Söker fadern till adopterade Gert Frode Christensen

Startet af Mogens H Andersson, 26 Sep 2018 - 10:36

Forrige emne - Næste emne

Mogens H Andersson

Hej

Jag behöver ha hjälp var jag kan hitta uppgifter om vem som är far till min bror Gert Frode Christensen. Min mor heter Aase Inger Christensen och var född i Gröndal 4.2.1926


Min bror Gert Frode Christensen är född 20.12.1947 i Utterslev sogn, och blev precis som jag bortlämnad direkt vid födseln. Det är min övertygelse att han blev adopterad av ett gift par: Harry Johannes Christensen och Anna Kirstine Christensen. Det finns dock inga uppgifter om detta i kirkebogen. Om det behövs har jag ytterligare uppgifter om parets födelsedatum mm

Min bror blev hjemmedöpt 23.2.1948 och senare döpt i Sölleröds kirke. Gert Frode avled 3.12.2008.

Det finns uppgifter tillgängliga i Rigsarkivet, men jag får inte tillgång till dessa uppgifter på grund dels att jag inte kan identifiera Arkivserie och Arkivskaber dels finns det en arkivlag som skyddar uppgifterna i 75 år.

Det senare kan jag ordna genom att mina syskonbarn är vänliga att lämna deras tillstånd


Mvh

Mogens

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Birte Wienecke


Mogens H Andersson

Tack Gitte och Birte

adoptionsbilledet är en viktig ledtråd särskilt eftersom handläggaren på Rigsarkivet inte tror att  det finns en adoptionssak,men nu är det alltså en alimentationsjournal som jag måste hitta....


Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Hej igen,

Nu har jag försökt att identifera saken genom att leta efter en alimentationssag på Rigsarkivet. Tyvärr utan att hitta någon information, men nu undrar jag om det inte är så att det måste finnas en faderskabssag på grund av att någon form av beslut måste fattas om barnbidraget skulle utbetalas till adoptivföräldrarna?

Vad jag vet blev min bror satt i pleje direkt i samband med födseln och även där borde det ju finnas ett beslut?

Enligt mina noteringar bodde hans plejefamilj i Kongens Lyngby, eller Gentofte sogn.

Hur letar jag vidare?


Mvh

Mogens