Forklaring på en DNA-match søges, gerne i menneskeord ;-)

Startet af Jette Elkjær, 24 Sep 2018 - 15:33

Forrige emne - Næste emne

Jette Elkjær

Jeg har fået en henvendelse fra et DNA-match: Kusine i 1. led forskudt 2 generationer - kusine i 2. led forskudt 1 generation. Jeg har forsøgt at kigge på diverse skemaer, der "forklarer"/viser sammenhængen, men jeg bliver da bare mere og mere forvirret, så jeg har hårdt brug for at får forklaret med helt almindelige ord, hvem jeg skal kigge på - sådan...øhmn ... en olde, en tip - eller en bror til en kone-agtigt  ???

Matchens mormor er født Meyer i 1914 og min farfar er født Mayer i 1903. Det er den eneste Mayer/Meyer jeg har overhovedet i mit træ og det passer også med, at hendes mormor som barn sammen med sin far og mor huserer nogenlunde i samme område som min farfars mor i Frederiksborg Amt. Men min Mayers far er ukendt (og ikke registreret i en alimentationssag), så hvordan i alverden fastslår vi, hvordan vi hænger sammen?

Jeg har kigget på hendes mormors søskende og der er en bror, som i princippet godt kunne være et bud, men han er ca. 9 år i 1902, så tænker det er lidt langt ude! Så kunne det også være hendes oldefar, der var far til min farfar? Eller skal jeg længere tilbage?

Beklager, min tumbetilgang, men jeg synes det er lidt hjernevridende  ;D

Venlig hilsen
Jette Elkjær

Lars Erik Bryld

Er det ikke bare s simpelt, at I deler oldefar?

Hvis din farfar er døbt Mayer uden åbenlys forklaring forklaring og uden en navngiven far og du genetisk matcher tæt med et barnebarn af en legitimt født Meyer fra samme nabolag, så er det vel næsten lige så godt som et vedkendt faderskab.

Du skal ikke tage dig så meget af DNA-firmaets skøn. Det er og bliver bare et kvalificeret gæt på, hvor tætte familiemedlemmer I er. For skandinaver kan de risikere at overdrive slægtskabet.

Prøv at lægge tallene frem: hvor mange centimorgans har I til fælles, og hvor lang er længste kæde?

Jette Elkjær

Ja, det kan du da have ret i - så simpelt er det i virkeligheden  ;D
Men der er jo så også lige det catch, at jeg virkelig gerne vil have en ane på i feltet "oldefar" - og helst den rigtige  ;) så derfor forsøgte jeg virkelig at TJEKKE! Og det har da gjort mig fuldstændig forvirret ???

Dna-matchet siger:
Fælles DNA 2,4% (172,2‎ cM)
Delte segmenter 9
Største segment 31,8‎ cM

mvh
Jette

- og tusind tak for dit svar!

Anders M. Petersen

Hej Jette!

Enig med Lars Erik!
Og jeg tror også at vi kan udelade en 9-årig dreng som far, men måske er hans far eller hans onkel et godt bud?

Du skal ikke tage test-selskabets anslåede slægtforhold alt for alvorligt - det er et bud.

Til gengæld kan du taste dit resultat her og se inden for hvilke slægtsskabsforhold den fælles forfader til dit match bør findes: https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4 (det er især de farvede kasser forneden, der er vigtige!)
Alle de kasser der er farvede efter du har tastet dine 172 cM øverst er mulige forbindelser.
Skemaet er baseret på flere tusinde Family Finder tests, hvor slægtskabet efterfølgende er bevist.

Hvis du starter med at se dig selv som "Self" og vi véd at den første generation mellem dig og dit match er halvsøskende (samme far, forskellige mødre), så er vi ovre i venstre side af skemaet. Her ligger de 172 cM omkring "Half 2C" (half second cousin), hvor man deler fælles oldeforældre og er i samme generation (på vandret linje). Her vil man i snit have 117 cM til fælles, men intervallet kan være så stort som fra 9 til 397 cM.

I kunne også teoretisk dele fælles tipoldefar og så ville I være "Half 3C" (half third cousin) i skemaet = den grå kasse. Men hvis det havde været tilfældet, så ville I maksimalt dele 178 cM og det er ret tæt på dine 172 cM, hvilket altså gør det mere sandsynligt at I deler samme oldefar.

