hvordan finder jeg en stodderkonge/fattigfoged?

Startet af Lina Helenius, 20 Sep 2018 - 15:47

Forrige emne - Næste emne

Lina Helenius

Min forfader Anders Nielsen bliver i 1827 født af den ugifte Kirsten Pedersdatter i Fovsing sogn. Udlagt barnefader er Niels Nørre som angives som stodderkonge i Hjerm.
Desværre har jeg ikke kunne opdrive en Niels Nørre i Hjerm eller omegn, men tænkte at det måske var muligt at finde ham via hans erhverv som stodderkonge/fattigfoged. Men findes der et arkiv, hvor jeg kan slå op, hvem der havde dette erhverv i det pågældende sogn, og derigennem måske få flere oplysninger om ham?

(Anders Nielsens konfirmation eller lægdsruller giver desværre ikke flere oplysninger)

Tak for hjælpen

Lina Helenius

Hans Peter Christiansen

Ham her, er nok lidt for gammel  ???

Ringkøbing, Hjerm, Mejrup, Rindbeckhuus, , 61, FT-1834, C1305

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Niels Hansen     64     Gift          Stodderkonge i Sognet nyder Almisse      
Maren Sørensdatter     58     Gift          Hans Kone      
Johanne Andersdatter     72     Ugift          Almisselem
Mvh HP

Mikkel Eide Eriksen

#2
Hej

Niels Hansen kunne vel godt blive fader som 57-årig... Et par af mine aner var en 65-årig mand og en 25-årig kvinde.

Prøv at finde hans begravelse, måske har den tilnavnet med.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Ruth Neumeister

Jeg lægger lige dåben ind.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122688#161934,27203301


I bogen om Nørlem nævnes en stodderkonge i Hjerm, desværre uden navns nævnelse:

https://dis-danmark.dk/bibliotek/907577.pdf

Hilsen Ruth

ps. I folkemunde kaldes han stodderkonge, men officielt er han fattigfoged

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Fødselen siger at stodderkonge Niels Nørre var fra Volstrup mark, som ligger i Hjerm sogn (se wikipedia). "___ mark" bruges om landejendommene omkring en landsby (dvs. Volstrup).

Det er altså nok Hjerm sogn i hvilket han skal søges.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Lina Helenius

Mange tak for jeres svar.

Jeg startede ud med at søge i Hjerm sogn, da han rigtig nok beskrives som hørende til på Wolstrup mark. Problemet er, at der er adskillige Niels i en plausibel alder i Hjerm sogn, og jeg kan ikke ikke udelukke eller bekræfte nogen af dem. Jeg håbede derfor, det var muligt at finde mere viden om ham gennem hans hverv, så jeg forhåbentlig kunne fastslå om en af de mulige Niels´er var den rigtige, eller om jeg skulle længere ud i amtet.

Tror I lokal arkivet vil kunne ligge inde med oplysninger om, hvem der var stodderkonge på det tidspunkt?

Lina

Ruth Neumeister

Jeg ved absolut intet om fattigfogeder, men der kunne måske stå noget i fattigprotokollen, hvis den ellers findes, eller måske noget i jsustitsprotokollen for området, hvis der har været problemer med fremmede fattige, som han jo havde til opgave at jage ud af sognet.

Hilsen Ruth

Ruth Neumeister

Hej igen Lina.

Hvad skriver kirkebogen ved Anders Nielsens død?

Noget andet er, at den Niels Hansen, som Hans Peter Christiansen lagde ind, mener jeg, sagtens kunne være din Niels Nørre.


DDD:
Ringkøbing, Hjerm, Mejrup, Rindbeckhuus, , 61, FT-1834, C1305

Niels Hansen     64     Gift          Stodderkonge i Sognet nyder Almisse       
Maren Sørensdatter     58     Gift          Hans Kone       
Johanne Andersdatter     72     Ugift          Almisselem


DDD:
Ringkøbing, Hjerm, Mejrup, Fattighuus, - [Et Huus], 67 F3, FT-1845, C1067

Niels Hansen     77     Gift          En Mand, Fattiglem     Ringør Sogn, Veile A. (Ringive?)
Maren Sørensdatter     75     Gift          Hans Kone, Almisselem     Nye Sogn, Ringkjøbing Amt 
Dorthe Marie Madsdatter     48     Ugift          Fattiglem     Holstebroe 

DDD:
Ringkøbing, Hjerm, Mejrup, , Fattighuset, 100-F3, FT-1850, C1310

Niels Hansen     79     Gift          Almisselem Huusfader     Ringive S. Veile Amt
Maren Sørensdatter Haurvig     78     Gift          hans Kone     Nysogn Holmsland Rgk. A. 


Niels Hansen Hauboe dør 1850 i Mejrup (opslag 109), hvor der står, at han er født i Grene (Vejle amt), men navnet har han måske efter sin hustru Maren Sørensdatter, der er fra Haurvig i Nysogn, hvilket kirkebogen nævner ved hendes død  1856 i Mejrup sogn (opslag 124)

I Horsbøls kirkebøger, Ringgive sogn findes der faktisk et sted kaldet Nørre Langelund, hvor der bor en Hans Madsen, men han får desværre ingen Niels døbt, og Grene sogn viser heller ingen Niels Hansen døbt i perioden.
Kirkebogen for Nysogn med vielser fra 1801-1815 er meget svær at læse, men jeg mener ikke, at parret er viet i sognet i disse år.

Hilsen Ruth


Lina Helenius

Hej Ruth

Tak for dine undersøgelser, dem vil jeg grave dybere i.

Desværre er der endnu ikke lykkes mig at finde Anders Nielsens død. Han gør min tipoldemor gravid og forsvinder derefter for mig. Problemet er rigtig meget, at der findes mange med det samme navn, så jeg har umådelig svært ved at udlede hvilken af de mulige kandidater, der er den rigtige.

Fattigprotokollen er i øvrigt et rigtig godt bud, den vil jeg se om ikke jeg kan få fingre i.

Tusind tak for hjælpen

Lina