Peter Rasmussen - ft i København 1880 og 1890, samme person ?

Startet af Christian Konstmann Autzen, 13 Okt 2018 - 11:16

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Jeg ønsker meget gerne afklaret, om Peter Rasmussen i folketællingen for København 1880 er samme Peter Rasmussen i folketællingen for København i 1890.

Hans fødsel og dåb samt konfirmation er ikke fundet på Vejlø - og det er derfor spørgsmålet, om han er født på Vejlø i Præstø amt, som angivet i folketællingen for 1880.

Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Dannebrogsgade, Udenbyes Vester, Skydebanens Rode, 234 rettet til 254, 157, FT-1880, C9860
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Peter Rasmussen     42     Gift          arbeidsmand     Veiløe, Præstøe Amt 
Karen Marie Rasmussen født Jensen     39     Gift               Bostrup, Frederiksborg Amt 
Christian Niels Rasmussen     9     Ugift               Kjøbenhavn 
Valdemar Rasmussen     4     Ugift               Do. 
Ogeline ?? Rasmussen     3     Ugift               Do.


Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Absalonsgade (Ulige numre), , Udenbys Vester, 348, FT-1890, D7439
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Peter Rasmussen     50     E     Husfader          Kallehove 


= Kalvehave sogn, Præstø amt, født 4. juni 1839, opslag 68 (1833-1848)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=152360#152360,25357354


Peter Rasmussen var arbejdsmand i København - fyrbøder i København ved sønnen Valdemar Rasmussen's giftermål i 12. marts 1902 i Ødis sogn, Vejle amt.

På forhånd tak

Christian



Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.


Gitte Johansen

Du har vel set denne?

København, København (Staden), Matthæusgade (Ulige numre), Kjøbenhavn Udenbys Vester Kvarter, Matthæusgade 7,matr.425 Stuen, 2, FT-1885, D2855
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Karen Marie Rasmussen     42     Enke      Husmoder      Haandarbeide      Banstrup 
Jens Hansen     25     Ugift      loserende      Arbeidsmand      Storehedinge 
Valdemar Rasmussen     10     Ugift                  Kjøbenhavn 
Marie Rasmussen     4     Ugift                  Kjøbenhavn 
 
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Christian Konstmann Autzen

Hej Gitte

Nej - den har jeg ikke set, og jeg tror at du er på rette spor.

Jeg vil nu prøve at finde hans død - her fremgår hans herkomst givet fra.

Karen Marie Jensen, gift Rasmussen, kommer fra Asminderød sogn i Frederiksborg amt - og hendes familie har jeg næsten færdig.

Børnenes navne - Valdemar og Marie - kommer ikke fra hendes familie, og må således givet komme fra hans familie.

Hej Grethe - dine Peder Rasmussen, fra politiets registerblade, er næppe den korrekte.

Mange hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Toudal

#4

Du har vel set, at Peter er i 2. ægteskab ved FT-1880: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=56176#56176,12033815

Er Peter død før FT-1885, eller er han og Karen Marie blevet skilt/separeret?

København, København (Staden), Matthæusgade (Ulige numre), Kjøbenhavn Udenbys Vester Kvarter, Matthæusgade 7, matr. 425 Stuen, 2, FT-1885, D2855
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Karen Marie Rasmussen     42     Enke      Husmoder      Haandarbeide      Banstrup
Jens Hansen     25     Ugift      loserende      Arbeidsmand      Storehedinge  
Valdemar Rasmussen     10     Ugift                  Kjøbenhavn  
Marie Rasmussen     4     Ugift                  Kjøbenhavn  

Kunne eventuelt være Peter med forkert fødested:

Navn:   Peter Rasmussen   Køn:   M
Alder:   47   Civilstand:   Ugift
Stilling i husstanden:   Forsørges f. T. af Kjøbenhavns Fattigvæsen i Arbejdsanstalten   Fødested:   Kjøbenhavn
Erhverv:   Arbejdsmand
Kildehenvisning:   Bind 78 Side 232   Trossamfund:   luthersk
Kilde:    FT-1885   Husstands-/familienr:   
Matr.nr/adresse:   Ladegaardsvej 3-5, Ladegaarden Forhus 2. Sal
Sogn:    Ladegaardsvej (Ulige numre)   Herred:    København (Staden)
Amt:    København   Stednavn:    Frederiksberg
Indtastningsnr:    D3248   Løbenr.:    571

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal


Christian Konstmann Autzen

#6
Her er han så nok død:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=156023#156023,26110964

23. januar 1882, Dannebrogsgade 23, 2. sal, opslag 142 - 44 år gammel

Hej Inger

Jeg ser, at du har postet et indlæg - men ....

Jeg har ikke søgt efter hans giftermål endnu - idet en adresse i København nærmest er som en nål i en høstak. Datteren Marie skal jeg også prøve at finde.