Der kan dog også være et "generationsspring" (gammel far, ung mor) så hendes tipoldefar er far til din farfar. Det ville nok også kunne give omkring de 178 cM (det må være den kasse, der mangler over "Half 3C").

Men alt dette er sandsynligheder - ikke endelige sandheder.

I skal også lige udelukke at I ikke er i slægt i andre mere officielle grene af familien - men med 172 fælles cM, kan I bare nøjes med at kontrollere at I ikke i andre grene har fælles tipoldeforældre - allerede ved fælles tiptipoldeforældre med samme far og mor er man ovre i "4C" (fourth cousins) i skemaet, hvor et match ikke når over 127 cM, hvis man ellers er i samme generation.

Det kunne være interessant at tage en FamilyFinder på en helt anden gren efter den mistænkte barnefaders brødre eller søstre (dermed udelukkes kendte aner) - hvis han/hun også matcher dig med omkring 100 cM, så vil jeg mene at du har fundet den rette far til din farfar.

Du kan iøvrigt læse min vejledning til Family Finder ganske gratis her: http://www.morup-petersen.dk/FamilyFinder.pdf

Med venlig hilsen
Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Jette Elkjær

Hej Anders
Det er første gang jeg pusler med et DNA-match, hvor jeg ikke på forhånd ved, hvor vi hænger sammen. Og jeg må da indrømme, at jeg føler mig noget tungnem ;-) Specielt, fordi det så er kombineret med en x-factor, nemlig den ukendte far og dermed naturligvis også ukendte farfar, oldefar osv. Så jeg har jo ingenting at sammenligne med på navneområdet hos mig selv.

Men tusind tak for dine links og forklaringer. Jeg forstår måske lidt mere efter også at have læst din gode forklaring til family-finder - og jeg vil straks kaste mig udi at taste ;-)

mvh
Jette

Anders M. Petersen

Hej Jette!

Du er i hvert tilfælde meget heldig med dette match, som muligvis kan føre dig til din ukendte oldefar - du har de bedste chancer for at løse gåden!

Hvis jeg var dig, så ville jeg:

1) Sikre mig at I ikke har sammenfaldende slægt på andre af jeres tipoldeforældre, så du kan være sikker på at dette match går gennem den ukendte oldefar.

2) Finde de oplagte kandidater til barnefaderen i dit match's familie. Her skal du nok ikke lægge en øvre aldersgrænse - det kan godt være en noget ældre mand, som eventuelt kan have en magtposition i forhold til din oldemor. Men ud fra område og alder burde mængden af mistænkte kunne begrænses betydeligt. Husk at mine betragninger om antal generationer mellem dig og matchet også er med til at afgrænse de mulige kandidater - der kan maksimalt være tale om en tipoldefar til dit match (eller hans sønner eller måske børnebørn), og du kan nok også antage at det ikke er en person under 15 år. Og så er det jo nok en mand ;-)

3) Når du mener at have fundet den rigtige, så overvej en Family Finder test på en nulevende efterkommer efter en bror eller søster til ham. Hvis I matcher (og det er nok omkring 100 cM), så er du sikker på at du har fat i den rette!

God jagt!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Jette Elkjær

En lille opfølgning:
Jeg tror virkelig, at jeg har været mere end heldig her! Kvinden jeg matcher med slægtsforsker faktisk ikke, men har været mere interesseret i etnicitet og hun er sidste levende led.
Ved at følge tesen med den fælles oldefar, fandt jeg at han ikke har relevante brødre, men kun har en noget yngre halvsøster, samt at hans far er endnu en ikke registreret far. Men fordi de ikke kun hedder "Hansen" dukkede der ved søgninger i området en yderst relevant mand op med næsten samme navn som den matchende oldefar, som jeg følte jeg måtte kigge på. Og voila: så dukkede der en virkelig, virkelig morsom, men endog meget plausibel forklaring op, som fuldstændig matcher en af mine egne "familiehistorier" om årsagen til mit efternavn. Det hele hænger sammen, og selvom disse to led har været "ukendte" i arkiverne, så sidder jeg nu med en klar fornemmelse af, at familien ikke været ukendt for hinanden. Så selvom jeg måske ikke kan DNA-teste flere relevante involverede, da hverken kvinden eller jeg har brødre, så føler jeg mig meget sikker på, at jeg nu har den rigtige familiekobling på min fars side.
Så må tiden vise, om der kommer flere DNA-match nu.
Tak for hjælpen ♥
Jette