Valg af forlovere igennem tiden

Startet af Mikkel Eide Eriksen, 20 Sep 2018 - 11:20

Forrige emne - Næste emne

Mikkel Eide Eriksen

Hej!

Jeg har i en tid tænkt over hvor frit stillet var en mand/kvinde til at "vælge" sin forlover. Måske andre også har?

Skulle det være faderen hvis han levede? I mandens tilfælde formoder jeg at dette vel gjaldt indtil hans fuldmyndighed som 25-årig? Og vel også for en kvinde, hun var jo ikke personligt myndig?

Kan man med andre ord slutte at faderen er død hvis forloverens fornavn ikke passer til patronymet?

Jeg har ofte set en ældre bror eller farbror som forlover, var der en "rangorden"/"tronfølge"?

Hvordan har det ændret sig igennem tiden? I 1800-tallets København ser jeg ofte værtshusholdere o.lign. der lader til at være husværter for deres halvdel af parret — det har vel at gøre med trolovelsens afskaffelse som lovpligtigt ritual i 1799 samt de mange tilflyttere hvor faderen ikke var tilgængelig.

Strøtanker og eksempler velkomne!

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Inger Toudal


https://mhenriksen.dis-danmark.dk/Kirke-Religion/Pr_opg_v_Vielser.pdf
Citat

30. April 1824
Fr. ang. Præsternes Embede med hensyn til Ægteskab.
(C.T.) p 243). Cancell p. 60.

3.)

6to)  at Bruden, hvis hun ikke er Ænke, har Forældres eller andre Vedkommendes
Samtykke, eller i alt Fald disses Indsigelse er af Øvrigheden funden ugyldig; - Det
samme gjelder og om Brudgommen, saafremt denne ei er fuldmyndig; 

7mo)  at de Militaire, som efter Anordningerne behøve Ægteskabs-Tilladelse, ere
forsynede med samme; 

4.)
     Om alle de foranførte Puncter bør Præsten, forsaavidt disses Natur tilstæder det,
forsyne sig med authentiske beviser; men iøvrigt bør han, til Sikkerhed for, at intet
andet er hinderligt for Personernes ægteskabelige Forbindelse, affordre disse
tilstrækkeligt Forløfte.  Som Forlovere kan ingen antages, der enten ikke beklæde
noget Kgl. Embede, eller og ere boesatte Mænd, om hvis Paalidelighed ellers ingen
grundet Tvivl haves. Disse Forlovere bør ikke hver borge for een af de
paagældende Personer; men begge bør indestaae for, at der ingen lovlig Hindring
gives imod det attraaede Ægteskab. Præsten bør, hvor det, efter Forlovernes
Oplysningsgrad og borgerlige Stilling, ansees fornødent, alvorligen indskiærpe
dem det strænge Ansvar, som Lovene forbinde med Forløfte i Ægteskabssager.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Mikkel Eide Eriksen

Hej Inger

Tak for indspark. Det tydeliggør i hvert fald at det var rimelig frit på det tidspunkt.

Jeg har prøvet at søge/skimme i Danske Lov af 1683 men synes ikke at kunne finde noget.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Ruth Neumeister

Det er nok et spørgsmål vi alle tænker over, når vi ser en vielse, hvor vi ikke kan familiesammenføre forloverne med brudeparret.

Forloverne behøvede ikke at være familiemedlemmer, men skulle, med ansvar, kunne stå inde for, at brudeparret blev lovformeligt gift. Så eet eller andet sted må forloverne have kendt til brudeparrets ophav, måske også uden at være familiemedlemmer.

Så sent som i formiddags så jeg i Sevel kirkebog en vielse omkring år 1700, hvor præsten pga. manglende skriftlig bevis fralagde sig ethvert ansvar, og pålagde det forloverne. Det troede jeg så ikke, at præsten kunne, men det gjorde han.

Hilsen Ruth

Mona Skov Jensen

Jeg har flere gange set, at det var manden på den gård hvor de tjente, der har været forlover.
Men også sognefogeder har jeg set som forlover, uden at vedkommende var beslægtet med brudeparret.

Med venlig hilsen
Mona Skov Jensen

Mikkel Eide Eriksen

Hej!

Ja, der var nok ikke nogen formel/lovsikret rangorden...

Det aktuelle eksempel der fik mig til at spørge er at min ane Ane Cathrine Carlsdatters forlover i Dåstrup sogn 1799 er en Christian Larsen fra Truelstrup, samme sogn.

Jeg har spekuleret på om hun var datter af Carl Rasmussen der færdes i samme område og som har en datter med samme navn og alder, men han var i live på tidspunktet. Han ses ved FT 1801 i Tolstrup, Særløse sogn kun ca. 10 km væk.

Hvorfor var han så ikke forlover? Kunne hun blive viet uden hans tilladelse (hun var ca. 20 år gammel)?

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986