Hilsen
Christian

Men sønnen Valdemar Rasmussen er født 4. februar 1875 i Dannebrogsgade 23, Frederiksberg sogn - og jeg har fundet Peter Rasmussen død i Dannebrogsgade 32, 2. sal i Sankt Matthæus sogn ?
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Gitte Johansen

#7
423

https://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=5&item=132825



Har du set skiftet, jeg har fundet?  Der står heller ikke noget.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Christian Konstmann Autzen

Hej Gitte

Tak for oplysninger om Peter Rasmussen's død på kommunehospitalet - og da ingen efterladte børn, så er han ikke den korrekte person.

Her er Valdemar Rasmussen's vielse i Ødis sogn i 1902. Man kunne jo så næsten "læse", at begge forældre lever endnu i 1902 (?)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=173644#173644,29218285

Hej Gitte

Jeg har postet dette før jeg har set skiftet.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Gitte Johansen

Der står i første ægteskab, tror jeg, at der ingen efterladte børn er.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#10
Ikke viet ved Valdemars dåb


https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=203634#203634,38623338

Der står jo også Dannebrogsgade

Det kunne tyde på, de slet ikke er viede måske iflg  skiftet.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal

#11

Valdemar er født uden for ægteskab: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17114817#149643,24757453 - nr. 88

En ikke uvæsentlig oplysning !!

Så vidt jeg kan læse i skiftet, har Karen Marie forklaret, at hun og afdøde boede sammen i lejligheden Dannebrogsgade 33, 2. sal,
og til sidst tilføjet, at afdøde var enkemand, men at der ikke af hans ægteskab er efterladte børn.

- 2. ægteskab ved FT-1880 er altså ikke korrekt.

https://www.sa.dk/wp-content/uploads/2014/10/Fra_gade_til_sogn_Koebenhavn_1880.pdf

https://www.sa.dk/wp-content/uploads/2014/10/Fra_gade_til_sogn_Koebenhavn_1890.pdf

Sankt Matthæus sogn blev udskilt fra Frederiksberg sogn i 1880:
https://www.sa.dk/wp-content/uploads/2014/10/Koebenhavnske_sogne_efter_oprettelsesaar.pdf

Er Gift streget ud i HM? https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17224652#205693,39033792 - nr. 31

I begravelsesprotokollen står han som Gift.

I Kommunehospitalets kirkebog står der ug. I kolonnen efter alder måske et fødested, som jeg ikke kan tyde.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Christian Konstmann Autzen

Tak Inger - for at læses skiftet.

Så vel alligevel den korrekte, som så er afgået ved døden.

Hvem han så har været gift med, er et godt spørgsmål. - men absolut ikke afgørende at finde.

Hvis han (Peder Rasmussen) er født i Kalvehave, så vil han være søn af Rasmus Larsen og Chalotte Pedersen, født 4. juni 1839, opslag 68.

Hans afgang til København vil jeg nu løbe efter.

Tak for de nye oplysninger - det går den rigtige vej  :D

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Gitte Johansen

Kunne jo være nabosognet til Vejlø

nr. 15

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=159330#159330,26788751


Præstø, Baarse, Øster Egesborg, Øster Egesborg Bye, nr.9, et hus, 131.fam., FT-1840, B4548
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Rasmus Jensen     50     Gift            husmand og daglejer       
Ane Olsdatter     40     Gift            hans kone       
Jens Rasmussen     17     Ugift            deres børn       
Christen Rasmussen     15     Ugift            deres børn       
Lucia Rasmusdatter     11     Ugift            deres børn       
Kresten Rasmussen     7     Ugift            deres børn       
Maren Rasmusdatter     4     Ugift            deres børn       
Peder Rasmussen     1     Ugift            deres børn       
   


Præstø, Baarse, Øster Egesborg, Øster Egitsborg, nr.9, et hus, 108.fam., FT-1845, B5348
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Rasmus Jensen     55     Gift            husmand og daglejer      Allerslev, Præstø amt 
Ane Olsdatter     47     Gift            hans kone      Øster Egesborg 
Jens Rasmussen     22     Ugift            deres børn      Øster Egesborg 
Peder Rasmussen     5     Ugift            deres børn      Øster Egesborg 
Lucie Rasmussen     16     Ugift            deres børn      Øster Egesborg 
Kirsten Rasmussen     11     Ugift            deres børn      Øster Egesborg 
   
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal

#16

Øster Egesborg er vist ikke nabosogn til Vejlø sogn i Hammer herred?

Fødestedet, der er oplyst i Kommunehospitalets kirkebog ved død, starter vist med Flad.

