Gassi slægt fra Bangsbostrand ved Frederikshavn fra 1600 tallet og frem.

Startet af Jens Ole Jensen, 09 Maj 2018 - 13:00

Forrige emne - Næste emne

Jens Ole Jensen

Jeg har på hjemmesider læst følgende anetavle
Jeg skal nu i gang med at kontrollere kirkebøgerne. som for Flade og Fladstrand går tilbage til 1679

Nr. 64 Palle Thomsen
1716 født i Nørgaard i Bangsbostrand
Gift med
Nr. 65 Kirsten Christensdatter
24/5 1709 født i Fladstrand - døbt?
1791 død

Nr. 130 Christen Poulsen Gassi
31/7 1687 født i Fladstrand - døbt?
Gift med
Nr. 131 Maren Andersdatter Baader
1692 født i Fladstrand

Nr. 260 Poul Lauridsen Gassi
1661 født i Bangsbostrand
Gift 1/6 1680 i Flade kirke med
Nr. 261 Kirsten Knudsdatter
1661 født

Nr. 262 Anders Christensen Baader
1659 født i Fladstrand
1719 død i Fladstrand
Gift med
Nr. 263 Karen Lauridsdatter
Boede i Fladestrand i 1691

Nr. 520 Laurs Gassi
Ca. 1640 født

Nr. 522 Knud Pedersen Hiulmand
14/8 1632 født
14/12 1688 død


Men samtidig kan jeg på en anden hjemmeside læse om Laurs Gassi at han blev gift med Anne Jørgensdatter

De fik følgende børn:
1672 Jens Laursen Gassi
1673 Mette (hun fødte i 1691(?) en søn Laurids og udlagde som
barnefader Hans Christoffersen fra Norge)
1681 Laust Laursen Gassi (gift med Anne Madsdatter, død 1719, barn: Maren)

Her er der jo ikke nævnt min nr. 260: Poul f. 1661.

Findes der flere Laurs Gassi i Bangsbostrand?

Jens Ole Jensen, Aalborg

Pernille Tuxen

Hej Jens Ole

Jeg er stødt på Gassi i min egen anerække fra Bangsbostrand. Jeg har dog ikke undersøgt min ane nærmere og genkender derfor (desværre) ingen af personerne i dit indlæg. Jeg erindrer dog, at Gassi ved flere tilfælde også sås som Gassøe, blot som information til din videre søgning, som jeg ønsker dig held og lykke med.

Med venlig hilsen

Pernille, som i øvrigt har mange aner fra det område

Pernille Tuxen

Hej igen

Jeg har i forbindelse med dit indlæg været i mit anearkiv og har fundet min Gassi-ane frem (6 x tipoldemor). Jeg ved ikke, om du kan kan bruge oplysningen, men her er den:

Ane Laursdatter Gassi, f. ca. 1714, d. 15.03.1786 i Bangsbostrand. Det har ikke været muligt at spore hendes forældre eller fødested, men hun blev gift 05.10.1739 i Flade, Horns, Hjørring med Niels Christensen (1713-1782)

Med venlig hilsen

Pernille


Jens Ole Jensen

#3
Hej
Stor tak for dine indslag.

Om dem som har udformet hjemmesiderne skønner/gætter sig frem ville være rart at vide.

Der findes åbenbart en bog:
Rønnest_Bendixen_Jens Nielsen og hans aner, som nogle bruger at citere.

Ham her kunne være far til dine Gassi?
Han får åbenbart en datter ca. 1710 der hed Maren Laursdatter Gassi.
https://www.geni.com/people/Laust-Laursen-Gassi/6000000008668580939


Jens Ole


Pernille Tuxen

Jamen, tak skal du have  :) Det sidste link er netop mine aner. Og ja, Laurs kunne være en god kandidat.

Det var pænt af dig.

Med venlig hilsen

Pernille

Jens Ole Jensen

Fint
Kender du noget til den omtalte bog.

Mener at have set at den kan købes på et arkiv i Frederikshavn.

Jens Ole

Egon Hansen

Et par meget dygtige historie og slægtsforskere har efterladt et værdifuldt materiale om bla "Gassi"slægten fra Bangsbostrand på lokalarkivet "Bangsbo" En ddeler udgivet som bøger, mere findes på arkivet.Alt er understøttet af kildeforteglser.
I kan få boglister fra Arkivet, eller selv besøge dem.
jeg har min anetavle tilbage til nævnte Laurs Laursen Gassi og Ane Jørgensdatter.
Deres søn Jens, født 1672, nævnes i sømilitten 1733 som fæster på Bansbostrand med to voksne sønner og i Bangsbo jordebog 1744 hvor han betaler jordleje.
Een af Sønnerne, Lars Jensen Gassi er gift to gange og efterlader sig en meget stor efterslægt på egnen.
Det som Verner Jensen har fundet om Gassi slægten er baseret på kendsgerninger.
Men vi kan desværre ikke mere spørge ham selv, han døde for 18 år siden.
Mvh Egon

Jens Ole Jensen

Mange tak for dit svar.
Det forklarer en hel del.

