Kirkholm - matrikel 1719 og 1724

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 04 Okt 2018 - 10:09

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

https://bennyhoej.dk/webtrees/note.php?nid=NI2101&ged=Benny

I 2. linje står der:  FÆ s. 30, gl.matr.nr.5 i Kirkholm  -  1719

I linjen under:  FÆ s. 96,     do   do                             1724

FÆ - henviser til enten fæstere eller matrikler, måske i en bog

Jeg har forsøgt at finde de gl. matrikler i Kirkholm, men har ikke haft heldet med mig

Mvh.
Karl-Peter

Grethe Leerbech

Hej Karl-Peter.
Jeg undrer mig lidt over den måde Benny Høj skriver sin slægtstavle på. Men det er selvfølgelig kun en detalje ud af et større værk.

Nå, men jeg tror der henvises enten til Fæsteprotokol, fæstebreve eller lign. fra Palsgaard . Ligeledes er der jordebøger fra Palsgård på rigsarkivet. Under Palsgård kan du sikkert finde matriklen både for 1719 og 1724 , der er mange gode kilder der...men, men de er IKKE på nettet.

Om Palsgård har indleveret jordebøger til Viborg Landsret tvivler jeg på, da jeg mener de hører under sønderjylland dvs. til tysk retsvæsen. Urnehoved og Gottrp slot var de to steder. Men altså Palsgård har mange fine arkivalier, så det er en tur på Rigsarkivet.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Ole Westermann

Det nemmeste er vel at kontakte Benny Høj. Det kan gøres via dit link (nederst).

mvh Ole

Karl-Peter Dammeyer

Mange tak for Jeres gode informationer, det er da til at forholde sig til, og arbejde videre med, bl.a. at kontakte ophavsmanden til hjemmesiden

Mvh.
Karl-Peter