Hvilken test? (Svar til Kurt)

Startet af Anders M. Petersen, 15 Sep 2018 - 16:59

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

I en anden tråd står:

Hej Anders M Petersen
Jeg har nu læst alle artikler om Dna og tænker at det er det jeg vil prøve ,har så bare et spørgsmål jeg ved at jeg i lige linie stammer fra Salzburg egnen i 1420 ,så vil jeg høre hvadfor en test du vil anbefale?
På forhånd tak


Hej Kurt!

Når du skriver "i lige linje", så antager jeg at du mener "i lige mandlig linje"?

I udgangspunktet vil jeg altid anbefale at man starter med en "Family Finder" hos FTDNA, idet det er den billigste test (under 500 kroner når den er på tilbud), der dækker dine aner 360 grader rundt - men kun 6-8 generationer tilbage. Det er den test der giver mest i forhold til slægtsforskningen.

Nu antager jeg dog, at du gerne vil udforske / bekræfte din fædrende slægt tilbage til Salzburg egnen 1420? Her kommer en autosomal DNA-test som Family Finder til kort, da den kun sjældent kan "se" mere end 6-8 generationer tilbage.

Til gengæld er der tale om en direkte fædrende linje, så her kommer Y-DNA i spil og Y-DNA kan spore links på den fædrende side flere tusinde år tilbage. Her starter man normalt med en Y37 test hos FTDNA og hvis du er meget heldig, så vil du måske opleve at få et spontant match med den anden mand, der også har ført sin slægt tilbage til Salzburg egnen. Men man skal desværre være heldig - for det første er rene mandelinjer sjældnere og tyndere end de autosomale linjer, som jo nedarves gennem både sønner og døtre. Og for det andet så er Tysland/Østrig et meget undertestet område når det kommer til DNA - de har deres egne dårlige erfaringer med at dele folk op efter deres ophav :-(

Derfor vil du nok før eller siden blive fristet til at kigge på den dyre "BigY" test, der giver dig din mest detaljere fædrende haplogruppe. Den vil muligvis kunne spores til Østrig, men jeg kan ikke give dig nogen garanti. Fordelen ved BigY er at den inkluderer Y111 (den store udgave af Y37) og at den vil blive ved med at give - efterhånden som flere og flere Y-DNA tester vil vi få mere og mere at vide om de yngste haplogruppers ophav og dermed kunne zoome mere og mere ind på vores fædrende ophav inden for de sidste 2.000 til 500 år.
Ulempen er, at det er en meget dyr test (omkring 3.000 kroner når den er på tilbud) og en meget kompliceret test, som det tager længe fuldt ud at forstå. Men når pengene er betalt og man har sat sig grundigt ind i resultatet, så er det en test der vil blive ved med at give - godt nok i små portioner, men år efter år.

Men et ærligt råd vil være at starte din rejse ud i DNA med en Family Finder og se om det overhovedet giver mening for dig. Hvis det er tilfældet, så prøv en Y37 eller måske endda en BigY når du selv føler at du har fået nok ud af din Family Finder.

Med venlig hilsen
Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Kurt Arne Empacher

Hej Anders
Tak for dit svar, og mine aner tilbage er en ren mandslinie,det e ret meget svært spørgsmål hvad jeg vil gøre , jeg ved ikke meget om DNA test så jeg tror jeg lige vil prøve at læse lidt mere om emnet, Og jeg må se hvad det betyder for mig
Men tak for dit svar
Mvh
Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher