Hans Wulff

Startet af Stinne Jensen, 23 Sep 2018 - 11:32

Forrige emne - Næste emne

Stinne Jensen

Hej

Jeg har en ane som jeg ikke kan finde fødsel + forældre på.

Det drejer sig om Hans Wulff f.ca.1687 - død i Kastbjerg 14.aug.1764.
Jeg har på arkivet i Viborg fundet hans kaldsbrev som skolemester i Kastbjerg Sogn, Gjerlev Herred.
Det er dateret 3.juni 1726.

Han var da "forhen Rytter og Korporal" under General Major Simon Hendrich von Donop.

Jeg har haft en fra Rigsarkivet til at se i  3. Sjællandske nationale Rytterregiment, 1713, G. Stambog Kommisionsrulle, da det er dette regiment von Donop var i. Der var ikke noget om ham, måske fordi der kun var fra år 1713, og han er måske først tiltrådt senere.

De skriver således fra arkivet
"og vil jeg mene at hvis han har fået kaldet som skolelærer, så må han nødvendigvis også ha modtaget en eller anden form for undervisning selv, og jeg ville måske anbefale dig at prøve og se om du kan finde ham i mellem nogle studentermatrikler indskrivninger på de forskellige lærde skoler m.m., jeg ved der findes adskillige fra Københavns Universitet, Sorø Akademi m.m."

Jeg kunne forestille mig at han egentligt kom fra sydslesvig, men har studeret i København eller Sorø.
Er der nogen der har mulighed for at søge i de skoler for at se om der er nogle oplysninger om ham der?

mvh
Stinne

Peter Kristiansen

M.v.h. Peter Kristiansen