Navnet løve fra Kattrup, Skanderborg

Startet af S Carlslund, 23 Sep 2018 - 15:34

Forrige emne - Næste emne

S Carlslund

Hej jeg søger slægten ( Løve ) fra Skanderborg.

Slægten har ikke hele tiden anvendt Løve.

Jørgen Peter Jensen f. 10. Juli 1843 Vedslet, Skanderborg amt gift med Ane Jensen Løve f. 10. Maj 1838 Hylke, Skanderborg amt ( ukendt endnu hvor de bliver gift) og får børnene. Jens Søren Jensen f. 01. Oktober 1866,  Anders Peter Jensen f. 1870, Ane Kirstine Jensen f. 1873, Jørgen Jensen f. 27. December 1874, Hans Elias Jensen f. 1878, Alfred Jensen f. ?, Niels Martinus Jensen f. 1882

Det er de børn jeg har fundet indtil nu på folketælling 1870 og 1880, men kan ikke finde dem i kirkebøgerne.. børnene står til at være født i Kattrup men jeg har kun fundet Jens Søren Jensen og Jørgen Jensen.

Jeg har også ledt efter vielsen af Jørgen Peter Jensen og Ane Jensen (løve) uden held  ??? Har ledt i Kattrup, Vedslet og Hylke. Det ser ud som om de bor i Baastrup , Hylke sogn, Skanderborg amt.

Jørgen Jensen giver senere sit Løve navn videre til sin søn Hans Jørgen Løve Jensen.

Nogen der kan hjælpe ?

På forhånd tak

S Carlslund

Har fundet vielsen nu i Katterup kirkebog opslag 227

Ungkarl Jørgen Peter Jensen af Brigsle? 21 år og pigen Ane Jensen Løve af Kattrup, 26 år. Hun er datter af Jens Sørensen Nielsen Løve og hustru Ane Kirstine Rasmusdatter Kattrup Mark. ane Jensen Løve skulle være født 10. Maj 1838 Baastrup, Hylke sogn. 


Selvom jeg nu har fundet dette vil jeg gerne i kontakt med nogen der kender noget til slægten eller kan hjælpe med mere .

Ole Dorch

Jeg ved ikke om du har disse oplysninger?:


Skanderborg, Voer, Kattrup, Kattrup mark, 1 boelsted paa Kattrup mark, 50, FT-1845, B3898
Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Jens Sørensen Nielsen Løve   35   Gift      boelsmand   Hylke s. Skanderborg a.    Ane Kirstine Rasmusdatter   45   Gift      hustru   Framlev s. aarhus a.   
Ane Stine Pedersdatter   15   Ugift      barn   Hørning s. Skanderborg a.   
Ane Jensdatter   7   Ugift      barn   Hylke s. Skanderborg a.   
Rasmus Peter Jensen   1   Ugift      barn   Kattrup s. Skanderborg a.   

Skanderborg, Voer, Hylke, Baadstrup, Gaard, 17, FT-1834, A7301
Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Niels Sørensen Løve   61   G      Gaardmand     
Ane Hansdatter   53   G      Hans kone     
Jens Nielsen   24   U      Deres børn     
Ane Cathrine Nielsdatter   26   U      Deres børn     
Marie Kirstine Nielsdatter   17   U      Deres børn     
Hansine Nielsdatter   12   U      Deres børn     
Ane Marie Jensdatter   70   U      Forsørges af huusfader     

Skanderborg, Voer, Hylke, Baadstrup(Baastrup), En gaard, 39, FT-1845, C0960
Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Michel Jensen   30   Gift      Gaardmand   Fruering sogn Skanderborg amt   
Ane Chatrine Nielsdatter   37   Gift      Hans kone   Heri sognet   
Rasmus Christensen   22   Ugift      Tjenestefolk   Malling sogn Aarhuus amt   
Ane Birgitte Christiansdatter   17   Ugift      Tjenestefolk   Fruering sogn Skanderborg amt   
Niels Sørensen Løve   72   Enkemand      Aftægtsmand   Feuling sogn Skanderborg amt   

Jeg har ikke med sikkerhed fundet Niels Sørensen i Føvling, men mon ikke familien længere tilbage kommer fra det nærliggende Bryrup sogn, hvor der netop findes et stednavn "Løve"?

Fra "Krabsen": Løve Bryrup Tyrsting Skanderborg  Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.

mvh.
Ole Fabricius Dorch