Söker Niels Julius Nielsen född 16.3.1884 i Visborg sogn

Startet af Mogens H Andersson, 09 Okt 2018 - 22:37

Forrige emne - Næste emne

Mogens H Andersson

Hej,

Nu söker jag Niels Julius Nielsen född 16.3.1884 i Visborg sogn Hindsted herred Aalborg amt. Letar också efter Hans Ricard Axel Nielsen född 17.1.1886.

Hans far heter Jens Nielsen och hans mor Kirsten Marie Nielsen född Madsen. Fadern dog 1894 och modern gifte om sig med en Kristensen.Modern dog i Hobro 15.6.1937...

Mvh

Mogens

Britta Hansen

#1
Hej Mogens

Julius Nielsen: Alborg, Fleskum, Nøvling i FT1911 med ægtefælle
En datter: Johanne Marie Nielsen27.11.1910
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com


Mogens H Andersson

Tack för hjälp och länk Britta och Inge! Om ni vet något om den andre brodern Hans Ricard Axel Nielsen eller några av Niels Julius söner så hör gärna av er. Det är viktigast att jag hittar barnbarn till någon av bröderna., men självfallet är jag också intresserad att få uppgift också om de andra barnen.


Mvh

Mogens

Mette R Francke

#4
Hei


Han. Richard Axel Nielsen
in the Web: Denmark, Emigration Index, 1868-1908

Go to website
Add alternate information
Report issue
Name:   Han. Richard Axel Nielsen
Birth Year:   abt 1886
Age:   19
Birth Place:   Terndrup
Registration Date:   5 Apr 1905
Residence Year:   1905
Residence Place:   Ruds Vedby, Holbæk
Destination Place:   Oshkosh, USA
Occupation:   Kontorist
Ship:   Oscar II
Contract Number:   143400
ID Code:   D0405N2005


Hans Richard Axel Nielsen
in the New York, Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957
Name:   Hans Richard Axel Nielsen
Arrival date:   1 Feb 1916
Birth Date:   abt 1886
Birth Location:   Denmark
Birth Location Other:   terndup
Age:   30
Gender:   Male
Ethnicity/ Nationality:   Scandinavian
Port of Departure:   Copenhagen
Port of Arrival:   New York, New York
Ship Name:   Hellig Olav
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:JJ4C-LZJ
Mette R Francke

Inger Toudal

#5

FT-1890, Visborg: https://www.danishfamilysearch.dk/cid12706683 - se fanebladet Original Kilde
- Hans Richard er født i Terndrup.

FT-1901: https://www.danishfamilysearch.dk/cid13040360

Aalborg, Hindsted, Vive, Hadsund, 2a 2b, 155, FT-1901, C9318
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Carl Christian Nielsen     24/3 1862     Gift      Husfader      Kjøbmand      Ebdrup ?, Randers Amt  
Johanne Kirstine Nielsen     3/2 1866     Gift      Husmoder            Allelev, Thisted  
Anna Helene Nielsen     11/9 1893     Ugift      Barn            Hadsund  
Carl Anker Nielsen     26/6 1898     Ugift      Barn            Hadsund  
Jensine Sørensen     23/11 1880     Ugift      Tjenestepige            Glerup, Pr. Hadsund  
Marie Sørensen     8/9 1886     Ugift      Tjenestepige            Glerup, Pr. Hadsund  
Hans Richard Nielsen     14/1 1886     Ugift      Slægtning      Lærling      Hadsund

Navn:    Nielsen, Han. Richard Axel   Stilling:    Kontorist
Alder:    19   Bestemmelsessted:    Oshkosh
Kontrakt nr.:    143400   Forevisningsdato:    05-04-1905
Fødested:    Terndrup   Fødesogn:    Lyngby
Sidste oph.sogn:    Ruds Vedby   Sidste oph. amt:    Holbæk
Sidste oph.sted:    Ruds Vedby   Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    Oshkosh   Bestemmelses stat:    ?
Skibsnavn:    Oscar II
IDkode:    D0405N2005

Kilde: http://www.udvandrerarkivet.dk/udvandrerprotokollerne/

- stednavnet Terndrup findes i Lyngby sogn, Hellum herred, Ålborg amt.

Hans Richards konfirmation 22. april 1900 i Vive: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128188#172519,28965159 - nr. 6

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal


Mogens H Andersson

Tack för hjälpen Mette och Inger! Nu  gäller det att få reda på vad som hände Hans Ricard Axel Nielsen i USA och tyvärr verkar det som varken Ancestry eller My Heritage har någon som helst information om honom.

Det mest intressanta för mig är ju om han har haft kontakt med sin bror Martin Ahlman Nielsen, men det får nog framtiden visa

Tack än en  gång för er hjälp Mette och Inger


Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Hej igen,

Hans Ricard Axel Nielsen född 17.1.1886 emigrerade alltså två gånger till Amerika och jag letar efter fler uppgifter om honom där, men var hittar jag information om när var han återkom till Danmark?

Han lämnade Danmark 1905 och reste tillbaka 1916.


Mvh

Mogens

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Mogens H Andersson

Hej Inger,

På andra ställen står det att han åkte till Oshkosh, som ligger i Wisconsin, men det har ju ingen större betydelse var han var. Men nu förstår jag att han var i USA mellan 1905 -13.

Han reste tillbaka till Danmark och Hobro och hans styvfar Mogens Kristensen betalade en ny resa åt honom. Hans Ricard Axel Nielsen bosatte sig i Hoboken, New Jersey där hans familj troligtvis bor kvar i dag i alla fall enligt min efterforskningar.

Det är egentligen inte Hans som jag letar efter utan det handlar om hans storebror Martin Ahlman Nielsen, som övergav min farmor Valborg Nielsen hösten 1915 för att sedan inte höras av.

Jag vill helt enkelt veta om det finns en koppling mellan bröderna dvs vart Martin Ahlman Nielsen tog vägen i september 1915. Kanske åkte han tillbaka till Kanada, där han bodde ett par år och in i USA från Kanada?

Mvh

Mogens

Mette R Francke

Hei

Datteren , Frida Anna Dagmar , sin vielse i 1942 (København)

Frida Anna Dagmar Nielsen
mentioned in the record of Frida Anna Dagmar Nielsen and Asmus Christian Clausen
Name   Asmus Christian Clausen
Event Type   Marriage
Event Date   22 May 1942
Event Place   København, København, Danmark
Event Place   København, København, Danmark
Age (Estimated)   27
Birth Date   21 Dec 1915
Birthplace   Broager
Spouse's Name   Frida Anna Dagmar Nielsen
Spouse's Age (Estimated)   22
Spouse's Birth Date   18 Feb 1920
Spouse's Birthplace   Nørre Tranders

https://www.familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bgivenname%3A%22frida%20anna%20dagmar%22~%20%2Bsurname%3Anielsen~%20%2Bbirth_year%3A1920-1920~
Mette R Francke