Johann Christian Diderichsen, +/- 1812, KBH.hvem er han, hvor kommer han fra/bor

Startet af Marianne Solvang Sørensen, 12 Okt 2018 - 10:21

Forrige emne - Næste emne

Marianne Solvang Sørensen

Hej

Min tiptipoldefar er Johann Christian Ludwig Diderichsen, født i København 31/12-1812 og døbt i Garnisons Sogn i marts 1813.
Vedhæftet fremgår optegnelsen.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=150063#150063,24853446

Hans far er Johann Christian Diderichsen, grenader i det Holstenske Infanteriregiment på dette tidspunkt og det er ham og moderen Anne Marie Nielsdatter, som jeg har brug for hjælpe til at finde. Hvem er de, hvor kommer de fra og gerne data om det Holstenske regiment, hvis man møder det undervejs i søgningen.

Jeg har også ledt via Johann Christian Ludwig Diderichsen, som jo blev født i København, men ham kan jeg først finde, da han bliver gift med Kirsten Nielsdatter i maj 1837/Varpelev, Præstø. Så jeg har ikke kunnet finde flere oplysninger den vej.
Marianne Sørensen, Haslev
MSSMarianne09@gmail.com

Inger Toudal

#1

Ved hans vielse 1. maj 1837 i Varpelev står der dels, at hans far er holstener:

HM: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17224975#206482,39200742 - øverst

- dels, at han er vaccineret af distriktskirurg Dettmer 8. sept. 1815:

KM: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119609#158459,26620936 - nederst

- bruden, der er født i Varpelev, er ligeledes vaccineret af Dettmer.

Det kunne tyde på, at Johann Christian Ludwigs familie, eller i hvert fald JCL, er flyttet fra København senest 1815.

Han er konfirmeret 1827 i Magleby Kirke, indført i kirkebogen for Holtug sogn:

HM: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17224042#204347,38770764 - øverst

KM: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17116088#151736,25232584 - nr. 2 fra neden

Ved konfirmationen 1827 tjener han hos gårdmand Hans Nielsen i Holtug, der også er hans forlover ved vielsen 1837.

Præstø, Stevns, Holtug, Holtug by, , 7. gård, FT 1834, A2313
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Hans Nielsen     56     Enke            Gårdmand       
Hans Hansen     26     Ugift            hans barn, Landsemand       
Niels Hansen     24     Ugift            hans barn       
Ane Karine Hansdatter     28     Ugift            hans barn       
Ane Katrine Johansdatter     18     Ugift            Tjenestepige       
Maren Andersdatter     14     Ugift            Tjenestepige

Kunne være:

Præstø, Stevns, Holtug, Holtug by, , 97. Holtuggård, FT-1834, A2313
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Niels Henrich Bech     59     Gift            Gårdens Ejer, Distirctskommisær og Kystbefalingsmand        
Louise Hoffmeier     55     Gift            hans kone        
Juliane Bech     20     Ugift            deres barn        
Edvard Bech     18     Ugift            deres barn        
Carl Bech     56     Ugift            Capitalist        
Henrich Hansen     18     Ugift            Tjenestekarl        
Christian Diderichsen     22     Ugift            Tjenestekarl       
Lars Olsen     26     Ugift            Tjenestekarl        
Dorthe Hansdatter     28     Ugift            Tjenestepige        
Birthe Magrethe Hansdatter     25     Ugift            Tjenestepige        
Ane Marie Andersdatter     22     Ugift            Tjenestepige        
Elenore Ellebye     24     Ugift            Husjomfru  

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Marianne Solvang Sørensen

Tusind tak Inger, så har jeg lidt mere at kigge på.
Men det bringer mig vist ikke nærmere hovedspørgsmålet - hvor kommer JCD fra I Holsten.

Jeg er ikke klar over, om man nogen steder kan finde frem til, hvem der har været i de forskellige regimenter og hvor regimenterne kan have befundet sig på eksakte tidspunkter?
Marianne Sørensen, Haslev
MSSMarianne09@gmail.com

Inger Buchard

Der er omtalt en kirurg Dethmer i Personalhistorie tidsskrift 1966. Måske hjælper det til at stedfæste vaccinationen?
Inger  Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Marianne Solvang Sørensen

Har fundet ud af, at Distrikts kirurg Dettmer (en spændende herre i øvrigt) som foretog vaccinationen i 1815, han kom til Store Heddinge i 1788, så det giver god mening. Desværre gav det ikke flere informationer, der kunne bruges.

Har også fundet ud af, at JCLD flytter fra Holtug sogn til Store Heddinge i marts 1836, hvorefter jeg har nogenlunde styr på ham.

Jeg har også været gennem Lægdsrullerne i Holtug og Store Heddinge i håbet om spor den vej rundt. Desværre kan jeg slet ikke finde ham.
Sporet til fortiden finder jeg ingen steder. Så jeg er tilbage til start. Hvor er hans far Johann Christian Diderichsen født i Holsten og hvor er hans mor Anne Marie Nielsdatter født - og hvad blev der af dem. Da JCL jo er soldat på et tidspunkt, hvor der skete rigtig meget på fronten, så er han måske død og moderen har måske ikke kunne tage sig af sønnen... Men det er jo rent gætværk....

Marianne Sørensen, Haslev
MSSMarianne09@gmail.com