Ved du om hvor "min" Poul Lauridsen Gassi passer ind i Gassi slægten.
Han døde  åbenbart 12/10 1684 og i kirkens regnskab skal stå:

1681 Poul Gassi ved Fladstrand gav 1 Dlr. »i hans Svaghed«.
1682 gav Poul Gassi 2 Mark.

Fra den nævnte bog har jeg set følgende klip:
Den første Gassi vi ved noget om er Laurs Gassi, som i 1674 mødte for Herredstinget, fordi han havde besvangret en ugift pige. Hun havde fået 4 børn uden for ægteskab og blev pisket ved kagen og udvist af sognet.
Denne Laurids Gassi blev født i Bangsbostrand før 1650. Han blev gift med Anne Jørgensdatter. Hun døde efter 1715.
De fik følgende børn:
1672 Jens Laursen Gassi
1673 Mette (hun fødte i 1691(?) en søn Laurids og udlagde som
barnefader Hans Christoffersen fra Norge)
1681 Laust Laursen Gassi (gift med Anne Madsdatter, død 1719, barn: Maren)



Jens Ole

Jens Ole Jensen

#9
Hej Igen

Det kan ikke passe at Poul Gassi døde 1684.
Men findes der en Poul Gassi i de notater du har?





Jens Ole

Pernille Tuxen

Jeg er med på en læser - og takker jer begge for gode råd og anbefalinger (kendte intet af det i forvejen). Jeg har som nævnt rodet uhyre lidt med Gassierne, istedet har mit fokus været på andre aner i området: Landberg, Liisborg og Rump. Så jeg er glad for at få et større kendskab til Gassierne. Det ender da sikkert med, at vi er i slægt.

Med venlig hilsen

Pernille

Ps. Er Gassi en "dialekt" af Gassøe?


Pernille Tuxen

Hej Jens Ole

Tak for henvisningen.

Jeg lægger mærke til Gassøe, og at hendes fødselsdata er angivet, men at ingen forældre/far er nævnt. Det undrer mig en smule. Jeg vil forsøge at slå hende op i KBen. Det er i øvrigt gennem hendes datter, Maren Jensdatter (1745-1801), gift med fisker Jørgen Pedersen Rump, at jeg stammer.

Med venlig hilsen

Pernille

Pernille Tuxen

#13
Hej igen Jens Ole

Jeg fandt en Anne, som blev døbt 24.02.1713 i Flade, præcis som siden angav. Hun var født uden for ægteskab. Moderen hed Maren Thomasdatter og den udlagte barnefader Laurits Nielsen. Jeg er langt fra sikker på, at hun er "min" Anne, men jeg kan heller ikke sige, at hun ikke er. Derfor vil tage den ad notam til senere afprøvning.

Med venlig hilsen

Pernille

Egon Hansen

Laurs Gassi og Boel Gassis nævnes som forældre til ovennævnte Laurs Laursen Gassi, som skulle være 85 år i 1714, gift med Anne Jørgens
datter. Deres søn Jens fød 1672 gift med Mette Nielsdatter fra Bangsbo Mølle. Deres søn igen,Lars, født 1705  gift først med Beathe og anden gang med Kirsten, Jens Ulvgravs datter.
En søn af sidste ægteskab, Lars, nævnes i kirkebogen som "Gassøe". Også han var gift to gange, først med Nille Larsdatter fra Haanbæk og efter hendes død med Anna Marie Christensdatter. En søn af første ægteskab kom hurtigt i modsætningsforhold til sin stedmor og voksede op hos sin morbror på Rosengaarden i Understed til han stak til søs og landede i Kalundborg hos en pige som han gjorde gravid og giftede sig og blev husmand i Bjærgsted. den datter som kom ud af dette blev gift med min oldefar Niels Nielsen på Tuegaarden i Bjergsted!
En helsøster og 5 halvsøskende blev på Bangsbostrand. Omkring 1950 havde jeg fornøjelsen at samle oplysninger om alle deres efterkommere, de fleste omkring Frederikshavn.
Er der nogen af jer som stammer fra denne ggren må i gerne kontakte mig.
Verner Jensen og Jens Caspersen, har samlet meget stof omkring de gamle slægter til Bangsboarkivet, bl a har Verner skrevet et bog om slægterne på Bangsbo Mølle
Gassi-navnet har Verner fundet i gamle skrifter,helt fra 1418!, men han nåede ikke at finde sammenhængen med Gassi i 1600,

Pernille Tuxen

Hej Egon

Meget spændende læsning!

Jeg ser, du nævner Jens (Ejgil) Caspersen. For år tilbage havde jeg kontakt med ham gennem en længere periode. Vi tilhører/tilhørte samme slægt, og det var faktisk ham, som "gav" mig Ane Laursdatter Gassi. Han vidste en hulens masse og var både meget sød og gavmild med oplysninger overfor en ung slægtsforsker som mig.

