Hjælp til begravelse 1865

Startet af Kirsten Langsted, 29 Sep 2018 - 16:15

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Langsted

Er der nogen der kan fortælle mig, hvilken kirkegård denne person er begravet på og måske hvad han døde af.

Jacob Frederik Schmock nr. 1860


https://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=5&item=119922


Venlig hilsen Kirsten Langsted

Jørgen Thue Pedersen

#1
Jeg synes det må være:

Morbus Brightii (brajtii), Brights Sygdom, kronisk Nyresygdom, hvorved Urinen indeholder Æggehvidestof;


Ifølge:
https://www.kbharkiv.dk/deltag/tast/indtast-begravelser/forkortelser-i-begravelsesprotokoller

står der:
Skibs   Holmen

så skulle:
"Skibs Ass. Kirkg.", som der står ved nr. 1860
vel være Holmen
mvh
Jørgen

Jakob Ramlau

Murermester Jakob Frederik Schmock var Fader til min Tipoldefader Jacob August Ramlau´s første Hustru. Han var indvandret fra Wohlgast og var ogsaa Brandcaptain i København. Jacob August (1821 -- 1902) efterlod sig en fragmentarisk "Dagbog"  som min Moder transskriberede. Med Forbehold for Fejl fremgaar det at:

"13nde Juni døde min Svigerfader Jacob Frederik Scmock i sit 64nde Aar. Han var omtrent 10 Dage syg og døde af Bright´s Sygdom (Giftbrand i Hjerteroden, se senere!). D. 18nde blev han begravet med stor Høitidelighed fra Helliggeists Kirke, Skibskirkegaarden, for at hvile ved Siden af sin Datter og Døtrebørn"

Morbus Bright er stort set akut (og kun her er jeg ikke enig med Jørge Thue) Gigtfeber med Affektion af saavel Hjerteklapper ("Giftbrand i Hjerteroden"!!) som Beskadeligelse af Nyren (Glomerulonephrit). Begge Dele en immunologisk Komplikation til Halsinfektion.
Hvis du ved mere om hans Ophav i Wohlgast vil jeg gerne høre fra dig --- og saa kan du faa Historien om Jakob August´s Frieri til Frk Schmock. Som iøvrigt kaster et ikke uinteressant Lys over Existensen af et muligt "Parallelsamfund" af Tydske Immigranter anno dazumal. 

Kirsten Langsted

Mange tak for hjælpen.

Hej Jacob Ramlau

Jeg skriver i morgen.

Venlig hilsen Kirsten Langsted

Kirsten Langsted

Hej igen Jacob Ramlau.

Det er ikke så længe siden jeg er startet med denne slægt, det er min Svigersøns Aner.

Jeg ved kun, at Jacob Friderich Schmoock var født 04.09.1801 i Wolgast,

Ved du, at der står en statue af ham, her i København ?.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at hører historien om hans frieri til Anna Cathrine Schmuck m.m.

Kan de mon være i slægt med hinanden ?.


Venlig hilsen Kirsten Langsted

Jakob Ramlau

Statuen er vistnok en Gave fra hans Ansatte ved et Jubilæum eller Fødselsdag.. Han drev det til lidt mere end Murermester --- vel nærmere en slags Entrepreneur. Og han synes at have haft et godt Greb paa Penge. Jacob August lejede sig ind hos ham og gjorde derefter Kur til Datteren. Mere herom senere.
Jeg tror ikke at den lydlige Lighed mellem Schmock/Schmoock og Schmuck er andet end en drilagtig Tilfældighed. Det er derimod nok værd at hæfte sig ved at Frk. Schmuck er Tømrerdatter. Murermester Schmock kan have haft en Byggeentreprise i Samarbejde med Tømrermesteren og saa kører Toget. Nok er vi i Laugsvæsenets sidste Dage, men vi Faglærte maa staa sammen. Resten af Historien kommer snart........................       

Jakob Ramlau

Der er saa meget Materiale, baade fra "Dagbogen" og om Statuen (Peter Linde: "Adelgade og Borgergade", 1951 --- du har den næppe lige ved Haanden?)) at jeg helst vil scanne det og sende det privat hvis jeg faar din Mailadresse. Du kan tilsyneladende finde min Mailadresse`her paa Siden?

Kirsten Langsted

Hej Jacob Ramlau

Jeg ser først dit svar nu, det beklager jeg.

Jeg ser lige om jeg kan finde din email adresse.

Venlig hilsen Kirsten Langsted

Jakob Ramlau

Ja, men .............altsaa?. Du har allerede sendt mig en Historie om Billedhuggeren bag Statuen af Murermester Schmock. Og du har da vist ogsaa modtaget Kopi af Jacob August´s  ikke synderligt romantiske Frieri til Frk. Schmock.