man kan ikke bare omdøbe, for ASHX-filen skal jo genereres til et nyt format.

Det havde været nemmere hvis filen kunne gemmes // gem som og JPEG, men det kan de ikke.

Der er varslet at Paint fjernes og erstattes af en 3-D Paint, men den kan ikke bruges til formålet. Jeg har stor glæde af Paint og bruger også PowerPoint meget da det er et rigtigt godt program.

Man tager sin kirkebogsside og gem billede. Siden åbnes i en ny fane. Her kan man KUN gemme i ASHX format eller den der hedder alle filer, men så skal den alligevel generere til JPEG filformat.
I stedet åbner man sin billedmappe og man har sin kirkebogsside åbnet i gem billede. Man bruger så venstre musetast og placerer sin cursor // markør og trækker billedet over i mappen. Nu har man et JPEG-billede der hedder data og DEN omdøber man fil f.eks. Frandsen Ulrik f. 1922 Grankøbing etc.

ASHX-filer kan også kopieres over i vores hæderkronede PowerPoint program og så gemme som JPEG-filer.

ASHX-filer fylder mindre end f.eks. ASHX-filer og vores Paint er alletiders til blot at læse en kirkebogsside uden at gemme i andre filformater.

Der findes mange andre billedbehandlings- og redigeringsprogrammer men ikke kan konvertere til alle filtyper.

Der findes mange andre løsninger men det nævnte er en mulighed.

V.h.

Peter



Jørgen Sørensen

Jeg ved ikke, om jeg er den eneste, som bare kan omdøbe en .ASHX fil til en .jpg, men det går fint her hos mig.
Venligst Jørgen - 2300

Claus Nissen

Hej Palle

Jeg kan sagtens få det til at virke, at gemme som JPG filer

Min metode er følgende

Når du har et billede fra en kirkebog du vil gemme

så trykker du på disketten (gem billeder) øverst til højre nr 3 ikon

Så kommer billedet frem

Så trykker du på højre musetast og vælger  "Gem billede som"

Så navngiver du billedet, men husk at efterstille .JPG

Når du så trykker på GEM så vil det format der gemmes blive betragtet som et JPG billede der kan betragtes i alle billedprogrammer.


mvh

Claus

Mikkel Eide Eriksen

#3
Hej

Et forsøg på en forklaring af det tekniske for lægfolk (men nok stadig lidt nørdet ;)):

ASHX er en del af Microsofts serverteknologi ASP.net (som bruges til dynamiske hjemmesider, på samme måde som teknologien PHP understøtter dette forum). En funktion kan være at vise eller levere en fil til brugeren, fx. et billede eller en PDF.

Sammen med filen bør normalt følge metadata, herunder filens format i form af en såkaldt mime-type. Denne information kan browseren bruge til at give filen det korrekte filnavn når den gemmes, således at den umiddelbart kan åbnes.

Desværre ser det ud til at AO ikke medsender denne information, hvorfor filen af nogle browsere fejlagtigt kan blive gemt som data.ashx. Andre browsere "opsnuser" selv filtypen ved at se på filens indhold, og gemmer så istedet filen som data.ashx.jpg. På samme måde kan Paint snuse sig frem til filtypen og læse den trods et forkert filnavn.

Filen indeholder altså stadig et jpeg-billede, det er blot filnavnet der forvirrer styresystem/programmer til ikke at ville åbne den rigtigt. Normalt vil det derfor være tilstrækkeligt at tilføje det korrekte "efternavn". Vær i den forbindelse opmærksom på at der er forskel på data.ashx.jpg (kan umiddelbart åbnes) og data.jpg.ashx (kan ikke).

Andre ASHX-sider leverer måske en PDF-fil, og her vil man så skulle omdøbe til .pdf for at kunne få det til at virke.

Jeg har tidligere efterspurgt at AO bliver sat op til at medsende ovennævnte metadata, og ved fra et tidligere brugerrådsmødereferat at det er en planlagt udvidelse (dog ingen tidsplan).

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986