Kunne være denne, hvis storesøster skulle være født i Vejlø:

Præstø, Hammer, Mogenstrup, Fladsaa, et Huus, 39, FT-1840, C5867
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Rasmus Rasmussen     34     Gift            Hmd. og Arbeidsmd.        
Karen Marie Rasmusdatter     29     Gift            hans Kone        
Maren Rasmusdatter     5     Ugift            deres Børn        
Peter Rasmussen     3     Ugift            deres Børn        
Rasmus Rasmussen     1     Ugift            deres Børn  

Præstø, Hammer, Mogenstrup, Fladsaaby, et huus, 15, FT-1845, B5181
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Rasmus Rasmusen     38     Gift            huusmand og daglaier      Kjøbenhavn  
Karen Rasmusdatter     34     Gift            hans kone      Hammer  
Maren Kirstine Rasmusdatter     10     -            deres børn      Weilø  
Peder Rasmusen     8     -            deres børn      her i sognet  
Rasmusen     6     -            deres børn      her i sognet  
Birthe Kirstine Rasmusdatter     3     -            deres børn      her i sognet  

Præstø, Hammer, Mogenstrup, Fladsaa By, 5 - Et Huus, 5, FT-1850, C9307
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Rasmus Rasmussen     44     Gift            huusmand, Dagleier      Kjøbenhavn  
Karen Rasmusdatter     38     Gift            Hans Kone      Hammer Sogn  
Peter Rasmussen     13     -            Deres Børn      Her i Sognet [Mogenstrup Sogn]  
Rasmus Rasmussen     10     -            Deres Børn      Do [Her i Sognet [Mogenstrup Sogn]]  
Birthe Kirstine Rasmusd[atter]     8     -            Deres Børn      Do [Her i Sognet [Mogenstrup Sogn]]  
Johanne Sophie Rasmusd[atter]     1     -            Deres Børn      Do [Her i Sognet [Mogenstrup Sogn]]  
Marie Frederikke Rasmusd[atter]     1     -            Deres Børn      Do [Her i Sognet [Mogenstrup Sogn]]  

Født 28. april 1837: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17117287#153715,25617583 - nr. 134

- passer med alder i FT-1880 (42) og ved død januar 1882 (44).

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Christian Konstmann Autzen

Hej Inger

Tak for folketællinger fra Mogenstrup sogn.

- Og her har familien så faktisk boet på Vejlø, idet ældste datter, Maren Kirstine, er født her - https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=158516#158516,26630164


Peder Rasmussen har så givet ikke rigtigt haft styr på sit eget fødested, men kendt til, at familien har boet på Vejlø, og faderen er fra København - sådan må vi vel forstå det hænger sammen.

Jeg siger tusind tak til både dig Inger og til Gitte - for jeres altid utroligt gode, ihærdige og vedholdende hjælp.

Marie Feodorovna Nicoline Rasmussen gode og lange navn må givet komme fra Peder Rasmussen's "første" hustru.


Mange hilsener

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.


Christian Konstmann Autzen

Hej Inger

Tusind tak for det oplyste - SA's billedviser kan ikke fremkalde billederne/opslagene lige nu, jeg prøver dem senere. Men politiets mandtalsliste kan jeg se.

Jeg går ud fra, at de opslag du har fundet, bekræfter, at Peder Rasmussen's forældre er Rasmus Rasmussen og Karen Rasmusdatter.

Rasmus Rasmussen fra "København" kunne så være den Rasmus Rasmussen, som ses i folketællingen for 1834:

Samtlige personer i husstanden
København, Smørum, Herstedøster, Herstedøster Bye, en Gaard, 40, FT-1834, C6452
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Lars Christensen Den Ældre     63     Gift          Gaardmand      
Maren Andersdatter     62     Gift          hans Kone      
Rasmus Rasmussen     28     Ugift          deres Søn      
Peder Pedersen     16     Ugift          Tjenestefolk      
Maren Hansdatter     19     Ugift          Tjenestefolk      
   
Dejligt med din utrolige ihærdighed og vedholdenhed.

Mange hilsener

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Toudal


Lægdsrullerne bekræfter, at Peder/Peter Rasmussen er søn af Rasmus Rasmussen og er født i Fladså.

Kan ikke lige huske, om hans fødsesdato er noteret, men det er den jo nok.

Han flyttede til København i 1868, og hans adresser t.o.m. april 1874 står i lægdsrullen.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Christian Konstmann Autzen

Hej Inger

Tusind tak for dine mange oplysninger - som jeg nu har gået igennem. Dejligt, som du har hjulpet mig i en svær sag.

Den rette Peder Rasmussen er født i Fladså i Mogenstrup sogn den 28. april 1837 - og det går igen i lægdsrullerne.

Blot som opfølgning på min overskrift på tråden: Det er således ikke samme person i folketællingen for 1880 og 1890.

Mange hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Faderen til Peder Rasmussen, Rasmus Rasmussen fra København, viser sig ved dennes død i 1871 i Mogenstrup sogn, at være hittebarn fra København.

Se gerne opslag 138 fra Mogenstrup:  https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=205026#205026,38901710

Så uddør denne anerække  :(

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Carsten bo pedersen

Kære Chistian.
Valdemar Rasmussen er min kones oldefar og Peter Rasmussen er min kones tipoldefar.
Interessant at du leder efter samme personer. kan du fortælle lidt om din relation ? evt. på pm eller dele dit slægtstræ??

Venlig hilsen
Carsten Bo Pedersen