Med venlig hilsen

Pernille

Ps. Jeg ser, du nævner Bangsbo Mølle. Jeg har i øvrigt en ane, som skulle være født der, Helveg Nielsdatter (1680-), datter af møller Jens Christensen og hustru Johanne Hansdatter. Helvegs barnebarn blev i øvrigt gift med Ane Laursdatter Gassis datter, Maren, som jeg nævnte tidligere i tråden. (kilde: Caspersen)

Jens Ole Jensen

Laurs Laursen Gassi, som skulle være 85 år i 1714 = født ca. 1629 kunne jo godt tidsmæssigt være far til en Poul Laursen Gassi født ca. 1655.

Men det er der ikke nogen der har fundet noget om.

Den første kendte søn er født 1672 da Laurs var 43 år.
Hvor gammel var hans hustru?


Jens Ole

Egon Hansen

Hej Pernille.
Den er god nok, så er vi altså i familie!
Helveg Nielsdatter far hed bare NIELS Christensen, og moderen Madsdatter. hun vardatter af Mads Christensen som havde møllen i 1627 og endnu i 1664 ifflg Verners bog.

Niels Christensens første kone hed også Helveg. Hun døde fra to små piger og det første barn i Niels nye ægteskab blev opkaldt efter den afdøde  ægtefælle.Datteren Mette (i første ægteskab) var hende som blev gift med Jens Laursen Gassi. (minane)
Hej Jens Ole.
Jeg har desværre aldrig fået nogen alder på Ana Jensddatter, men det er vel ikke usandsynligt at Laurs har været gift før har har faqft børn.
Jeg vekslede mange breve med Verner Jensen, og Jens Egil Caspersen i sidste halvdel af 1990-erne, men nåede aldrig at træffe nogen af dem personlig,mit sidste brev til Verner nåede han ikke at svare på. og da jeg besøgte Bangsboarkivet i 2006 var han jo forlængst død og Jens Eigild ikke så mobil at han kom til møder på arkivet, selv om de sagde at han stadig var aktiv forsker hjemme fra.
Mvh Egon

Pernille Tuxen

Jamen dog, Egon. Det var da en god nyhed! :D

Du har fuldstændig ret. Naturligvis hed faderen Niels og ikke Jens (pinligt  ;)). Johanne Hansdatter mmmmm....utroligt at jeg overhovedet har været i stand til at skrive mit eget navn korrekt i det indlæg  ;D ;D

Godt vi fik det på plads, og jeg takker for den nye oplysning om mølleren Mads Christensen. Den havde jeg ikke, Vores fælles ane må da være mølleren Niels Christensen. Tænk hvis vi også deler aner i Gassi-slægten! Og Jens Ole også




Egon Hansen

Jeg har faktisk en efterslægtstavle for 3 af Lars Larsen Gassøes sønner som blev fiskere på Bangsbosrand og en datter, ført fraderes fødsel før år 1800 og frem til 1950 som jeg gerne deler ud af til nulevende efterkommere.
mvh Egon

Jens Ole Jensen

Hej Egon

Er der mulighed for at få en kopi?.


Jens Ole Jensen
jojensen
snabela
Stofanet.dk

Egon Hansen

desværre har jeg rodet denne d el af efterslægten sammen med mit øvrige slægtskartotek,menjg har netop spurgt i en anden tråd om hvordan jeg laveren Gedcom, kun for denne del. men indtil videre kan jegkun sende enkelte navne.
Skriv hvilke navne du er intereseret i
mvh Egon

Jens Ole Jensen


Egon Hansen

Det er vist debateret  før her i tråden.
Det nye jeg tilbyder er efterslægt af 4 af Lars Larsen Gassøes børn født sidst i 1700-tallet (min ane er født1787, de 4 jeg nævner er er yngre og kun pigen har samme moder som min ane
Hvorfor ryger svar til mig på denne tråd i "spam" og ikke i min indbakke?

Mvh Egon

Jens Ole Jensen

da jeg startede denne tråd 9 maj troede at der var sket en udvikling
Jens Ole

Egon Hansen

Så må du undskylde at jeg brugte tråden endnu engang.
Jeg ville da også gerne knytte tråden fra Laurs Gassi og tilbage til den middelalder slægt  som Verner Jensen nævner, men "thhe missing led" er vist kub for viderekomne!
Men måske er der een som var barn i 1950 som ser tråden og kan bruge mit tilbud.
Eller er det bedre at jeg starter en ny tråd ?
Mvh Egon

Jens Ole Jensen

Du misforstår mig.

Jeg blev ved med at spørge om Poul Gassi i troen på at du havde fundet nyt om hele slægten.
Så forstod ikke rigtig din kommentar "Det er vist debateret  før her i tråden"

Du er da naturligvis velkommen. Jo flere der taler om slægten jo bedre og meget gerne her.

Jens Ole